SEO Linkbuilding

Met SEO linkbuilding wordt het proces bedoeld om het aantal kwalitatieve links naar een specifieke website te laten groeien. Enerzijds zorgen deze links voor extra bezoekers. Anderzijds levert de toegenomen linkpopulariteit een hogere ranking op in zoekmachines als Google. Websites met meer inkomende links verdienen de voorkeur boven anderen. Om jouw website hoog in de zoekresultaten van Google te laten eindigen zijn dus inkomende links van andere websites noodzakelijk. Daarbij is het belangrijk dat de backlinks afkomstig zijn van websites met voldoende autoriteit. Omdat deze links een bepaalde hoeveelheid waarde (link juice) afgeven, wordt jouw website hoger gewaardeerd in Google.

SEO Linkbuilding strategie

De voor- en nadelen van linkbuilding

Anders dan bij Onsite/Onpage SEO hoef je bij linkbuilding meestal geen aanpassingen aan je website te maken. Tenzij je voor een linkbait/linkearn-actie gaat waarbij je eerst iets heel moois op je website moet plaatsen. Bij linkbuilding is het vooral belangrijk dat er op andere websites iets gebeurd waardoor er meer inkomende links ontstaan.

Voordelen

  • Je organische posities verbeteren.
  • Je kan er duurzaam concurrentie voordeel mee bereiken.
  • Eenmaal verkregen links blijven vaak jaren staan.
  • Het levert ook referral bezoek op.

Nadelen

  • Het heeft tijd nodig.
  • Je moet goed opletten welke links je bemachtigt
  • Vergt actuele SEO kennis en ervaring

 

SEO Linkbuilding. Maar hoe?

Hoe zorg je er voor dat zulke gerespecteerde websites naar jouw website linken? En welke backlinks zijn waardevol en welke niet? Kan verkeerde linkbuilding ook schadelijk zijn voor het linkprofiel van jouw website? Een goed doordachte linkbuilding strategie is daarom bepalend voor het succes. Wil je linkbuilding uitbesteden, zelf doen of samen oppakken? Wat je ook kiest, het is slim je vooraf te laten informeren. Als linkbuilding bureau doen wij dat dat geheel vrijblijvend. Neem contact met ons op. We helpen je graag op weg!

Linkbuilding strategie

Om effectief SEO linkbuilding toe te passen is een planmatige aanpak noodzakelijk. Onderdeel van dat plan is een goede linkbuilding strategie. Tijdens de uitwerking van de linkbuilding strategie worden keuzes gemaakt over onderwerpen en kwaliteit. Wij hanteren een aantal stappen waardoor de SEO linkbuilding doelgericht en succesvol wordt uitgevoerd.

Stappen in de linkbuilding strategie

  • In kaart brengen van linkprofielen van concurrerende websites. Denk daarbij aan het aantal Referring domains en de Flow metrics van Majestic.
  • Bepalen van relevante thema’s en onderwerpen
  • Selectie maken van gerespecteerde websites voor linkplaatsing
  • Kiezen van linkbuildingmethoden
  • 0-Meting uitvoeren

 

Linkprofielen van concurrenten

Om inzicht te krijgen in de mogelijkheden en haalbaarheid van SEO linkbuilding, onderzoeken we de linkprofielen van concurrerende websites. Hierbij letten we op het aantal backlinks en de kwaliteit er van. Door het in kaart brengen van de linkprofielen kunnen we een inschatting maken welke inspanningen nodig zijn om de website hoger geplaatst te krijgen in zoekmachines als Google.

Bepalen van relevante thema’s en onderwerpen

Als onderdeel van de zoekmachine optimalisatie strategie doen wij een zoekwoordenanalyse. Hieruit volgen zoekwoorden die relevant en haalbaar zijn en als basis dienen voor de linkbuilding strategie. De gevonden zoekwoorden worden geclusterd tot thema’s en onderwerpen. Met deze collectie van zoekwoorden kunnen wij:

  1. heel gericht gerelateerde websites verzamelen voor linkplaatsing;
  2. weten we welke landingspagina’s we gaan inzetten voor SEO linkbuilding;
  3. bepalen welke zoekwoorden we gebruiken voor geschikte anchorteksten.

Website vernieuwen? Voorkom SEO schade

Selectie van gerespecteerde websites voor linkplaatsing

Met name websites die over dezelfde thema’s en onderwerpen gaan als jouw website, zijn interessant voor SEO linkbuilding. Relevantie is een belangrijke succesfactor. Het roekeloos aanmelden bij ‘spammy’ websites doet eerder kwaad dan goed. Wij doen onderzoek naar relevante websites die passen bij de thema’s waarvoor wij als linkbuilding bureau gaan ‘linkbuilden’. Vervolgens maken we een selectie op basis van autoriteit en de linkmogelijkheden.

Kiezen van linkbuildingmethoden

Afhankelijk van de fase waarin een website zich bevindt wordt gekozen voor bepaalde linkbuildingmethoden. Een nieuwe website vergt een andere aanpak dan een website met enig aanzien. Daarom bepalen we per situatie de juiste linkbuildingmethode.

  • Artikel marketing: artikelen plaatsen op websites van anderen met een linkvermelding
  • Relevante startpagina’s en directories
  • Linkbaiting via eigen blog of nieuwspagina
  • Reageren op relevante blogs en forums van anderen
  • ABC Linkruil
  • Sponsoring: betaalde links en/of content op artikel websites

Voor het beste resultaat houden wij rekening met linkbuildingfactoren als: betaalde links versus niet-betaalde links en letten we op no-follow en do-follow links. Deze linkbuildingfactoren hebben invloed op de waarde die deze uitgaande links afgeven en kunnen per situatie verschillen.

0-Meting uitvoeren

Wanneer je SEO linkbuilding uitbesteedt, wil je natuurlijk weten welke werkzaamheden zijn gedaan en wat de effecten er van zijn. Daarom is een 0-meting onderdeel van onze linkbuilding strategie. Voordat onze werkzaamheden beginnen maken we een momentopname van het aantal backlinks, en leggen we de posities in Google vast. Zo is naderhand inzichtelijk wat de invloed is geweest van linkbuilding en kunnen we eventuele vervolgacties plannen.

Waarom Proseo als linkbuilding bureau?

Wij hebben actuele kennis en veel ervaring. En goede samenwerking staat bij ons centraal. Onze expertise wordt ingezet daar waar het nodig is. Onze linkbuilding marketeer voert de werkzaamheden zorgvuldig uit en hij rapporteert over met de aangevraagde en geplaatste links. Wil je meer weten of direct linkbuilding uitbesteden? Neem contact met ons op. We helpen je graag op weg.