Wat is Mobile-first indexering? Het houdt in dat de mobiele versie van je website de basis wordt voor wat Google in zijn index opneemt en het uitgangspunt voor de ranking. Al enkele jaren houdt Google zich bezig met mobile-first indexering. Ze hebben mobile-first indexering ingeschakeld voor de meeste van de huidige gecrawlde sites, en heeft […]
Categorie: SEO Techniek
Google’s nieuwe ranking factor: Core Web Vitals
Google heeft aangekondigd dat er in 2021 een nieuwe ranking factor in gebruik wordt genomen: Core Web Vitals. Google heeft dit officieel bekend gemaakt omdat ze webmasters willen aanmoedigen om op voorhand wijzigingen aan te brengen aan hun site. In dit artikel wordt besproken wat deze nieuwe ranking factoren zijn, met welke tools je kunt […]
Technische SEO tips
Technische SEO helpt je om een solide basis te creëren en ervoor te zorgen dat jouw site kan worden gecrawled en geïndexeerd. Met de tool Screaming Frog kun je veel technische SEO punten controleren. Structuur Gebruik een SEO-vriendelijke URL-structuur Een SEO-vriendelijke URL-structuur maakt het makkelijker voor zoekmachines om jouw pagina’s te crawlen en te begrijpen […]
Hoe maak ik een XML Sitemap aan?

In een sitemap staan de links naar de pagina’s op de site netjes onder elkaar, zodat bezoekers en zoekmachines eenvoudig de juiste pagina vinden. “Eigenlijk is het dus een overzicht van de complete site op een enkele pagina.” Hoewel de termen vaak door elkaar gebruikt worden zijn er eigenlijk twee soorten Sitemaps: 1. Een HTML-sitemap voor bezoekers2. […]
Tips en info over Page Speed
In dit artikel kom je meer te weten over Page Speed en krijg je tips hoe je de laadtijd van je website kan versnellen. Wat is Page Speed? Page Speed is de tijd die een webpagina nodig heeft om te laden. De laadsnelheid van een webpagina is afhankelijk van verschillende onderdelen zoals de webserver, de […]
Google’s zoekalgoritme mogelijk onthult aan een SEO specialist
Google is betrokken bij een rechtszaak die ertoe kan leiden dat het bedrijf zijn lang bewaakte algoritmegeheimen prijsgeeft. Als onderdeel van de rechtszaak heeft Google een ultimatum gekregen van de Britse rechtbanken om het bewijs in te trekken voor zijn verdediging of de details van zijn zoekalgoritme te onthullen. Google zou niet alleen de details […]
Leer meer over structured data (Schema.org)
Schema (schema.org) is gestructureerde markup die je aan jouw HTML bestanden kunt toevoegen zodat zoekmachines de content van je website begrijpen. Als gevolg van het toevoegen van Schema-tags aan jouw website, kan Google de zoekresultaten van jouw website aanvullen met extra informatie in de vorm van Rich Snippets, die aantoonbaar helpen bij de click-through rate […]
Leer meer over Anchor Text voor SEO
SEO specialisten weten dat linkbuilding een belangrijke factor is om jouw zoekmachinepositie in de ogen van Google te verbeteren. Maar de tekst die je kiest voor het linken naar jouw site is ook van belang. Die woorden in de link worden de Anchor Text genoemd, en de algoritmes van Google besteden er meer aandacht aan […]
Tips voor effectief gebruik van nieuw snelheidsrapport van Google
Begin november kondigde Google aan dat ze een bètaversie van het snelheidsrapport hebben toegevoegd aan Search Console. In dit artikel wordt besproken hoe je deze nieuwe functie kunt gebruiken om jouw sitesnelheid te verbeteren. Waar vind je het snelheidsrapport? Het snelheidrapport is te vinden onder het tabblad ‘Optimalisaties’ in Search Console: Als je op ‘Snelheid’ […]
Hoe invloedrijk zijn link attributen?
Op 10 september 2019 heeft Google veranderingen aangekondigd hoe websitebeheerders link attributen moeten gebruiken. Omdat deze wijzigingen voor enige verwarring zorgden en vragen opriepen, hebben wij hiervan een overzicht gemaakt. Hieronder vind je de belangrijkste wijzigingen in de manier waarop Google omgaat met link attributen: Je kan drie verschillende link attributen gebruiken “nofollow”, “sponsored” en […]