Kennisbank » SEO Techniek » Technische SEO tips

Technische SEO tips

29 juni 2020

Technische SEO helpt je om een solide basis te creëren en ervoor te zorgen dat jouw site kan worden gecrawled en geïndexeerd.

Met de tool Screaming Frog kun je veel technische SEO punten controleren.

Structuur

Gebruik een SEO-vriendelijke URL-structuur
Een SEO-vriendelijke URL-structuur maakt het makkelijker voor zoekmachines om jouw pagina’s te crawlen en te begrijpen waar ze over gaan. De URL’s van jouw pagina moeten eenvoudig en beschrijvend zijn.

Hier is hoe een SEO-vriendelijke URL eruit ziet:
https://www.domain.com/red-shoes/
In tegenstelling tot een querystring die niet beschrijvend is:
https://www.domain.com/category.php?id=32

Gebruik wel koppeltekens in jouw URL’s om woorden te scheiden; gebruik geen under scores. Houd URL’s zo kort mogelijk (een studie van Backlinks toonde aan dat kortere URL’s de neiging hebben om hoger te rangschikken).


Toevoegen van gestructureerde data

Naarmate Google verder bouwt aan een meer semantisch web, wordt gestructureerde data markup steeds waardevoller.

Schema.org bevat diverse formaten voor het structureren van gegevens over mensen, plaatsen, organisaties, lokale bedrijven, beoordelingen en nog veel meer. Gestructureerde gegevens helpen jouw website te onderscheiden op de SERP’s.

Bekijk de SEMrush-gids over gestructureerde gegevens voor beginners om meer te weten te komen over hoe je dit kunt gebruiken, of ga naar de gestructureerde data testtool van Google om te analyseren of jouw site dit op dit moment wel of niet gebruikt.


Controleer de paginadiepte van jouw site

Idealiter zouden pagina’s niet verder in jouw site moeten zijn dan 3 klikken diep. Als dat het geval is, is dat een teken dat u tijd moet besteden aan het aanpassen van de structuur van jouw site om deze af te vlakken. Het is zo simpel als dat hoe dieper een pagina is, hoe minder waarschijnlijk het is dat gebruikers of zoekmachines deze zullen vinden. Probeer meer interne links aan te maken naar pagina’s die wel goede content bevatten, diep liggen verscholen in de website. Een mogelijkheid is om vanaf een niveau 1 pagina (dit is een pagina die vanaf de homepage is gelinkt) een link naar de te diep liggende pagina aan te maken.

Indexeerbaarheid

Controleer of er dubbele versies van jouw site in de Google-index staan.

Het is echt belangrijk dat je Google slechts één versie van jouw site laat indexeren. De website kan op verschillende manieren worden geïndexeerd:

  • https://www.domain.com
  • https://domain.com
  • http://www.domain.com
  • https://domain.com

Dit zijn allemaal verschillende versies van jouw site en zouden allemaal moeten wijzen op een enkele.
Of je kiest voor een niet-www of www versie is aan jou, maar de meest voorkomende is https://www.domain.com.

Alle andere versies moeten via een 301-redirect verwijzen naar de primaire versie, en je kunt dit controleren door elke variant in te voeren in jouw browserbalk.
Als je wordt omgeleid, zijn er geen problemen, maar als je vindt dat je toegang kunt krijgen tot verschillende versies, implementeer de 301-redirects.


Zoek & herstel crawlfouten

Je kunt snel eventuele crawlfouten opsporen via Google Search Console. Ga naar het dekkingsrapport en je zult zowel fouten en uitgesloten pagina’s zien, als pagina’s met waarschuwingen en pagina’s die geldig zijn.

Neem de tijd om eventuele fouten die je vindt op te lossen en ga dieper in op de oorzaak van uitgesloten URL’s (in veel gevallen is er een reden waarom dit gebeurt die je moet oplossen; van 404 fouten tot verkeerd gecanoniseerde pagina’s).

Broken links zijn een ander signaal van een slechte gebruikerservaring. Niemand wil op een link klikken om te ontdekken dat het hen niet naar de pagina brengt die ze verwachtten.

