Posted in Nieuws

Kom meer te weten over SEO Audits

SEO Audits

Wat is een SEO audit?

Het is een term die veel gebruikt wordt, maar wat is nu eigenlijk een SEO audit? SEO (Search Engine Optimization) is een vrij brede discipline, en als zodanig wordt ‘SEO audit’ vaak gebruikt als een containerbegrip dat kan verwijzen naar een aantal verschillende soorten audits.

In dit artikel zullen we een aantal belangrijke soorten SEO audits bespreken. Maar eerst gaan we kijken wat het doel is van een SEO audit.

 

Wat is het doel van een SEO audit?

Hoewel SEO audits veel verschillende vormen kunnen aannemen, hebben ze meestal een gemeenschappelijk einddoel: het verbeteren van de vindbaarheid van een website en de prestaties in zoekmachines.

Audits kunnen hierbij helpen door aan te geven wat de problemen en mogelijkheden zijn:

  • Problemen die nadelige effecten kunnen hebben op de prestaties van een website in de zoekmachines (of die in de toekomst mogelijk nadelige effecten hebben).
  • Mogelijkheden om de prestaties van een website in de zoekmachines te verbeteren.

 

Hoe passen audits in het bredere SEO landschap?

SEO audits vallen meestal in drie verschillende scenario’s:

  1. Wanneer een bedrijf een SEO-bureau inhuurt, is een van de eerste werkzaamheden meestal een audit, of een reeks audits over verschillende onderdelen. Dit helpt om een beeld te krijgen van de huidige situatie.
  2. Het tweede scenario is meer een reactieve gebeurtenis. Soms daalt het verkeer of het aantal conversies. Dan is er de behoefte een beoordeling te krijgen welke aanpassingen er nodig zijn voor een website om meer verkeer of conversies te krijgen.
  3. Ten slotte hebben we regelmatige, periodieke audits, of dat nu maandelijks, driemaandelijks of jaarlijks. Het SEO landschap verandert voortdurend en dat geldt ook voor de meeste websites. Daarom is het belangrijk om op de hoogte te blijven van wat er belangrijk is voor een bedrijf. Wat vaak betekent dat er een of meerdere audits uitgevoerd moeten worden.

In elk van de drie scenario’s is het doel meestal hetzelfde: ze hebben tot doel de huidige situatie te beoordelen en welke SEO-activiteit moet worden uitgevoerd in de toekomst.

 

Soorten SEO Audit

Er zijn geen vaste regels over verschillende soorten SEO audits, maar ze hebben meestal betrekking op verschillende elementen van SEO. Een bepaald type audit kan door verschillende mensen anders benoemd worden.

De grenzen tussen elk type audit zijn vaak vaag, en in sommige gevallen vallen ze binnen verschillende soorten audits. Bijvoorbeeld, het is vaak moeilijk om content volledig te scheiden, hoe het is geïmplementeerd op de pagina en hoe de technische implicaties zijn.

Hieronder hebben we een kort overzicht gegeven van enkele van de meest voorkomende soorten SEO audits.

 

Website SEO Audits

Wanneer mensen verwijzen naar een ‘SEO audit’, is dit vaak wat ze bedoelen. Het wordt ook wel een ‘on-site’ of ‘technische’ audit genoemd (we zullen hieronder bekijken hoe technische audits verschillen).

Je zou kunnen zeggen dat het betrekking heeft op alles binnen de website. Maar dat vertelt niet het hele verhaal, omdat sommige gebieden (zoals de content op de pagina) meestal niet op dezelfde manier worden geanalyseerd als met een specifieke audit (bijvoorbeeld een content audit).

