SEO LINKBUILDING
VOOR STERKE POSITIES IN GOOGLE

Links verkrijgen met goede citation/trust ratio? Wij helpen graag.

Linkbuilding

Linkbuilding is essentieel voor het bereiken van hoge posities in Google. Hoe meer inkomende links een website heeft, hoe populairder en betrouwbaarder de website wordt beoordeeld door de zoekmachines. SEO Linkbuilding bestaat onder meer uit het aanmelden bij index- en startpagina en het verkrijgen van links door plaatsing van artikelen op andere websites.

Dankzij een groot netwerk van redactionele websites kunnen wij snel en effectief artikelen schrijven en plaatsen met een linkverwijzing. Wij kunnen hierdoor doeltreffend aan een sterk linkprofiel bouwen waardoor we de concurrentie in de zoekmachines kunnen verslaan. Meer weten? Doe dan de linkbuilding check.

  1. Hoe werkt het?
  2. Linkbuilding strategie
  3. De voor- en nadelen van linkbuilding
  4. Linkbuilding uitbesteden

Linkbuilding. Hoe werkt het?

Het verkrijgen van links (backlinks) klinkt misschien eenvoudig, maar de tijd van links en linkbuilding kopen is voorbij. Ook is de invloed van links op de bekende ‘startpagina’s’ afgenomen. Zoekmachines als Google zijn dermate intelligent geworden dat ze goed kunnen inschatten wat de waarde is van een link.

Om linkbuilding te laten slagen, zijn websites met een betrouwbare reputatie van enorm belang. Bovendien moeten deze websites zoveel mogelijk gerelateerd zijn aan de onderwerpen en thema’s van de eigen site. Proseo maakt een selectie van relevante websites die in aanmerking komen voor SEO linkbuilding.
Linkbuilding voor SEO resultaten
Om een link waardevol te laten zijn, zal deze in een relevante context moeten worden geplaatst. Een simpele link is dan meestal niet voldoen, maar zal er content moeten worden geschreven (bv. een artikel) om het linkprofiel te versterken.

Hoe dit precies werkt, wordt bepaald met de linkbuilding strategie.

Linkbuilding strategie

Om effectief SEO linkbuilding toe te passen is een planmatige aanpak noodzakelijk. Daarom dat Proseo start met een linkbuilding strategie. Tijdens de uitwerking van de linkbuilding strategie worden keuzes gemaakt over onderwerpen en de kwaliteit waaraan websites moeten voldoen. Hiervoor hanteren we een aantal stappen waardoor de SEO linkbuilding doelgericht en succesvol wordt uitgevoerd:

    1. Concurrentieanalyse linkprofielen
    2. Onderzoek naar relevante thema’s en onderwerpen
    3. Selectie van gerespecteerde websites voor linkplaatsing
    4. Linkbuildingmethoden kiezen
    5. 0-meting uitvoeren

1. Concurrentieanalyse linkprofielen

Om inzicht te krijgen in de mogelijkheden en haalbaarheid van SEO linkbuilding, onderzoeken we de linkprofielen van concurrerende websites. Hierbij letten we op het aantal backlinks en de kwaliteit ervan. Door het in kaart brengen van de linkprofielen kunnen we inschatten welke inspanningen nodig zijn om backlinks te verkrijgen.

2. Onderzoek naar relevante thema’s en onderwerpen

Effectieve linkbuilding vraagt om relevantie. Dit houdt in dat er links moeten worden verkregen op websites die gaan over gelijke thema’s en onderwerpen. Hiervoor doen wij een zoekwoordenanalyse. Uit de zoekwoordenanalyse volgen relevante zoekwoorden. Deze zoekwoorden dienen als basis voor de linkbuilding strategie. Vervolgens worden de zoekwoorden geclusterd tot thema’s en onderwerpen.

Website met inkomende links
    Met deze verzameling van zoekwoorden kunnen wij:
  • heel gericht gerelateerde websites verzamelen voor linkplaatsing;
  • weten we welke landingspagina’s we gaan inzetten voor linkbuilding;
  • bepalen welke zoekwoorden we gebruiken voor geschikte anchorteksten.

3. Selectie van gerespecteerde websites voor linkplaatsing

Nadat het onderzoek naar relevante thema’s en onderwerpen is afgerond, wordt er een selectie gemaakt van passende websites om inkomende links te verkrijgen. Met name websites die over dezelfde thema’s en onderwerpen gaan krijgen de voorkeur voor SEO linkbuilding.

Bij de selectie van websites voor linkplaatsing letten we op:

Relevantie

Relevantie is een belangrijke succesfactor. Wij doen onderzoek naar relevante websites die passen bij de thema’s waarvoor wij als linkbuilding bureau gaan ‘linkbuilden’. Vervolgens maken we een selectie op basis van reputatie, autoriteit en de linkmogelijkheden.

