Kennisbank » whocares » 6 site structuurfouten en hoe jij deze kunt vermijden!

6 site structuurfouten en hoe jij deze kunt vermijden!

14 juli 2020

Als je je SEO en gebruikers serieus neemt, werk je aan een kick-ass site structuur. Maar het opzetten van een fatsoenlijke site structuur kan een uitdaging zijn. Het onderhouden van een fatsoenlijke site structuur wanneer je site groeit, is nog moeilijker. Met al deze nieuwe pagina’s op je site is het makkelijk om iets over het hoofd te zien of een fout te maken in je structuur. In dit bericht behandelen we 6 veel voorkomende fouten in de structuur van de site en delen hoe je deze kunt vermijden!

1. Het verbergen van jouw steunpilaren

Jouw belangrijkste artikelen, die jouw hoekstenen zijn, mogen niet worden weggestopt. Cornerstone artikelen zijn de artikelen waar je het meest trots op bent; die het duidelijkst de missie en de onderwerpen van jouw website weergeven. Maar sommige mensen vergeten te linken naar deze artikelen en dat is zeker een fout in de structuur van de site die je niet wilt maken. Als een artikel geen of slechts een paar interne links krijgt, zullen zoekmachines het moeilijker vinden en waarderen (omdat zoekmachines links volgen). Daarom zal Google deze artikelen als minder belangrijk beschouwen, en ze zo rangschikken.

Oplossing: link naar jouw steunpilaren

Zorg er in de eerste plaats voor dat je een link legt naar jouw steunpilaar artikelen. Dit betekent dat je ze moet vermelden in jouw andere blogberichten die met dit onderwerp te maken hebben. Onze interne linkingtool kan jou helpen door deze hoekstenen (en andere relevante links) voor te stellen, terwijl jij schrijft.

Zorg er ook voor dat deze steunpilaar artikelen zichtbaar en gemakkelijk te vinden zijn voor de bezoekers van jouw site. Idealiter kan je met één of twee klikken vanaf de homepage naar jouw steunpilaar artikelen navigeren.

2. Geen broodkruimels gebruiken

Hoewel ze belangrijk zijn voor de gebruikerservaring en SEO, gebruiken sommige mensen geen broodkruimels op hun site. Dat is een andere fout als het gaat om de structuur van de site. Want breadcrumbs laten zien hoe een pagina in de structuur van jouw site past en stellen gebruikers in staat om gemakkelijk door jouw site te navigeren. Ook helpen breadcrumbs zoekmachines bij het bepalen van de structuur van jouw site.

Oplossing: voeg die broodkruimels toe

Er zijn een paar manieren waarop jij broodkruimels aan jouw site kunt toevoegen. Als jij WordPress gebruikt, kan je een breadcrumb plugin gebruiken of je kan Yoast SEO ze voor je laten toevoegen! Onze plugin behandeld alles wat nodig is om jouw broodkruimels aan jouw site toe te voegen en ze klaar te maken voor Google.

3. Grote categorieën

Als vuistregel geldt dat jouw categorieën relatief vergelijkbaar moeten zijn in omvang. Maar wat meestal gebeurt, is dat mensen veel vaker over één onderwerp schrijven dan over andere onderwerpen. Zonder het te merken. Hierdoor kan de ene categorie langzaam maar zeker veel groter worden dan de andere categorieën. Als dit gebeurt, raakt jouw site uit balans. Plus, je zult het moeilijker hebben om te rangschikken met blogberichten als ze deel uitmaken van een zeer grote categorie.

Oplossing: splitsen van categorieën

Wanneer jij je realiseert dat een van jouw categorieën veel groter wordt dan de rest, splits deze dan op in twee (of drie). Om te voorkomen dat categorieën te groot worden, moet je af en toe de grootte van jouw categorieën controleren. Vooral als je veel blogberichten schrijft. Lees meer over het toevoegen en onderhouden van categorieën op jouw site.

4. Te veel tags gebruiken

Houd rekening met de tags die je aanmaakt en zorg ervoor dat jij jouw berichten op de juiste manier tagt. Sommige mensen willen tags zeer specifiek maken. Maar als elk bericht één of meerdere nieuwe unieke tag(s) krijgt, overdrijf je. Je voegt geen structuur toe, want berichten worden niet gegroepeerd of gelinkt. Denk dus na over de tags die je aanmaakt en zorg ervoor dat meer dan één van je huidige (of toekomstige) posts betrekking hebben op deze tag.

Oplossing: gebruik tags met mate

Deze fout in de structuur van de site is eenvoudig te herstellen. Zorg ervoor dat de tags meer dan een of twee keer worden gebruikt en dat de tags artikelen groeperen die echt bij elkaar horen. Zorg er ook voor dat bezoekers de tags ergens kunnen vinden, bij voorkeur onderaan jouw artikel. Tags zijn nuttig voor jouw bezoekers (en niet alleen voor Google) om meer te lezen over hetzelfde onderwerp.

5. Het niet visualiseren van de structuur van jouw website

Een laatste fout in de structuur van de site die mensen maken, is dat ze vergeten zijn de structuur van hun site te visualiseren. Bezoekers willen gemakkelijk dingen op jouw website kunnen vinden. De hoofdcategorieën van jouw blog zouden allemaal een plaats moeten hebben in het menu op jouw homepage. Maar maak niet te veel categorieën, anders wordt jouw menu rommelig. Een menu moet een duidelijk overzicht geven en de structuur van jouw site weerspiegelen. Idealiter helpt het menu de bezoekers te begrijpen hoe jouw website is gestructureerd.

Oplossing: optimaliseer jouw menu en denk na over UX

Om een goed en duidelijk overzicht van jouw site te creëren, besteedt je enige tijd aan het optimaliseren van jouw menu. Hoewel het perfecte menu afhankelijk is van jouw site, houd je er rekening mee welke pagina’s jij zeker wilt toevoegen aan jouw menu en zorg je ervoor dat je niet te veel andere pagina’s toevoegt. Deze post over het optimaliseren van jouw site menu voor gebruikers en SEO zal je hierbij helpen. Denk ook na over wat jouw bezoekers zoeken en hoe je ze kunt helpen om door jouw site te navigeren. Door na te denken over User eXperience (UX) wordt het creëren van een duidelijke sitestructuur voor jouw gebruikers veel eenvoudiger.

6. Niet linken naar uw onderliggende pagina’s

Een schoon en eenvoudig menu is geweldig voor de gebruikerservaring, maar levert wel het probleem op dat gebruikers niet direct naar al jouw pagina’s kunnen linken. Dat is waar hiërarchische posttypes in het spel komen. Met deze posttypes kun je verschillende niveaus in je pagina’s brengen, met een ouderpagina bovenaan, gevolgd door kinderpagina’s daaronder en mogelijk zelfs kleinkindpagina’s daaronder. Het is echter belangrijk om deze structuur aan jouw gebruikers te laten zien door te linken naar deze kindpagina’s. Iets wat veel mensen vergeten te doen!

Oplossing: link naar kinderpagina’s en zusterpagina’s

Link naar jouw onderliggende kinderpagina’s vanaf een ouderpagina om gebruikers te helpen navigeren op jouw site. Maar ook een link tussen kinderpagina’s van dezelfde ouderpagina als ze aan elkaar gerelateerd zijn. Dit toont gebruikers niet alleen het verband tussen jouw inhoud, het helpt zoekmachines ook om deze verbanden te begrijpen en over welke entiteiten je het hebt. Zorg er dus voor dat je een link legt tussen deze hiërarchische pagina’s.

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.