Kennisbank » SEO » Waar staat de Bounce Rate voor en hoe hoog mag die zijn?

Waar staat de Bounce Rate voor en hoe hoog mag die zijn?

19 december 2022

 Bounce rate

Wat betekent een bouncepercentage?

Het bouncepercentage is het percentage mensen dat op een pagina landt en deze verlaat zonder een specifieke actie uit te voeren. Dit wordt ook wel de bounce rate genoemd.

In dit artikel behandelen we:

  • Wat is een goed bouncepercentage?
  • Is bounce rate een ranking factor?
  • Bouncepercentage vs. Exitpercentage­­
  • Bouncepercentage in Google Analytics UA vs. GA4
  • Hoe je jouw bouncepercentage kunt verlagen

Wat is een goed bouncepercentage?

Het gemiddelde bouncepercentage voor de meeste websites ligt ergens tussen 26% en 70%. Maar bounce rates kunnen aanzienlijk variëren, zeker wanneer je dit per individuele pagina gaat bekijken.

Jouw branche, waar je verkeer vandaan komt, en waar dat verkeer terechtkomt, kunnen allemaal van invloed zijn op jouw bouncepercentage. Het draait allemaal om de context.

Hier zijn enkele gemiddelde bouncepercentages voor verschillende soorten websites:

  • E-commerce en retail websites: 20% tot 45%
  • B2B websites: 25% tot 55%
  • Lead generation websites: 30% tot 55%
  • Niet-commerciële content websites: 35% tot 60%
  • Landingspagina’s: 60% tot 90%
  • Woordenboeken, portalen en blogs: 65% tot 90%­­

Jouw bouncepercentage kan ook sterk variëren per verkeersbron (waar jouw verkeer vandaan komt).

Hier zijn enkele gemiddelde bouncepercentages per verkeersbron:

  • Organic search: 43.60%
  • Paid search: 44.10%
  • Direct: 49.90%
  • Referral: 37.50%
  • Display advertising: 56.50%
  • Social media: 54%
  • Email: 35.20% (dit percentage is erg afhankelijk van de branche en toegezonden mailing)

Het is goed om na te gaan hoe de bounce rate zich verhoudt tot die van jouw concurrenten?

Hulp nodig bij SEO?

Is bounce rate een ranking factor?

Bounce rate is geen bevestigde Google ranking factor. Het is een metric. Daarnaast heeft Google aangegeven dat het geen directe invloed heeft op de ranking.

Maar het is verstandig om je bounce rate te verbeteren. Omdat een hoog bouncepercentage vaak een symptoom is van zwakte in andere SEO-factoren zoals:

  • Trage laadsnelheid
  • Ontwerp van de webpagina van lage kwaliteit
  • Mismatch tussen content en zoekwoorden
  • Slechte mobiele optimalisatie

Wanneer iemand jouw bounce rate “repareert”, pakken ze meestal een van deze problemen aan.

Bovendien geeft een lager bouncepercentage meestal aan dat jouw content aantrekkelijk of nuttig is.

En dat vindt Google zeker belangrijk.

Bounce Rate vs. Exit Rate

Exit rate is het percentage mensen dat een bepaalde pagina verlaat na een bezoek aan een aantal pagina’s op een website. Bijvoorbeeld, een bezoeker landt op een artikel op jouw blog. Dan klikken ze op een interne link en komen op een ander artikel terecht. En na het lezen van dat tweede artikel sluiten ze hun browser. Dat is geen bounce. Maar omdat de bezoeker jouw site verliet bij het tweede artikel, verhoogt het de exit rate van die pagina.

Het Bouncepercentage is het percentage mensen dat op een pagina landt en diezelfde pagina verlaat. Een bezoeker landt bijvoorbeeld op een artikel op jouw blog. En seconden later sluit hij zijn browser. Dat is een bounce. Het verhoogt het bouncepercentage van die pagina. Dus, alle bounces zijn exits. Maar niet alle exits zijn bounces.

Bouncepercentage in Google Analytics: UA vs. GA4

Google Analytics heeft momenteel twee technologieën voor het verzamelen van gegevens: Universal Analytics en GA4.

