De kracht
van specialisatie

Gespecialiseerd in SEO/SEA
Wij helpen bedrijven met het bereiken van hun doelgroep. Dat doen we via Google, zowel lokaal,
nationaal als internationaal. Onze specialisten werken daarbij nauw samen met onze klanten.

Geplaatst in Nieuws

Google’s nieuwe ranking factor: Core Web Vitals

core web vitals

Google heeft aangekondigd dat er in 2021 een nieuwe ranking factor in gebruik wordt genomen: Core Web Vitals. Google heeft dit officieel bekend gemaakt omdat ze webmasters willen aanmoedigen om op voorhand wijzigingen aan te brengen aan hun site.

In dit artikel wordt besproken wat deze nieuwe ranking factoren zijn, met welke tools je kunt zien hoe jouw website scoort zodat je hier waar nodig verbeteringen in kan aanbrengen.

Wat zijn Core Web Vitals?

Dit zijn real-world experience metrics waar Google naar kijkt, die dingen beantwoorden zoals: Hoe snel laadt de pagina? Hoe snel is de interactiviteit? Hoe snel is de website stabiel? Dus eigenlijk, wanneer bezoekers jouw webpagina gebruiken op een mobiel of een desktopapparaat, hoe is die ervaring in termen van snelheid.

Nu sluit het zich aan bij een groep van metrics die Google Pagina Ervaringssignalen noemt. Het is niet echt een standalone. Het is gegroepeerd met deze Page Experience-metrics die los staat van de tekst op de pagina. Dus dit zijn signalen zoals mobiele vriendelijkheid, HTTPS en opdringerige pop-ups die verschijnen.

Het gaat niet zozeer om de tekst van de pagina, die traditionele ranking signalen zijn, maar meer hoe de gebruikerservaring is, hoe prettig het is om de pagina te gebruiken, hoe nuttig die is. Deze zijn vooral belangrijk op een mobiel wanneer de snelheid soms minder hoog is. Dus dat is wat Google hier meet.

Waar gaat dit de ranking beïnvloeden?

Het gaat invloed hebben op alle reguliere zoekresultaten, mobiel en desktop, op basis van bepaalde criteria. Maar ook, en dit is een belangrijk punt, Core Web Vitals gaan een criterium worden om te verschijnen in Google Top Stories. Dit zijn de nieuwsresultaten die meestal bovenaan de zoekresultaten verschijnen. Dat is dus een belangrijk punt. Dit kan dus mogelijk veel resultaten in de ranking beïnvloeden.

Wanneer gaat het gebeuren?

Vanwege COVID-19 hebben ze de release uitgesteld en willen ze webmasters extra tijd geven om zich voor te bereiden. Google heeft aangekondigd dat over meer dan zes maanden in 2021 de nieuwe ranking factoren van kracht zullen gaan.

Hoe groot is de verandering?

Hoeveel moet ik me zorgen maken over deze statistieken, en hoe groot zijn de verschuivingen in resultaat pagina’s in Google? Het is belangrijk om in gedachten te houden dat Google honderden ranking signalen heeft. Dus de impact van één enkel signaal is meestal niet zo groot. Dat gezegd hebbende, als jouw site bijzonder slecht is in sommige van deze statistieken, kan het een verschil maken.

Als je je in een zeer competitieve omgeving bevindt, en concurreert met mensen voor zeer competitieve voorwaarden, kunnen deze een verschil maken. Dus het zal waarschijnlijk niet enorm zijn op basis van eerdere ervaringen met andere rankings, maar het is wel iets dat we willen aanpakken, vooral als je website het vrij slecht doet.

