Kennisbank » SEO Techniek » 5 Belangrijke Technische SEO Trends in 2021

5 Belangrijke Technische SEO Trends in 2021

24 maart 2021

 5-Belangrijke-Technische-SEO-Trends-in-2021

Het is geen geheim dat SEO zwaar leunt op technische componenten om site ranking te stimuleren. En met zoveel opkomende technologieën, nieuwe tools en metrics, vraag je je misschien af of deze constante updates van invloed zullen zijn op je meer technische werk.

Om meer te weten te komen over de staat van technische SEO in 2021, vroeg MOZ verschillende experts uit de branche naar hun mening.

“De kernessenties in 2021 zullen ongeveer hetzelfde blijven – elke SEO specialist moet de basisprincipes van crawling ten opzicht van indexing begrijpen en de technische basisprincipes waaraan moet worden voldaan voordat een site kan ranken,” zegt Moz Search Scientist, Dr. Pete Meyers.

1. Concentreer je op de grondbeginselen

Het hebben van een sterke basis van technische SEO-vaardigheden is nog steeds een must.

De basis bestaat uit hoe je crawlability, indexatie, toegankelijkheid en site performance problemen herkent en oplost. Maar ook hoe je prioriteiten stelt aan de problemen die je tegenkomt.

SEO-expert Lily Ray merkt op dat het stellen van prioriteiten een verbeterpunt is voor beginnende technische SEO specialisten, omdat ze geneigd kunnen zijn om kleine dingen als grote problemen aan te merken terwijl ze dat in werkelijkheid niet zijn: “Het is gebruikelijk voor nieuwe of junior SEO’s om een waslijst van technische items rechtstreeks naar klanten te sturen, zonder prioriteit te geven aan welke het belangrijkst zijn om te repareren,” zegt ze. “In veel gevallen markeren de tools niet eens een aantal van de meer ernstige technische problemen die van invloed kunnen zijn op crawling, indexatie, of rendering. Goede technische SEO specialisten zijn in staat om echte problemen aan te wijzen die een aanzienlijke impact hebben op het vermogen van de website om goed te ranken, en ze weten welke tools of andere middelen te gebruiken om die problemen op te kunnen lossen.”

Begin dus niet alleen te letten op welke technische problemen er zijn, maar ook op de invloed die deze problemen daadwerkelijk hebben op jouw site.

“Technische SEO implementaties vereisen over het algemeen het werken met meerdere teams. Wat betekent dat er een goede samenwerking tussen deze teams moet zijn” zegt Alexis Sanders, de SEO Director bij Merkle. “Het hebben van projectmanagement, klantenservices, storytelling en communicatievaardigheden zal de implementatie ondersteunen.”

De snelheid van je website blijvend verhogen?

2. Bereid je voor op Core Web Vitals

Een van de meest besproken onderwerpen in de SEO business op dit moment is ongetwijfeld de Core Web Vitals, de nieuwe Google ranking factors update die in mei 2021 wordt verwacht. Maar moeten technische SEO specialisten zich er echt zorgen over maken?

De experts zeggen van wel, maar werk als een team om ze aan te pakken. Alexis Sanders verwoordt het als volgt: “De update van de pagina-ervaring bestaat uit Core Web Vitals, mobielvriendelijkheid, beveiliging van webapps, en het verwijderen van interstitials. (Een interstitial  is een advertentie die verschijnt in een apart venster terwijl je wacht tot de website is geladen.)

Wanneer je prioriteiten stelt waar je je op moet richten, zorg er dan voor dat het verbeteren van de sitesnelheid bovenaan je lijst staat.

“Als je in 2021 maar aan één gebied van Technische SEO werkt, maak er dan site snelheid van,” adviseert Kick Point President Dana DiTomaso. “Site snelheid is een van de essentiële onderdelen van technische SEO waar het voordeel niet alleen voor zoekmachines is – het helpt ook de mensen die je website bezoeken. Vergeet niet dat niet iedereen naar jouw website komt met behulp van de nieuwste technologie en snelste internetverbinding.”