Beide meten het bouncepercentage anders.

Universal Analytics definieert bounce rate als:

“Het percentage afzonderlijke paginasessies waarbij er geen interactie met de pagina was.”

Dus, als een bezoeker op jouw pagina landt, je pagina enkele minuten bekijkt en dan vertrekt, telt de sessie als een bounce. Scrollen wordt dan blijkbaar niet als interactie beschouwd.

Zo ziet het bouncepercentage eruit in een UA-dashboard:

Universal Analitycs dashboard

GA4 definieert bounce rate als:

“Het percentage sessies die geen betrokken sessies waren.”

Een betrokken sessie is een bezoek dat 10 seconden of langer duurt, een of meer conversiegebeurtenissen heeft, of twee of meer paginaweergaven heeft.

Dus als een bezoeker op jouw pagina landt, jouw inhoud langer dan 10 seconden bekijkt en dan vertrekt, telt de sessie niet als bounce.

Zelfs als ze geen andere actie hebben uitgevoerd.

Dit is hoe het bouncepercentage eruitziet in een GA4-dashboard:

Bouncepercentage GA4

Houd dit onderscheid in gedachten omdat Google op 1 juli 2023 stopt met Universal Analytics.

De bottom line is nog steeds hetzelfde:

Bounce rate is een manier om gebruikersbetrokkenheid te meten.

Je wilt dat jouw bezoekers op jouw pagina landen en iets doen. Zelfs alleen maar rondkijken.

Als ze dat niet doen, kan dat erop wijzen dat jouw pagina problemen heeft met de content, de lay-out of de gebruikerservaring.

Hoe vind je jouw bouncepercentage?

Het bouncepercentage van een pagina wordt berekend door het aantal bezoeken aan een enkele pagina te delen door het totale aantal bezoeken op de site.

Page bounce rate = enkele pagina bezoek / totaal bezoek

Bijvoorbeeld, als 100 gebruikers op jouw site landen (totale bezoeken) en 10 van hen vertrekken zonder een andere actie uit te voeren (enkelvoudig paginabezoek), dan is het bouncepercentage van jouw pagina 10%.

10% = 10 / 100

Je kunt het bouncepercentage van een pagina gemakkelijk controleren met Google Analytics.

Universele Analytics

Om jouw bouncepercentage in Universal Analytics te controleren, ga je naar een rapport met een gegevenstabel (tabbladen Acquisitie, Gedrag of Conversie). Ze bevatten allemaal het bouncepercentage.

Als je bijvoorbeeld klikt op “Gedrag”, “Site-content” en “Alle pagina’s”, toont het rapport een kolom “Bouncepercentage”.

Universal Analitycs Bouncepercentage - Gedrag

Om het bouncepercentage voor afzonderlijke pagina’s te zien, klik je op een van de items in de tabel.

Bijvoorbeeld: /contact.

Universal Analitycs individual page

Door te klikken op het item krijg je meer specifieke details over die pagina.

Inclusief een grafiek en het gemiddelde bouncepercentage van de pagina de gekozen periode.

Universal Analitycs grafiek bouncerate

Hoe je jouw bouncepercentage kunt verlagen

Hieronder worden manieren besproken om jouw gebruikerservaring, betrokkenheid en, uiteindelijk, bouncepercentages te verbeteren.

Verbeter de laadsnelheid van de pagina

Paginasnelheid kan de gebruikerservaring maken of breken. Naarmate de laadtijd van een pagina toeneemt, neemt de kans toe dat iemand afhaakt. Met Google PageSpeed Insights kun je de snelheid van jouw website eenvoudig meten. Google beveelt een pagina-laadtijd aan van onder de twee seconden. Zit jouw website hier ver boven? Dan kan het de moeite waard zijn om de laadsnelheid te verbeteren. Een oorzaak kan zijn dat de afbeeldingen op je website te zwaar zijn. Met een afbeeldingscompressor zoals TinyPNG kun je jouw afbeeldingen klein houden.

pagespeed insights

Optimaliseer jouw mobiele gebruikerservaring

Mobiel verkeer is goed voor meer dan de helft van al het webverkeer wereldwijd. Dat betekent dat: Als je een laag bouncepercentage wilt hebben, moet jouw site echt goed werken op telefoons en tablets. Dat betekent onder meer intuïtieve navigatie, grote lettertypes en responsive afbeeldingen.

