CONTENT OPTIMALISATIE

Conversiegericht. Goed voor bezoekers en posities.

Content

Vindbaarheid in Google wordt door diverse factoren bepaald. Veel factoren zijn content gerelateerd. Dit maakt content misschien wel tot een van de belangrijkste ranking factoren binnen zoekmachine optimalisatie.

Correct geoptimaliseerde content trekt kwalitatieve bezoekers aan. Het zorgt ervoor dat ze op de pagina blijven en spoort aan tot actie. Wij creëren een sterke strategie en ontwikkelen, samen met jou, goede content voorzien van slim gekozen zoekwoorden.

Wij schrijven nieuwe teksten die relevant zijn, aangepast aan het taalgebruik van jouw website. Ook kunnen we bestaande teksten redigeren. Wij zorgen voor een correcte opbouw per device (mobile- desktop). Tevens houden we rekening met SEO regels, visuele elementen en bezoekersgedrag.

 

  1. 1. Strategie
  2. 2. Voor- en nadelen
  3. 3. Onderdelen
  4. 4. Onze aanpak

1. Content strategie

Content optimalisatie is een cruciaal onderdeel van ieder content marketing plan. Al snel denk je aan het schrijven van lappen saaie teksten voor jouw website. Geoptimaliseerde content is echter meer dan tekst alleen.

Je dient rekening te houden met SEO regels, grafische elementen, leesgedrag van bezoekers en pagina’s van concurrenten. Een goede strategie zorgt voor efficiëntie.

Een zoekwoorden analyse vormt de basis van de strategie. Een analyse laat zien op welke zoekwoorden je eigen site, alsmede concurrenten reeds een positie behaald hebben.
Er wordt gekeken naar zoekvolume per zoekwoord, haalbaarheid en er wordt een weloverwogen selectie gemaakt. Met de geselecteerde zoekwoorden worden nieuwe pagina’s geschreven en/ of bestaande pagina’s geredigeerd. De tekstlengte wordt berekend en de schrijfstijl en opmaak wordt bepaald.

Invloedsfactoren

  • Zoekwoorden & huidige posities van eigen site en concurrenten
  • Lengte van de tekst
  • Opmaak mogelijkheden CMS
  • Verhouding tussen mobile en desktop weergaven

 

2. Voor- en nadelen van geoptimaliseerde content

SEO content brengt vooral voordelen met zich mee. Het is fijn als bezoekers de juiste informatie kunnen vinden.
Toch zijn er ook nadelen te benoemen. Zo is het schrijven van een goed geoptimaliseerde, aantrekkelijke tekst, een tijdrovende bezigheid.

Voordelen

  • Goede content maakt je website sterker
  • Bezoekers blijven langer op de pagina, hetgeen de ranking ten goede komt
  • Sterke teksten en goede (SEO) opmaak verminderen de bounce rate

Nadelen

  • Het schrijven van relevante en unieke content is een tijdrovende bezigheid
  • Nieuwe content is niet direct vindbaar, linkbuilding is vaak noodzakelijk
  • Niet ieder CMS ondersteunt de gewenste grafische elementen

Content optimalisatie is goed uit te voeren middels een samenwerking. Wij voeren onderzoek uit, voorzien je van zoekwoorden en bepalen de gewenste tekstlengte. Jij kent je doelgroep en product en schrijft een pakkende tekst. Vervolgens redigeren wij de content en verzorgen de SEO.

3. Onderdelen content

Content is een omvangrijk begrip en bestaat uit diverse onderdelen.

SEO content is meer dan tekst.

Keywords

Het zoekwoord vormt de basis van je tekst en wordt geregeld genoemd. Bijvoorbeeld in de URL en in de meta description tag. Vervolgens zie je het zoekwoord terug in de H1, H2 kopteksten en in de paginatekst.

Ook mag een keyword terugkomen in de bestandsnaam van de afbeelding. Noemen binnen de alt tekst en anchor tekst hoort er ook bij. Naast een hoofdzoekwoord kunnen er 1 of meerdere bijzoekwoorden gekozen worden.


Meta description tags

Een goede tekst begint al bij het zoekresultaat in Google. Daar vind je de title- en meta description tags. Een unieke omschrijving, voorzien van zoekwoord en call to action zal de doorklik ratio ten goede komen.

Contentlengte

Tekstlengte is een belangrijke factor binnen de ranking in Google. Een gemiddelde tekst bevat ruim 800 woorden. Een aardige opgave als je je realiseert dat bezoekers slechte lezers zijn.

