Kennisbank » SEO Content » Onderzoek toont aan dat Google leeuwendeel title tags herschrijft

Onderzoek toont aan dat Google leeuwendeel title tags herschrijft

2 maart 2022

Google-herschrijft-Title-Tags

Zoals de meeste Google ranking signalen, spelen titels slechts een kleine rol in het algoritme. Maar omdat ze vaak het eerste zijn wat gebruikers zien in de Google-resultaten, kunnen titels een grote impact hebben op doorklikpercentages en het aantal bezoekers.

Van oudsher gebruikte Google title tags om de paginatitel in de zoekresultaten te genereren. Door de jaren heen was het niet ongebruikelijk dat Google kleine wijzigingen aanbracht in de titel, meestal vanwege de lengte of relevantie, maar deze wijzigingen waren meestal klein.

De laatste tijd is Google veel actiever geworden in het herschrijven van titels, door extra HTML-tags toe te voegen en in het algemeen veel meer titels te herschrijven dan voorheen.

Veel website-eigenaren merken dat veel titels werden herschreven.

De title tag analyse tool van Zyppy heeft onderzoek gedaan hoe vaak Google titels herschrijft en wat het herschrijven kan veroorzaken.

Wat is de waarde van een title tag?

Eén van de belangrijkste ranking factoren zijn title tags. Met de paginatitel krijgen bezoekers en zoekmachines een idee welke informatie ze kunnen verwachten als ze de webpagina bezoeken. Daarbij bepalen zoekmachines aan de hand van de title tag of deze passend genoeg is voor zoekopdrachten om deze als resultaat te laten zien.

Door contentoptimalisatie meer bezoekers trekken en je positie in Google verbeteren.

Google herschrijft veel van jouw paginatitels

Voor dit onderzoek hebben ze in totaal 80.959 title tags van 2370 sites van over de hele wereld onderzocht en vergeleken met desktop Google-resultaten.

In hun analyse ontdekten ze dat Google 61,6% van de titels herschreef.

Dit aantal komt overeen met een eerdere studie uitgevoerd door Dr. Pete Meyers en een andere door Alexis Rylko met behulp van iets andere methodologieën. Veel van deze Google herschrijvingen zijn klein, maar 61% is nog steeds een zeer groot aantal.

Als Google een aanzienlijk aantal van jouw titels herschrijft, kan het nuttig zijn om te begrijpen waarom ze dit doen, omdat Google’s algoritme blijkbaar gelooft dat het betere titels kan schrijven dan jij.

Kijkend naar individuele resultaten, vonden ze een aantal veel voorkomende scenario’s waarin het voor Google waarschijnlijker werd om titels te herschrijven. Deze scenario’s omvatten:

  • Lengte: te lange titels en korte titels
  • Hetzelfde zoekwoord meer dan een keer gebruiken
  • Gebruik van titelscheidingstekens, zoals streepjes “-” of pijpjes “|”
  • Titels met [haakjes] of (tussen haakjes)
  • Gestandaardiseerde tekst of het vaker gebruiken van dezelfde tekst in titels
  • Ontbrekende of overbodige merknamen

Laten we eens kijken naar 3 van de meest voorkomende scenario’s die leiden tot Google herschrijvingen die nog niet diepgaand zijn onderzocht: lengte, haakjes en scheidingstekens.

Hoe tekstlengte Google beïnvloedt bij het herschrijven van titels

Bij desktop Search beperkt Google titels meestal tot 650 pixels (vaak iets meer voor mobiele resultaten). Titels die langer zijn dan dit worden bijna altijd afgekapt met haakjes (…).

Maar Google herschrijft ook zeer korte titels.

Zyppy heeft bij alle 80.959 titels naar het aantal karakters gekeken om te bepalen hoe groot de kans is dat Google een titel herschrijft. Zoals je in de onderstaande grafiek kunt zien, herschrijft Google zowel lange titels als extreem korte titels in meer dan 95% van de gevallen.

grafiek titel lengte

Korte titels van 1-5 tekens (bv. “Home” of “IBM”) werden in 96,6% van de gevallen herschreven, meestal door meer woorden en informatie toe te voegen. In feite had elke titel van 20 tekens of minder, meer dan 50% kans om herschreven te worden.

Lange titels van meer dan 70 tekens werden daarentegen in 99,9% van de gevallen herschreven. Titels van meer dan 60 tekens hadden meer dan 76% kans om herschreven te worden.

Het veilige gebied leek tussen 51-60 tekens te liggen. Deze titels hadden het laagste percentage herschrijvingen, variërend tussen 39% en 42%.

Opmerking: Het feit dat Google bepaalde woorden uit je title tag niet weergeeft in de zoekresultaten, wil niet altijd zeggen dat die woorden je niet helpen te scoren. Dit zijn in feite twee verschillende processen.

Geeft Google de voorkeur aan [haakjes] of (tussen haakjes)?

Je hebt waarschijnlijk gezien dat titels gebruik maken van zowel haakjes of tussen haakjes, bijv.