Dit is hoe je dat kunt bereiken. Kijk eerst hoe jouw site presteert op mobiele apparaten. Een manier om dit snel en gemakkelijk te controleren is door de Mobile Friendly Test van Google te gebruiken. Voer de URL in van de pagina die je wilt testen en druk op “URL testen”.

mobile-friendly-test

Na enkele seconden laat de tool je weten of de pagina bruikbaar is op mobiel.

usable-on-mobile-result

Je kunt op “Geteste pagina bekijken” klikken om een screenshot van de URL en meer gedetailleerde informatie te zien.

view-tested-page-button

Als de URL niet bruikbaar is op mobiel, kunt je naar het gedeelte “Details” gaan om te zien waarom dat niet zo is.

Je kunt ook Google Chrome gebruiken om te zien hoe jouw pagina er daadwerkelijk uitziet op mobiel.

Dit is een snelle en eenvoudige test die handig is als je een site aan het bouwen bent. Of om in een oogwenk te zien hoe jouw site er op mobiel uitziet.

Ga hiervoor naar de pagina die je wilt controleren en klik ergens met de rechtermuisknop. Druk vervolgens op “Inspecteren”.

Het inspectievenster verschijnt rechts of onderaan je pagina.

Klik in dat venster op het pictogram van het mobiele apparaat.

Als je wilt zien hoe jouw pagina er op verschillende apparaten uitziet, kunt je de schermgrootte wijzigen.

Gebruik daarvoor het keuzemenu “Responsive” in de linkerbovenhoek van jouw venster.

Om terug te keren naar jouw normale scherm, klikt u op de “X” uiterst rechts.
Website on mobile with Google Chrome

Maak doelgericht gebruik van interne links

Als je wilt voorkomen dat bezoekers van jouw pagina’s afhaken, kun je overwegen interne links naar andere pagina’s van jouw site toe te voegen. Vooral bij blogberichten. Door te linken naar gerelateerde berichten en artikelen, geef je iemand de kans om door te klikken en andere berichten te lezen. En dus niet te bouncen.

Een andere goede manier om dat te doen is om een sectie “gerelateerde berichten” toe te voegen aan het einde van jouw artikelen.

Zo geef je bezoekers iets te doen na het lezen van je bericht. In plaats van te bouncen.

Opmerking: Interne links zijn ook cruciaal voor SEO-succes omdat ze:

  • Google helpen alle pagina’s op jouw website te vinden en te begrijpen
  • Google helpen begrijpen welke pagina’s op jouw website het belangrijkst zijn.

Maak de content makkelijk leesbaar

Webbezoekers willen snel iets leren. Ze scannen naar de informatie waar ze naar zoeken.

En dat betekent:

Als ze niet snel kunnen vinden wat ze zoeken, haken ze af.

Hier zijn een paar manieren om jouw tekst gemakkelijk leesbaar te maken:

  • Gebruik subkoppen. Koppen verdelen de tekst in leesbare delen. En maken het lezers heel gemakkelijk om de tekst door te nemen en te begrijpen.
  • Gebruik witruimte. Geef je tekst de ruimte door veel witruimte rond je tekst te gebruiken.
  • Gebruik korte alinea’s en zinnen. Probeer slechts één onderwerp in een zin te gebruiken.

Gebruik een inhoudsopgave

Een inhoudsopgave laat de lezer precies zien wat hij zoekt (zoekintentie). Het geeft de lezer de mogelijkheid om naar het gedeelte gaan dat voor hen het belangrijkst is.

Met een duidelijke inhoudsopgave zullen lezers minder snel afhaken.

Bonustip: Maak de inhoudsopgave aantrekkelijk. Zoals een filmtrailer is voor een film. Zie het als een verkooppraatje voor mensen om het artikel te blijven lezen.

Bron: https://www.semrush.com/blog/bounce-rate/

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.