Gevraagd naar hun favoriete manieren om te optimaliseren, stelden de experts het volgende voor:

  1. Begin met het gebruik van een content delivery network, zoals cloudflare.com.
  2. Implementeer server-side caching voor opmaak en ontwerpelementen zoals CSS en JavaScript, en minimaliseer het aantal afzonderlijke verzoeken voor elke pagina door CSS en JavaScript inline te plaatsen.
  3. Optimaliseer mediabestanden door ze te converteren naar de volgende generatie formaten.
  4. Gebruik tools als BuiltWith, Wappalyzer en Lighthouse om te onderzoeken welke scripts van derden op een pagina zijn geladen, en verwijder ze als je ze niet langer nodig hebt, of verplaats er zo veel mogelijk naar een tag management tool.
  5. Richt je op optimalisatie van beeldprestaties.
  6. Werk samen met Google Analytics om processen en verwachtingen op te stellen voor het toevoegen en verwijderen van tagging.
  7. Stel al vroeg in het ontwikkelingsproces eisen en verwachtingen op met betrekking tot paginasnelheid.

Als je nu eventuele problemen met de snelheid en bruikbaarheid van jouw site aanpakt, kun je de schommelingen in de ranking als gevolg van Core Web Vitals beter doorstaan.

Lees meer over Core Web Vitals

3. Gebruik schema en structured data strategisch

Om ervoor te zorgen dat crawlers de inhoud van hun sites kunnen lezen, indexeren en aan zoekers kunnen aanbieden, vertrouwen veel SEO specialisten op structured data en schema om alles te organiseren. De deskundigen zijn het erover eens dat je bij het implementeren van structured data ervoor moet zorgen dat je het gebruikt om specifieke doelen te bereiken.

“Sommige structured data hebben een wezenlijke invloed op de zoekresultaten of de manier waarop Google een site kan verwerken en begrijpen. Terwijl andere structured data totaal irrelevant zullen zijn voor een bepaalde site of geen meetbare invloed zullen hebben.” zegt Dr. Pete. “We moeten structured data gebruiken met een duidelijke intentie en doel om resultaten te zien.”

Door structured data toe te passen kan je meer context bieden aan gegevens/tekst op je website.

De conclusie. Maak jouw doelen duidelijk en implementeer structured data als dat zinvol is voor jouw strategie, maar “markeer niet alles” als dat onnodig werk voor je en jouw team oplevert zonder de resultaten op te leveren waarnaar je op zoek bent.

Lees meer over structured data

4. Maak gebruik van automatisering om dingen gedaan te krijgen

Opkomende technologieën blijven niet altijd lang genoeg hangen om nuttig te worden, maar een innovatie die niet snel zal verdwijnen is het gebruik van talen als Python om verschillende workflows te helpen automatiseren, zoals data-analyse en onderzoek.

“De technische SEO-industrie is de afgelopen jaren geëxplodeerd met nieuwe ideeën en innovaties, vooral met betrekking tot het analyseren van gegevens op schaal en het automatiseren van SEO-processen, wat ertoe heeft geleid dat programmeertalen zoals Python in de schijnwerpers zijn komen te staan,” zegt Lily Ray.

Waarom is automatisering belangrijk? Niet alleen kan het je dagelijkse werk makkelijker en gestroomlijnder maken, het kan ook positieve effecten hebben op je bedrijf.

“Ik denk nog steeds dat het verbeteren van de tijd tot het voltooien van een taak (performance optimalisatie) de kern is voor elk bedrijf,” zegt Miracle Inameti-Archibong, de Head of SEO bij Erudite. “Niet alleen vanwege de page experience update die in mei komt, maar omdat het invloed heeft op alle kanalen en direct van invloed is op het hoofd doel van het bedrijf (verkoop, leads) en dat is waar belangrijke beslissers in geïnteresseerd zijn.”

Onderzoek in 2021 manieren waarop automatisering je kan helpen om zowel jouw technische SEO als bredere bedrijfsdoelstellingen effectiever te bereiken.

Bron: https://moz.com/blog/technical-seo-expert-round-up

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.