  • Top TV’s Beoordeeld door Experts [Bijgewerkt voor 2022]
  • 6 manieren om puzzels op te lossen (+2 manieren die niet werken)

Het is een veelgebruikte methode om belangrijke ideeën en termen te laten opvallen in de zoekresultaten.

Haakjes en tussen haakjes lijken misschien uitwisselbaar, maar uit Zyppy’s analyse blijkt dat Google de ene veel eerder anders interpreteert dan de andere.

Voor pagina’s die haakjes [] bevatten, herschreef Google 77,6% van de titels. En dat niet alleen, Google verwijderde het gedeelte van de tekst tussen haakjes in 32,9% van de gevallen volledig.

Dus een titel die er als volgt uitzag:

Hoe repareer ik een kapot iPhone-scherm [getest door experts] – Phone Fixer

zou er nu zo uit kunnen zien in Google search 32.9% van de tijd:

Hoe repareer ik een kapot iPhone scherm – Phone Fixer

Aan de andere kant deed de tekst tussen haakjes () het veel beter. Google herschreef deze titels slechts 61,9% van de tijd – bijna gelijk aan alle andere titels. En Google verwijderde het gedeelte tussen haakjes slechts 19,7% van de tijd volledig, veel minder vaak dan de 32,9% bij haakjes.

Met andere woorden, als je tekst in titels wilt benadrukken, is het veel beter om tussen haakjes te gebruiken, omdat Google deze tekstgedeelten minder snel lijkt te verwijderen.

Welk scheidingsteken in titels heeft de voorkeur van Google?

Scheidingstekens van titels zijn gebruikelijke leestekens die worden gebruikt om titels op te splitsen in delen, zoals pijlen “>” of dubbele punten “:”.

Jarenlang was het vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur welk titelscheidingsteken je gebruikte.

Tegenwoordig zijn twee van de meest gebruikte scheidingstekens het streepje en de vele variaties daarop “- – -” en de pipe “|”.

Maakt het Google uit welk scheidingsteken je gebruikt? Volgens de analyse van Zyppy is het antwoord bijna zeker ja.

Bij titels die streepjes als scheidingsteken gebruiken, herschreef en verwijderde Google in 19,7% van de gevallen de streepjes volledig – en vermoedelijk ook de inhoud ertussen.

Ter vergelijking: bij titels met pipes verwijderde en/of verving Google de pipes in 41,0% van de gevallen – meer dan het dubbele.

Vaak verving Google pipes door een ander scheidingsteken, meestal een streepje. Het lijkt er niet op dat het gebruik van een pipe je op enige manier schaadt, maar streepjes zijn zeker minder gevoelig voor herschrijven.

Google’s titel herschrijven bestrijden met H1 Tags

Zoals we eerder vermeldden, houdt Google nu rekening met andere HTML-elementen bij het maken van paginatitels dan alleen titel tags. De belangrijkste hiervan zijn H1 tags.

Zyppy heeft ontdekt dat het strategisch gebruik van H1-tags de hoeveelheid herschrijven van titels door Google op jouw site kan beperken.

Sterker nog, ze ontdekten dat wanneer de H1 en de title tag goed op elkaar worden afgestemd, de mate van herschrijven over de hele linie verminderde, vaak zelfs drastisch.

Bijvoorbeeld, pagina’s met minstens één nummer (1-9, 2022, 7a, etc) in de title tag, maar geen nummers in de H1, zagen hun titels herschreven om geen nummers te bevatten 25,8% van de tijd.

Op pagina’s waar zowel de titel als de H1 een getal bevatten, nam Google daarentegen 97,3% van de tijd een getal in de titel op. Met andere woorden, wanneer er ook getallen in de H1 stonden, herschreef Google de titels slechts in 2,3% van de gevallen om er geen getal in op te nemen.

Om de kans dat Google jouw titel herschrijft drastisch te verminderen, lijkt het afstemmen van de H1 op de title tag een effectieve strategie.

Conclusie

In dit artikel is gebleken dat in analyse van Zyppy 61% van title tags werden herschreven. Er zijn verschillende factoren besproken die daar invloed op kunnen hebben.
Hieronder nog een korte opsomming van tips om te onthouden bij het schrijven van title tags.

Tips voor het schrijven van een title tag

  • Als je een title tag schrijft, kun je het beste 60 tot maximaal 65 karakters gebruiken.
  • Het belangrijkste zoekwoord plaats je vooraan.
  • Als je merknaam geen zoekwoord is, plaats je deze achteraan.
  • Een title tag bevat doorgaans een call to action (dit zorgt ervoor dat er door geklikt wordt)
  • Schrijf een unieke tekst.

Goed om te onthouden

Het schrijven van een pakkende title tag die lezers nieuwsgierig maakt, kan ervoor zorgen dat lezers eerder doorklikken. Waardoor je meer bezoekers op je website krijgt.

Bronnen: https://zyppy.com/blog/google-title-rewrite-study/, https://www.iq-leads.nl/blog/de-title-tag-seo-paginatitels-voor-dummies/

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.