Daarnaast is het belangrijk om te beseffen, dat sommige Google-signalen een grotere impact hebben dan hun eigenlijke rangschikkingsfactoren. De paginasnelheid is zo’n signaal. Dit is waarschijnlijk een vrij klein signaal, maar als gebruikers het ervaren, kan de snelheid van een website een enorme invloed hebben. Google’s eigen studies tonen aan dat voor pagina’s die aan deze drempels van Core Web Vitals voldoen, bezoekers 24% minder kans hebben om de site te verlaten. Dus zelfs zonder dat Core Web Vitals een officiële Google-rankingfactor is, kan het nog steeds belangrijk zijn omdat het een betere gebruikerservaring oplevert.

Drie signalen voor Core Web Vitals

Hieronder vind je een korte uitleg wat er door Core Web Vitals precies gemeten wordt.

Largest contentful paint (LCP)

De eerste is de Largest contentful paint (LCP). Dit vraagt in feite, in lekentaal, hoe snel de pagina’s laden. Dit wordt dus enorm beïnvloed door de render tijd, de grootste afbeelding, video, tekst in de ‘viewport’.

Google kijkt met name naar de grootste elementen binnen de ‘viewport’. Dit kan een desktoppagina of een mobiele pagina zijn, het grootste stuk content, een afbeelding, video of tekst. Hoe snel laadt dat? Dat kan worden beïnvloed door jouw servertijd, jouw CSS, JavaScript, client-side rendering.

Dit alles kan een rol spelen. Dus hoe snel laadt het?

Cumulative layout shift (CLS)

Het tweede is de cumulatieve lay-out shift (CLS). Google stelt met deze de vraag, hoe snel is de pagina stabiel? Een voorbeeld hiervan is: als je een pagina op je mobiele telefoon hebt geladen, je op een knop klikt en dat je op de laatste seconde iets anders in de pagina lay-out raakt waardoor je een onverwachte opmaakverschuiving krijgt. Dat is een slechte gebruikerservaring. Dus dat is wat Google meet met een cumulatieve opmaakverschuiving. De belangrijkste reden waarom een pagina niet stabiel is, is dat beeldgroottes vaak niet zijn gedefinieerd.

First input delay (FID)

Het derde punt binnen deze Core Web Vital-metriek is First input delay (FID). Hiermee wordt bedoeld hoe snel is de pagina interactief? Om het anders te zeggen, wanneer een gebruiker op iets, een knop of een JavaScript-gebeurtenis klikt, hoe snel kan de browser dat dan verwerken en een resultaat produceren?

Het is geen goede ervaring als je ergens op klikt en er gebeurt niets of het is erg traag. Dat kan afhangen van jouw JavaScript, code van derden, en er zijn verschillende manieren om die te verbeteren. Deze drie zijn allemaal samen Core Web Vitals en spelen in op de pagina ervaring signalen.

Hoe meten en verbeteren?

Laten we ons concentreren op wat echt belangrijk is. Als je een probleem hebt, hoe meet je dan deze Core Web Vitals, en hoe los je die problemen op? Het eerste wat je wilt doen is kijken in Search Console. Ze hebben daar een nieuw rapport – Core Web Vitals. Ze tonen je al jouw URL’s die ze in hun index hebben, of ze nu verbetering nodig hebben of goed zijn.

Als je URL’s hebt die slecht zijn of verbeterd moeten worden, dan wil je onderzoeken wat er mis is en hoe je die pagina’s kunt verbeteren. Elk rapport in Search Console verwijst naar een rapport in Page Speed Insights. Dit is waarschijnlijk de nummer één tool die je wilt gebruiken om jouw problemen met Core Web Vitals te diagnosticeren.

Het wordt aangedreven door Lighthouse, een suite van prestatie metrische tools. Je wilt je concentreren op de mogelijkheden en de diagnostiek. Sommige van deze kunnen behoorlijk technisch worden. Je hebt misschien een web ontwikkelaar nodig die een expert is op het gebied van paginasnelheid of iemand anders die deze problemen comfortabel kan aanpakken als je minder technisch bent.

Bron: https://moz.com/blog/core-web-vitals

Houd je kennis op peil

Ontvang elke 4 weken handige SEO- en SEA tips.
Je kunt op elk moment uitschrijven.