Reputatie website en linkprofiel

Elke website die in aanmerking komt voor linkbuilding moet beschikken over een betrouwbare reputatie en linkprofiel. Want het roekeloos aanmelden bij ‘spammy’ websites doet eerder kwaad dan goed. Met specialistische linkbuilding-tools kiezen wij de sites die gaan bijdragen aan een sterker linkprofiel.

Linkbuilding mogelijkheden

Per website onderzoeken we de mogelijkheden voor het verkrijgen van backlinks. Bij websites uit ons eigen netwerk is dit bekend. Bij nieuwe websites zal dit uit het onderzoek naar voren komen en nemen we contact op met de beheerder/eigenaar.

Houdbaarheid

Zodra we linkbuilding gaan uitvoeren, weten we de houdbaarheid per website. We willen namelijk het artikel met de link zo lang mogelijk blijft staan en niet dat de redactie na enkele maanden het geplaatste artikel verwijdert.

4. Linkbuildingmethoden kiezen

Afhankelijk van de fase waarin een website zich bevindt wordt gekozen voor bepaalde linkbuildingmethoden. Een nieuwe website vergt een andere aanpak dan een website met een reputatie die in jaren is opgebouwd.

Linkbuilding en SEO resultaten

Per situatie kiezen we uit verschillende linkbuildingmethode:

  • Anchorteksten en links op portaal en startpagina’s
  • Linkbaiting via eigen blog of nieuwspagina
  • Reacties plaatsen op forums en blogs
  • Social media
  • ABC linkruil
  • Sponsoring: betaalde links en/of content op artikel websites

Voor het beste resultaat houden wij rekening met linkbuildingfactoren als: betaalde links versus niet-betaalde links en letten we op no-follow en do-follow links. Deze linkbuildingfactoren hebben invloed op de waarde die deze uitgaande links afgeven en kunnen per situatie verschillen.

5. 0-Meting uitvoeren

Wanneer je SEO linkbuilding uitbesteedt, wil je natuurlijk weten welke werkzaamheden zijn gedaan en wat de effecten er van zijn. Daarom is een 0-meting een vast onderdeel van onze linkbuilding strategie. Voordat onze werkzaamheden beginnen maken we een momentopname van het aantal backlinks en leggen we de posities in Google vast. Zo is naderhand inzichtelijk wat de invloed is geweest van linkbuilding en kunnen we eventuele vervolgacties plannen.

De voor- en nadelen van linkbuilding

Anders dan bij Onsite/Onpage SEO hoef je bij linkbuilding meestal geen aanpassingen aan je website te maken. Tenzij je voor een linkbait/linkearn-actie gaat waarbij je unieke content plaatst die dermate relevant en nuttig is dat anderen erover willen schrijven en naar willen linken.

Door linkbuilding meet website bezoekers

Linkbaiting/linkearning

Linkbaiting (of linkearning) is een effectieve manier om in korte tijd backlinks te genereren. Door unieke en waardevolle content te plaatsen (bv. een kwalitatief hoogwaardig artikel, onderzoekresultaten of een infographic) is de kans groot dat anderen op de eigen website hier aandacht aan willen besteden. Heel gebruikelijk is dat ze een doorlink maken naar de bron.

Voordelen

  • Linkbuilding is krachtig middel voor hoge posities in Google
  • Eenmaal verkregen links blijven vaak jaren staan
  • Backlinks leveren ook referral bezoek op

Nadelen

  • Het is een tijdrovende bezigheid
  • Verdachte links kunnen een negatieve uitwerking hebben
  • Niet elke website is bereid een link op te nemen

Linkbuilding uitbesteden

Waarom linkbuilding uitbesteden als je het zelf kunt doen? Een link aanmelden bij een website lijkt zo makkelijk. Echter, het is de reputatie van de website waarop de link geplaatst wordt, die bepaalt of het effectief bijdraagt aan de vindbaarheid. Omdat Proseo inmiddels een groot netwerk heeft van waardevolle redactionele website, is het sneller en voordeliger om linkbuilding uit te besteden.
Linkbuilding uitbesteden doe je omdat:

  • je niet de kennis hebt om te beoordelen of een website geschikt is,
  • het vinden van websites en plaatsen van linkartikelen tijdrovend is,
  • je niet kunt beoordelen of de linkvermelding voldoet aan actuele SEO richtlijnen.

Kortom, wil je als bedrijf effectief aan de slag met SEO linkbuilding, kies dan voor linkbuilding uitbesteden. Het verkrijgen van kwalitatieve links op gerespecteerde websites gaat snel en vlekkeloos. Bovendien voorkom je dat op een verkeerde manier links worden verkregen doe mogelijk schade brengen aan de eigen reputatie en linkprofiel. Neem contact op met Proseo voor een passende offerte

Handige SEO- en SEA tips per e-mail

Ontvang elke 3 weken bruikbare tips zodat jouw website nog beter vindbaar wordt.
Je kunt op elk moment weer uitschrijven.