Kennisbank » SEO » Meest gestelde SEO vragen – Linkbuilding & Content

Meest gestelde SEO vragen – Linkbuilding & Content

24 februari 2021

Meest gestelde SEO vragen - Linkbuilding & Content

Linkbuilding

Linkbuilding is een essentieel onderdeel van een SEO-strategie. Hieronder lees je meer over dit onderwerp.

Wat is Linkbuilding?

Met linkbuilding wordt bedoeld dat je zoveel mogelijk links probeert te krijgen van andere websites die naar jouw website linken. Een link krijgen vanaf een andere website naar jouw website wordt ook wel een backlink genoemd.

Voordelen van linkbuilding:

  • Wanneer kwalitatieve websites naar jouw website linken, dan kan dit ervoor zorgen dat je website hoger in de zoekmachine resultaten komt te staan.
  • Door het plaatsen van links op andere websites, krijg je meer bezoekers die via deze links naar jouw website komen.

Links zijn een van Google’s top 3 ranking factoren. Als meerdere websites met een goed linkprofiel linken naar jouw website, dan komt jouw website voor Google betrouwbaarder over.

Hierbij een voorbeeld om het principe uit te leggen:  “Als vijf mensen die elkaar niet kenden een bepaald restaurant zouden aanbevelen als de beste in jouw stad. Dan zou je er waarschijnlijk op vertrouwen dat je daar een goede maaltijd zou kunnen krijgen, aangezien meerdere personen dit restaurant hebben aanbevolen.”

Wanneer je met linkbuilding aan de gang gaat is het dus belangrijk om te onthouden dat niet iedere link gelijk is. Er zijn links met een lage, gemiddelde of hoge kwaliteit. Sommige links worden beschouwd als manipulatief en onnatuurlijk. Dit soort sites kun je beter mijden.

Met de Majestic Backlink Analyzer kun je de inkomende links van een website beoordelen.

Hoe zorg ik ervoor dat andere sites naar mijn website willen linken?

Er zijn veel verschillende manieren waarop je links kunt krijgen van andere websites.
Als je op zoek bent naar enkele snelle tips, zijn hier enkele uitstekende tactieken die je kunt gebruiken om kwaliteitslinks naar jouw website te verdienen:

  • Links naar leveranciers
    Wanneer jouw bedrijf samenwerkt met leveranciers, dan kun je hen benaderen om te linken naar jouw website.
  • Ongelinkte merkvermeldingen
    Als jouw bedrijfsnaam of productnaam op een website wordt genoemd maar er is geen link naar jouw website geplaatst, kun je een mail sturen om te vragen of ze een link zouden willen toevoegen.
  • Guest Post plaatsen
    Je kunt websites die verwant zijn aan jouw bedrijf benaderen en vragen een blog te plaatsen. Bijvoorbeeld je hebt een website die wandelschoenen verkoopt. Je zou dan een website met wandelroutes kunnen benaderen. Deze verwante website kun je vragen of je een artikel met link kan plaatsen. Daarin kun je aangeven dat hier waardevolle informatie wordt toegevoegd die interessant kan zijn voor de bezoekers van hun website.
  • Broken linkbuilding
    Met broken linkbuilding wordt bedoeld, het vinden van externe links van andere websites uit jouw vakgebied die niet werken. Deze websites ga je benaderen en bied je een nieuwe link met mogelijk daarbij een aanvullende tekst aan als vervanging.

Moet ik me richten op het krijgen van zoveel mogelijk links?

Linkbuilding gaat over kwaliteit in plaats van kwantiteit. Je moet je nooit alleen richten op het bouwen van zoveel mogelijk links. Je moet altijd eerste beoordelen of de Trust Flow en Trust Ratio van een link de moeite waard is. Wanneer je je alleen richt op aantallen, zal de kwaliteit van de links dalen. Wat niet de juiste manier is om linkbuilding toe te passen.

Content

Wat is Duplicate Content?

Als je nog niet veel ervaring hebt met SEO en niet precies weet wat duplicate content inhoudt, volgt hier een korte uitleg. Met duplicate content wordt gekopieerde tekst die ook op andere websites of webpagina’s te vinden is bedoeld. Zoekmachines zien twee of meerdere pagina’s die dezelfde inhoud bevatten als duplicate content. Met content wordt geschreven tekst bedoeld. Zoals titel tags, meta descriptions, body text of H1 tags.

Duplicate Content kun je beter vermijden

Het is zeker niet aan te raden om tekst die online te vinden is te kopiëren en op je eigen site te plaatsen. Of ze nu een directe concurrent zijn of niet. Kijk uit voor dubbele meta descriptions, alinea’s, dubbele H1-tags over meerdere pagina’s. URL-kwesties, zoals www-en niet-www-versies van dezelfde pagina. Zorg ervoor dat je tekst zo uniek mogelijk is, om ervoor te zorgen dat een pagina niet alleen goed rankt in Google, maar ook aantrekkelijk is voor gebruikers om te lezen.

Kortom, kopieer geen grote stukken tekst van andere pagina’s binnen jouw website of van een andere website, dan kan het niet fout gaan.

Bron: https://www.semrush.com/blog/seo-faq/#header21

 

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.