Ze scannen liever een tekst, kijken graag naar afbeeldingen en klikken het liefst zo snel mogelijk door. De lengte van de tekst en de opmaak worden ook afgestemd op mobile en desktop bezoekers.


Afbeeldingen en video's

Visuele elementen (afbeeldingen, video’s) hebben invloed op de vindbaarheid van de pagina en gehele website. Om deze bij te laten dragen aan de vindbaarheid, zal er rekening moeten worden gehouden met SEO.

Een relevante bestandsnaam, een duidelijke Alt-tag eventueel aangevuld met een nuttig onderschrift. Natuurlijk speelt de grootte van de bestanden ook een rol.


CTA & conversies

Balans tussen informatieve inhoud en goede opmaak zorgt ervoor dat bezoekers langer op een pagina blijven. Het toevoegen van een call to action spoort een potentiële klant aan tot actie. Dit leidt tot meer conversies en contactmomenten.

4. Onze aanpak

Wij stemmen ons werk af op wat je zelf wil en kan. Wil je zelf zoekwoorden verzamelen of SEO teksten schrijven, prima. We begeleiden je graag. We kunnen de werkzaamheden verdelen of desgewenst volledig uit handen nemen.

Proces

  • 1. Zoekwoord analyse
  • 2. Content creatie & optimalisatie
  • 3. Monitoring

Tijdens het proces overleggen we met vaste regelmaat. Zo verzamelen we samen de zoekwoorden, wij voeren de analyse uit en bespreken deze.
Na goedkeuring van de zoekwoordenselectie kan er begonnen worden met het schrijven van SEO teksten.

Als de geoptimaliseerde content in orde is, kan het online geplaatst worden. Eventueel kan er gestart worden met linkbuilding. Wij monitoren de posities van de gekozen zoekwoorden en houden het bezoekersgedrag in de gaten. Desgewenst sturen we hierover maandelijks een rapportage.

SEO-Proces

Werkzaamheden

Een greep uit onze werkzaamheden:

Keyword research

Tijdens het zoekwoorden onderzoek kijken we niet alleen naar relevantie en zoekvolume. Ook maken we een uitgebreide concurrenten scan. Tevens kijken we welke pagina’s van jouw website al posities hebben en hoe we die kunnen behouden.

Content audit & analyse

Wordt er gekozen voor het aanpassen van reeds bestaande teksten? Wij voeren een content analyse uit. Tijdens een content analyse kijken we bijvoorbeeld naar:

-aantal woorden per pagina,
-keyword density,
-interne links,
-bounce percentage,
-scanbaarheid van de pagina’s
-visuele elementen


Geoptimaliseerde content

Content optimaliseren is een vak apart. De juiste schrijfstijl, tone of voice en professionele optimalisatie zorgt voor meer conversie en hogere posities.

Kopteksten krijgen de juiste opmaak mee, afbeeldingen de correcte bestandsnaam en alttag. Interne tekstlinks worden voorzien van anchor tekst.


Position tracking

Na livegang van de nieuwe SEO content pagina’s starten we met het monitoren van posities. Een maandelijks overzicht geven, is geen probleem.

Om nieuwe pagina’s te promoten kunnen we desgewenst linkbuilding verzorgen. Wij schrijven bijvoorbeeld artikel marketing berichten met links naar je website. Deze plaatsen we op unieke domeinen met geschikte autoriteit.


Content optimalisatie uitbesteden

Het schrijven van content kun je zelf doen, met onze begeleiding. Wij doen het vooronderzoek en begeleiden je door het proces. Het redigeren en optimaliseren nemen wij uit handen.
Liever volledig uitbesteden? Geen probleem.

Uitbesteden doe je omdat:

  • je niet de vaardigheden hebt om een goede en pakkende tekst te schrijven,
  • te weinig kennis hebt van SEO en je het liever overlaat aan vakidioten,
  • je simpelweg geen tijd hebt maar wel graag wilt meedenken.

Kortom, wil je effectief te werk gaan dan is (gedeeltelijk) uitbesteden een prima plan. Graag horen we je wensen. Stuur een e-mail, geef een belletje of vul het contactformulier in.

Waarom Proseo?

Relevante teksten die scoren in Google?
Vertel ons over je dienst, product en doelgroep dan maken we samen goede SEO pagina's.
Wil je meer weten over geoptimaliseerde content? Neem contact met ons op. We helpen je graag op weg.

Neem contact op

Houd je kennis op peil

Ontvang elke 4 weken handige SEO- en SEA tips.
Je kunt op elk moment uitschrijven.