HOE GEDRAGEN JOUW BEZOEKERS ZICH?

Vinden ze wat ze zochten of gaan ze weg om elders verder te zoeken?

Conversie

Hoe zoekers naar bezoekers worden geconverteerd heeft invloed op je posities. Maar ook hoe bezoekers getransformeerd worden naar daadwerkelijke conversies. Google meet zoek- en bezoekgedrag en wil graag dat haar gebruikers vinden wat ze zoeken. Websites die daar uitstekend in voorzien worden beloond met betere posities.

Hoe zorg je ervoor dat je wordt beloond? Gebruik alleen zoekwoorden die qua relevantie en intentie uitstekend passen bij de website van jouw organisatie. Zorg voor aantrekkelijke en waardevolle content die heel goed past bij de gekozen zoekwoorden. Doe het beter dan de websites die al in de top 10 staan.

Wij zien conversie als belangrijk SEO onderdeel. Dit doen we onder meer door te optimaliseren met conversieverhogende zoekwoorden en aantrekkelijk geschreven teksten met CTA’s die aanzetten tot actie.

  1. 1. Kiezen van zoekwoorden die converteren
  2. 2. Hogere posities in Google door conversies
  3. 3. Heldere inzichten door Conversion Rate Optimization (CRO)
  4. 4. Onze aanpak

1. Kiezen van zoekwoorden die converteren

Het begint bij het kiezen van de meest relevante termen waarvan de intentie goed aansluit bij je website. Hoe beter de term aansluit bij je aanbod, hoe groter de kans dat een conversie volgt. Proseo heeft geïnvesteerd in professionele tooling om tot de juiste zoekwoorden te komen.

Voorbeeld

Voor Proseo is ‘SEO uitbesteden’ relevanter dan ‘SEO’, want in de eerste zoekterm zit de intentie om SEO-werkzaamheden uit te besteden. Deze eerste term past beter bij het aanbod van onze website. Dit leidt tot positief bezoekersgedrag en leads.

2. Hogere posities in Google door conversies

Meer conversies zijn natuurlijk altijd prettig. Want die bepalen grotendeels het succes van je website. Maar het heeft nog een bijkomend voordeel: verbeteringen van posities in Google.

Relevantere zoekwoorden zorgen ervoor dat bezoekers langer op de website blijven, meer pagina’s bekijken en uiteindelijk acties uitvoeren op de website. Google houdt rekening met dit bezoekersgedrag bij het rangschikken van de zoekresultaten. Omdat bijna elke website is uitgerust met Google Analytics en Google Search Console, beschikt Google over bezoekersdata waarmee ze een relatie leggen tussen zoekwoord, gedrag en conversies.

Website met inkomende links

3. Heldere inzichten door Conversion Rate Optimization (CRO)

De werkzaamheden en resultaten van conversie optimalisatie willen wij altijd inzichtelijk maken. Vooraf definiëren we de websitedoelen en richten dit in Google Analytics in als doel. Maandelijks meten we de CRO (Conversion Rate Optimization) wat ons inzicht geeft in de effecten van organisch verkeer en de ingestelde doelen. Dit maakt het mogelijk om de selectie van zoekwoorden steeds verder te optimaliseren voor conversies.

4. Onze aanpak

Wanneer wij de website gaan optimaliseren voor conversies, starten we altijd met een zoekwoordenanalyse. Uit de analyse volgt een lijst met zoekwoorden waarvan wij verwachten dat ze conversies gaan opleveren.

Vervolgens worden deze conversieverhogende zoekwoorden gekoppeld aan webpagina’s, oftewel landingspagina’s. Deze pagina’s worden zodanig ingericht dat er een optimale aansluiting is tussen het zoekresultaat, de bezoekersbehoefte en de inhoud van de pagina.

Wij schrijven hiervoor aantrekkelijke SEO content met een uitgekiende balans tussen SEO voor zoekmachines en leesbaarheid voor bezoekers. De content moet immers de interesse wekken bij bezoekers en aanzetten tot actie, maar het met ook optimaal vindbaar worden gemaakt in Google. Natuurlijk zorgen wij ervoor dat er aantrekkelijke CTA’s (Call to Actions) in de pagina worden verwerkt die gaan zorgen voor conversies.

User Experience (UX)

Ook een verbeterde UX leidt tot doorklikken en conversies. Hierdoor zijn ze sneller geneigd een volgende stap te zetten. Tevens wekt een solide website vertrouwen. Met behulp van metingen kunnen wij zien of bezoekers zich gedragen.

A/B testen

Omdat we conversies continue willen optimaliseren, richten we in Google Analytics doelen in. Zo kunnen we de effecten van onze SEO conversie optimalisatie meten. Aanvullend kunnen we A/B testen inrichten zodat we kunnen achterhalen welke elementen op de pagina zorgen voor de hoogste conversie. Per paginavariant schrijven we verschillende teksten en worden CTA’s anders geplaatst.

Werkzaamheden

Om SEO conversie optimalisatie te laten slagen, voeren wij de onderstaande werkzaamheden uit:

  • Analyse naar conversieverhogende zoekwoorden
  • Doelen inrichten in Google Analytics
  • Landingspagina’s aanmaken
  • Aantrekkelijke indeling van de pagina maken (H1, H2, opsommingslijsten e.d.)
  • Overtuigende content schrijven
  • CTA’s plaatsen en optimaliseren
  • A/B testen uitvoeren
  • Maandelijkse rapportage met Conversion Rate Optimization (CRO)

Conversie optimalisatie uitbesteden

Ben je benieuwd geworden hoe we gebruik kunnen maken van het zoek- en conversiegedrag voor betere posities en conversie? Neem contact met ons op en wij vertellen je de mogelijkheden. Bij ons kan je volledig of gedeeltelijk je SEO uitbesteden. Onze diensten zijn altijd afgestemd op wat je zelf wil en kan.

Wil je meer weten?

Neem gerust contact op. We vertellen je graag over de mogelijkheden.

Neem contact op

Houd je kennis op peil

Ontvang elke 4 weken handige SEO- en SEA tips.
Je kunt op elk moment uitschrijven.