Kennisbank » SEO Techniek » URL-wijzigingen niet zo eenvoudig te verwerken voor Google Search

URL-wijzigingen niet zo eenvoudig te verwerken voor Google Search

2 maart 2022

URL wijzigingen niet eenvoudig te verwerken voor Google

Google heeft een video vrijgegeven over de SEO-impact van het aanbrengen van URL-structuurwijzigingen op je site. John Mueller (Search specialist bij Google) zei, dat URL veranderingen niet zo eenvoudig te verwerken zijn voor zoekmachines. Deze veranderingen, mits goed uitgevoerd, kunnen enkele maanden duren voordat Google ze volledig heeft verwerkt.

Waarom is het niet eenvoudig?

Omdat Google elke URL als een adres in zijn index opslaat en iedere URL in principe een pagina is. Een website kan weer bestaan uit honderden tot duizenden pagina URL’s. Wanneer je de URL verandert, moeten die gegevens voor die URL of pagina worden doorgestuurd. Alle signalen, alle links, alle informatie die Google over die URL heeft, moet worden doorgestuurd naar de nieuwe URL. Dat kan ingewikkeld zijn en om die reden heeft Google gedetailleerde documentatie over siteverplaatsingen.

Google documentatie over site verhuizing

Jaren geleden publiceerde Google zeer gedetailleerde documentatie over site verhuizingen die je hier kunt vinden. John Mueller vatte de belangrijkste punten samen in de video:

  • Doe onderzoek voordat je de migratie uitvoert.
  • Kies een goed moment voor de site verhuizing. Bij voorkeur op een moment waar het minder erg is als er een dip in het websiteverkeer is.
  • Maak een lijst van de oude en nieuwe URL’s om goed overzicht te houden
  • Plaats 301 redirects en interne site updates, zoals navigatie, XML sitemaps, et cetera
  • Monitor de migratie met Google Analytics en Search Console

Je website technisch goed inrichten is belangrijk voor de vindbaarheid!

Verwerkingstijd

Het kan enkele maanden duren voordat Google alle URL-wijzigingen volledig heeft verwerkt. Maar Google zegt dat de “belangrijkere” URL’s sneller zullen worden verwerkt dan de minder belangrijke URL’s.

Redirects

Google zei nogmaals, zorg ervoor dat je de 301 redirects, minstens een jaar laat staan.

Waarom is dit belangrijk?

Veel SEO specialisten en websitebeheerders hebben al eerder te maken gehad met site verhuizingen. URL-veranderingen kunnen erg spannend zijn voor SEO specialisten. Dus als je de tools hebt om fouten op te sporen en de voortgang te bewaken, kan je dit veel stress besparen.

Bron: https://searchengineland.com/url-changes-is-not-so-simple-for-google-search-378648

 

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.