Het schrijven van een diepgaande tekst die goed gelezen wordt, vraagt de nodige tijd en inspanning. In dit artikel krijg je handige tips om een goede tekst te schrijven.
Er zijn veel vragen over de lengte van content in SEO en wat het beste scoort.
Hoewel Google zegt dat er geen specifiek aantal woorden is dat ze aanbevelen, hebben sommige onderzoeken aangetoond dat long-form content (lange teksten) over het algemeen hoger scoort dan short-form content (korte teksten).
Als je een diepgaand artikel wil gaan schrijven, wil je er waarschijnlijk zeker van zijn dat deze goed scoort in Google, gelezen wordt en converteert. Zodat je een positief resultaat ziet van jouw inspanningen.
Wat is long-form content?
De meeste mensen beschouwen long-form content als meer dan 1000 woorden. Het is een stuk tekst dat dieper gaat, extra waarde biedt voor de lezer en meer onderzoek, inzichten en informatie bevat dan een kort artikel.
Long-form content moet de lezer een goed gevoel geven over het onderwerp. Dat zijn vragen zijn beantwoord en hij weet wat hij met de informatie moet doen.
Hulp nodig bij het schrijven van content?
Wat moet je opnemen in long-form content?
Je wilt content maken die je lezer helpt. Denk aan je doelgroep en wat deze nodig heeft of wil leren van de tekst. Welke vragen hebben ze?
Het is jouw verantwoordelijkheid om te anticiperen op hun vragen en deze te beantwoorden in je tekst.
Gebruik de volgende richtvragen om vast te stellen welke informatie het belangrijkst is om ze verder te helpen:
- Wat moeten ze weten?
- Waarom moeten ze het weten?
- Wat kunnen ze met de informatie doen?
- Welke basisinformatie moeten ze kennen om dit duidelijker te maken?
- Wat als ze die basiskennis nog niet hebben?
- Hoe beïnvloedt deze informatie hen?
- Wat is hun volgende stap?
Als je bezoekers naar je site leidt en ze vinden daar geen interessante informatie, zullen ze minder geneigd zijn te blijven of een andere keer terug te komen.
Wees niet gefocust op het aantal woorden dat je hebt getypt, maar hoe interessant de tekst is voor jouw doelgroep.
Waar begin je bij het maken van long-form content?
Zorg om te beginnen voor een conversie pad voor jouw lezer. Je tekst moet verband houden met jouw producten of diensten om inkomsten en conversies te genereren.
Als je vragen beantwoordt voor jouw potentiële klant en nuttige informatie verstrekt, is de kans groter dat ze converteren als je een oplossing biedt voor hun problemen. Wees behulpzaam en link naar aanvullende informatie die hen kan helpen naar de volgende stap.
Als je wilt dat jouw content converteert, moet alles wat je schrijft verband houden met je belangrijkste producten en diensten.
Het is slim om te schrijven over onderwerpen die met jouw producten en diensten te maken hebben.
Een langdradige tekst maken en bovenaan in Google verschijnen lijkt geweldig, maar als het irrelevant verkeer oplevert, zal het niet converteren, en dat is zonde van je inspanningen.
Hoe zorg je ervoor dat je long-form content scoort?
Controleer eerst of er vraag is naar jouw onderwerp, kies een zoekwoord (of zoekwoorden) waarop je kunt scoren, schrijf voor jouw doelgroep, en optimaliseer ten slotte jouw content.
Zorg ervoor dat er belangstelling is voor jouw onderwerp
Begin met ervoor te zorgen dat er een publiek is voor jouw tekst.
Het lijkt misschien een goed idee. Maar als niemand naar informatie over het onderwerp zoekt, is het onwaarschijnlijk dat je veel verkeer krijgt door de geringe vraag.
Dat gezegd hebbende, is zoekvolume niet de meest kritische factor bij het kiezen van een zoekwoord, en daar zullen we het nog over hebben.
Brainstorm de onderwerpen die je denkt te willen behandelen, en ga dan naar Google en kijk welke resultaten je krijgt.
- Wie heeft er al geschreven over het onderwerp dat je overweegt te gebruiken voor jouw tekst?
- Is er al informatie over het onderwerp?
- Heb je een nieuwe invalshoek, nieuwe inzichten of iets meer toe te voegen aan het gesprek?
Zo niet, dan is dit misschien niet het beste onderwerp. Zoek op het onderwerp en kijk wat er in Google Suggested Search verschijnt.