Screaming Frog is een website crawler die je kan helpen bij het verbeteren van onsite SEO, deze scant op veel voorkomende SEO problemen. Zo kun je je website laten controleren op broken links. Deze scant zowel interne als externe URL’s. Wanneer je deze tool download kun je gratis 500 URL’s laten scannen.

Mobielvriendelijkheid

Zorg ervoor dat jouw website mobiel-vriendelijk is

Mobiele-vriendelijkheid is een belangrijke factor in de komende update van Google’s ervaring met pagina’s, maar de echte reden waarom je er zoveel belang aan hecht dat jouw site mobiel-vriendelijk is, is dat Google vanaf medio 2009 is overgestapt op mobiele-eerste-indexering voor alle sites. Als je geen responsieve website hebt zul je merken dat jouw zichtbaarheid eronder lijdt.

Je kunt de mobiele-vriendelijkheid van jouw site testen met de Mobility test van Google en Think with Google.

Snelheid

Verbeter de snelheid van jouw site

Trage sites zorgen voor een slechte gebruikerservaring.  In feite heeft Google recentelijk een aankomende update van de pagina-ervaring voor 2021 bevestigd, die een nog grotere nadruk legt op de gebruikerservaring als rangschikkingsfactor dan nu het geval is. Je moet ervoor zorgen dat jouw site snel wordt geladen en erkennen dat gebruikers meer blijven verwachten.

Met behulp van de PageSpeed Insights tool van Google kun je zien of de snelheid van je website toereikend is voor een goede gebruikerservaring.

Veiligheid

Zorg dat je HTTPS gebruikt

Het is 2020, en HTTPS staat sinds 2014 bekend als een ranking factor.

Er is geen excuus om geen gebruik te maken van HTTPS-codering op jouw site, en als je nog steeds op HTTP draait, is het tijd om de verbinding te beveiligen.

Je kunt heel eenvoudig bevestigen dat jouw site op HTTPS zit door een kijkje te nemen op de URL-balk van jouw browser. Als je een hangslot ziet, gebruikt je HTTPS. Veel website hostingbedrijven bieden tegenwoordig het gratis certificaat aan van let’s encrypt. Deze kan vaak gemakkelijk en snel worden toegevoegd.

Overig

Zoek en bevestig HTTP-links op HTTPS-pagina’s

De meeste sites zijn al geruime tijd geleden van HTTP naar HTTPS gemigreerd, maar soms komt het nog voor dat interne links naar HTTP-pagina’s verwijzen, niet naar de huidige HTTPS versie.

Zelfs wanneer er een doorverwijzing is om gebruikers naar de nieuwe pagina te leiden, zijn deze niet nodig, en je moet ernaar streven deze zo snel mogelijk te updaten.

Als er slechts een klein aantal onjuiste links is, werk deze dan handmatig bij in jouw CMS. Als deze echter site-wide zijn (wat ze vaak zijn), moet je mogelijk het template aanpassen of een zoekopdracht uitvoeren en vervangen in de database.

Als je deze aanpassingen niet zelf kan maken, overleg dan met de webbouwer.


Check tijdelijke 302 redirects

302 redirects geven aan dat een redirect tijdelijk is, terwijl 301s aangeven dat de verhuizing permanent is.

Het is vrij gebruikelijk om 302’s te vinden in plaats van 301’s, en hoewel Google heeft bevestigd dat 302’s PageRank passeren, blijft het een feit dat als een 302 redirect niet wordt verwacht te worden verwijderd op enig moment in de toekomst, het moet worden bijgewerkt naar een 301.

Met Screaming Frog kun je redirects opsporen.


Redirecte ketens en lussen vinden en repareren

Jouw site mag geen gebruikers of zoekmachines via meerdere redirects (een redirect chain) sturen, noch mag een redirect een loop creëren. Eenvoudigweg moeten de doorverwijzingen van pagina A naar pagina B gaan.


Duplicate content verwijderen

Als metabeschrijvingen van sites hetzelfde zijn, worden ze als duplicaat beschouwd. Het hebben van duplicate meta descriptions is schadelijk voor jouw rankings omdat de CTR voor een duplicate description lager is. Het is belangrijk dat de description uniek geschreven is. Met Screaming Frog kun je duplicate content opsporen.

Bron: https://www.semrush.com/blog/seo-checklist/

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.