Waar voldoet een goede advertentietekst aan

en hoe beperk je de SEA kosten.

Google AdWords Express. De voor- en nadelen

Google AdWords Express

Google AdWords Express is de simpele variant van Google AdWords. Google AdWords Express is in 2011 gelanceerd waarmee Google zich richt op de kleinere bedrijven die zich lokaal willen profileren en niet of nauwelijks kennis hebben van online adverteren.

Waarom Google AdWords Express?

Google merkte dat voor veel kleinere bedrijven de drempel voor Google AdWords te hoog was. Het opzetten van een goede AdWords campagne is voor veel kleine organisaties complex en tijdrovend. Om AdWords toch toegankelijk te maken, lanceerde Google, Google AdWords Express. Een variant waarbij je binnen 15 minuten een eigen AdWords campagne kan opzetten.

Google AdWords Express

Wat is Google AdWords Express?

Google AdWords Express is een volledig geautomatiseerd advertentieplatform. Het is specifiek ontworpen voor kleine lokale bedrijven en beginnende adverteerders.

De advertentiecampagnes worden automatisch opgezet en doorlopend geoptimaliseerd. Je hoeft dus geen advertentietekst, zoekwoorden en klikbudget per zoekwoord op te geven. Dit wordt door Google gedaan. Er bestaat echter wel een mogelijkheid om dit aan te passen, maar de mogelijkheden zijn zeer beperkt. Zo kan je bijvoorbeeld je doelgroep bereiken tot een maximale straal van 65 km gemeten op basis van je bedrijfslocatie.

google-adwords-express-65km

Google AdWords Express richt zich op de lokale markt

Om je doelgroep te bereiken worden de advertenties automatisch geplaatst in Google Search, Google Maps en partnersites van Google op zowel desktop en mobiele apparaten. Echter, Google AdWords richt zich wel op de lokale markt. Dus wanneer iemand zoekt op “pizza”, dan worden resultaten getoond uit het gebied waarin de zoeker zich bevindt.

Ook worden advertenties van Google AdWords Express getoond wanneer iemand zoekt op “pizza Leiden”. Wil je gevonden worden buiten je lokale gebied, dan schiet Google AdWords Express te kort en adviseert Google gebruik te maken van Google AdWords.

Geen website nodig met Google AdWords Express

Opmerkelijk is dat Google expliciet vermeldt dat een website niet nodig is. Wanneer je geen website hebt, kan je volgens Google prima verwijzen naar Google Mijn Bedrijf. Dit is een nieuwe functionaliteit van Google waar alle zakelijke applicaties van Google onder één dak zijn gebracht. Natuurlijk kan je ook verwijzen naar je fysieke winkel, wat vooral nuttig is als men zoekt met Google Maps.

De voor- en nadelen van Google AdWords Express

Google AdWords Express is prima geschikt voor de kleine ondernemer die nauwelijks kennis heeft van online adverteren, maar de mogelijkheden er van wilt ontdekken. Zonder enige kennis van Google AdWords kan je binnen enkele minuten een campagne activeren. Namelijk, Google doet een voorstel van de advertentie tekst, doelgroep en klikbudget. Dit doet Google op basis van de bedrijfsinformatie die je al eerder hebt ingegeven wanneer je je hebt aangemeld als bedrijf. Aanpassingsmogelijkheden zijn beperkt.

Voordelen:
– Campagnes zijn zonder AdWords kennis snel op te zetten
– Geen website nodig
– Zichtbaar op Google Search, Google Maps en partnersites van Google
– Gratis hulp vanuit Google

Nadelen:
– Alleen lokale advertentiemogelijkheden
– Geen invloed op zoekwoorden en kosten per klik
– Slechts één advertentiecampagne mogelijk
– Nauwelijks analyse- en optimalisatiemogelijkheden

Slotbeoordeling

Google AdWords Express is een beperkte advertentie-oplossing, maar kan voor een fysieke winkel (met of zonder website) en beginnende adverteerders misschien net voldoende bieden. Het gevaar schuilt er echter wel in dat je website niet gevonden wordt op zoekwoorden die voor jou relevant zijn, of dat je te veel betaalt voor een klik. Helaas is het niet mogelijk om bepaalde zoekwoorden uit te sluiten. Google bepaalt en er bestaan nauwelijks mogelijkheden om hier invloed op uit te oefenen. Daarnaast kan je slechts lokaal adverteren binnen een straal van 65 km.

Proseo Google Partner

Wil je weten of Google AdWords Express voor jouw organisatie geschikt is? Neem gerust contact op. Proseo kan je adviseren een juiste keus te maken.

Partner-Google

Wil je gebruik maken van Google Ads? Proseo is officieel Google Ads Partner en zet campagnes effectief en kostenefficiënt op.

Heb je vragen of hulp nodig? Mail of bel Proseo: 0252-428 323.

Houd je kennis op peil

Ontvang elke 4 weken handige SEO- en SEA tips.
Je kunt op elk moment uitschrijven.