Is er iets dat nauw verband houdt met jouw onderwerp dat Google voorstelt, of zijn er vragen over dit onderwerp in het gedeelte “Mensen vragen ook”?
Als je jouw onderwerpidee op een van die plaatsen ziet, is dat goed, want dat betekent dat er belangstelling is voor jouw potentiële onderwerp.
Zoekwoorden onderzoeken
Zodra je weet dat jouw onderwerp interessant is, gebruik je jouw favoriete tool voor zoekwoordenonderzoek om het zoekwoord of de zoekwoorden te identificeren waarop je je wilt richten voor dit lange artikel.
Binnen long-form content zijn er meer mogelijkheden om meerdere zoekwoorden te verwerken dan binnen korte artikelen.
Kies je zoekwoorden verstandig. Zoek een primair zoekwoord met een goed zoekvolume en de mogelijkheid voor je website om op pagina 1 te komen.
Kies jouw zoekwoorden
Ga naar Google en kijk wie er momenteel op pagina 1 staat voor het zoekwoord dat je overweegt te gebruiken als jouw primaire zoekwoord.
- Zijn de websites vergelijkbaar met die van jou?
- Zijn het prominentere merken of bedrijven?
- Hoe diepgaand zijn de artikelen?
Kun je extra inzicht of waarde bieden (niet alleen meer woorden) dan de sites die momenteel op de ranglijst staan?
Als je andere websites ziet die vergelijkbaar zijn met de jouwe en inhoudelijke stukken die volgens jou niet zo diepgaand zijn of informatie missen over het onderwerp waarover je wilt schrijven, dan maak je waarschijnlijk een goede keuze in jouw zoekwoordkeuze.
Kies het zoekwoord met het hoogste zoekvolume waarvoor jouw website de beste kans heeft om te scoren. Het zoekwoord dat jouw ideale klant gebruikt bij het zoeken naar informatie over dit onderwerp.
Hoe zorg je ervoor dat je inhoud gelezen wordt
Nu is het tijd om te schrijven. Ga terug naar je brainstormnotities.
Welke informatie moet je opnemen om de vragen van je lezers te beantwoorden?
Zorg dat je die informatie hebt. Sorteer het zo dat het gemakkelijk te volgen en te begrijpen is, zodat je lezer verder wil lezen.
Long-form content moet interessant genoeg zijn voor de lezer om heel het artikel te lezen.
Je moet dus waarde bieden, inzichten, statistieken en dingen die uniek zijn ten opzichte van iets anders dat ze misschien al eerder over het onderwerp hebben gelezen – anders lezen ze niet verder.
Maak je tekst goed leesbaar door de volgende elementen toe te passen:
- Maak gebruik van opsommingstekens en lijsten.
- Gebruik kopteksten (H1, H2, H3).
- Deel je tekst op in alinea’s.
- Houd je zinnen en alinea’s kort. (Laat een alinea uit niet meer dan 6 zinnen bestaan)
Het is beter om veel korte alinea’s met opsommingstekens te hebben dan grote blokken tekst. Mensen zullen aarzelen om een stuk te lezen als de inhoud niet op een lezersvriendelijke manier is opgemaakt.
Je laatste stap is het optimaliseren van jouw tekst
Gebruik het geselecteerde zoekwoord op verschillende plaatsen in je tekst. Zorg ervoor dat het zoekwoord in de eerste alinea van de tekst staat, omdat het zoekwoord nauw verbonden is met het onderwerp van jouw tekst. Ook is het slim om het zoekwoord in de title (H1) te plaatsen.
Voeg het zoekwoord ook toe in de subtitle en in de title tag.
Focus op het leveren van waarde. Behulpzaam zijn en het bieden van informatie die jouw ideale klant nodig heeft in plaats van hoe vaak je jouw zoekwoord gebruikt. Je gebruikt het vanzelf door je te concentreren op je lezer.
Als je het goed doet, is long-form content de investering waard.
Long-form content schrijven, kan een aanzienlijke tijdsinvestering zijn. Het duurt langer om diepgaand stuk te schrijven dan een kort artikel.
De opbrengst kan echter groot zijn. Lange stukken tekst komen vaak hoger in de zoekresultaten dan korte stukken.
Het is de moeite waard om long-form content te testen als je dat nog niet hebt gedaan. Niet elk stuk dat je schrijft hoeft lang te zijn, maar de stukken die het belangrijkst zijn voor jouw bedrijf moeten langer en diepgaander zijn.
Bron: https://searchengineland.com/create-long-form-content-389834