Enkele van de kerngebieden die typisch worden meegenomen zijn:

  • URL’s en website structuur
  • Pagina elementen (pagina titels, meta descriptions, headings, etc.)
  • Interne links / omleidingen
  • Duplicate content / Canonicalisatie
  • Schema / structured data
  • Crawlbaarheid / indexeerbaarheid
  • Pagina snelheid
  • Beveiliging

Hoewel er meestal wel enige analyse van de content wordt uitgevoerd, gaat het meestal niet om een zo grondige beoordeling als bij een content audit het geval is.

 

Technische SEO Audits

Zoals we eerder hebben behandeld, is er vaak een kruising tussen wat wordt gezien als een ‘technische SEO audit’ en ‘website SEO audit’. Definities variëren en er is veel ruimte voor overlap in verschillende gebieden. Sommige mensen zouden kunnen verwijzen naar een ‘website SEO audit’ als een technische audit, maar anderen zouden slechts een klein deel van de onderzochte elementen kwalificeren als technisch.

Enkele van de kerngebieden die typisch worden behandeld in technische SEO audits zijn:

  • Hosting/server kwesties
  • Beveiliging
  • Code dekking en pagina bronnen
  • Crawl fouten / indexering problemen
  • Website architectuur / URL’s
  • Canonicalisatie en internationalisatie
  • txt en XML-sitemaps
  • Schema implementatie
  • Pagina/website snelheid
  • Mobiel/desktop weergave
  • JavaScript / rendering problemen

Je zult waarschijnlijk gemerkt hebben dat er veel overlap is tussen de bovenstaande lijst en die voor ‘website SEO audits’, maar de belangrijkste gebieden die technische audits meestal niet bestrijken zijn on-page kwesties en inhoud.

Hoewel een audit grotendeels afhangt van jouw eigen onderzoek, is Google Search Console een goede plek om te beginnen. Als Search Console problemen met jouw website signaleert, dan is het meestal de moeite waard om deze prioriteit te geven.

 

SEO content audits

Zodra een solide technische basis is gelegd, is content het volgende onderdeel van SEO om aan te pakken.

Content is een belangrijk onderdeel van je website. Het is belangrijk om hier aandacht aan te besteden.

De diepgang van content audits varieert, maar ze hebben de neiging om een gelaagde aanpak te gebruiken:

  • Op het hoogste niveau wordt de informatiearchitectuur van de site bekeken – hierbij wordt gekeken hoe de pagina’s van de site zijn gestructureerd en georganiseerd.
  • Op paginaniveau worden de prestaties beoordeeld door te kijken naar factoren als verkeer, links, sociale statistieken, conversies en inhoudelijke betrokkenheid.
  • Op het meest gedetailleerde niveau wordt de inhoud zelf onder de loep genomen, waarbij wordt gekeken naar tekst, afbeeldingen, video, enzovoort.

Content audits zijn zelden een onafhankelijk onderdeel. De meeste teksten zullen geschreven zijn op basis van een zoekwoord analyse en bevatten (of worden gevolgd door) keyword mapping en gap analyse.

 

Welk type SEO audit heb ik nodig?

Dit is de vraag die je jezelf moet stellen. Het is niet alleen een kwestie van het kiezen van een van de soorten audits. Het is handig om te bepalen wat je bedrijf nodig heeft en hoe je het beste de audits kunt gebruiken. Het kan zijn dat meerdere soorten audits nodig zijn, of alleen specifieke elementen van een bepaalde audit. Er zijn hierbij geen regels waaraan je je dient te houden.

Je zult rekening moeten houden met het bedrijfstype, historische prestaties, concurrenten en andere specifieke omstandigheden.

Onvermijdelijk, kan het budget vaak bepalen wat mogelijk is, en je moet bevestiging hebben dat er op zijn minst een redelijk budget is om te besteden. Maar het is beter om uit te gaan van een ‘behoefte’, dan met een budget dat moet worden uitgegeven.

Bron: https://sitebulb.com/resources/guides/seo-audits-101

Houd je kennis op peil

Ontvang elke 4 weken handige SEO- en SEA tips.
Je kunt op elk moment uitschrijven.