Kennisbank » Overig » Resultaten onderzoek mobiel aankoopgedrag

Resultaten onderzoek mobiel aankoopgedrag

15 juli 2014

Eind 2013 heeft AC Nielsen in opdracht van Google onderzoek gedaan naar het aankoopgedrag van consumenten waarbij ze gebruik maken van mobiele apparaten. Gedurende twee weken is het gedrag van 950 consumenten (ouder da 18 jaar) geobserveerd.

Tijd dat wordt besteed aan het zoeken naar productinformatie

Wanneer een consument geïnteresseerd is in een bepaald product, dan bezoekt 59% de website van het product of merk om zich te oriënteren. Het blijkt dat consumenten de voorkeur geven om de website van het product of merk via het mobiele apparaat te raadplegen. Consumenten besteden maar liefst 15 uur per week op hun mobiele apparaat op zoek naar informatie over een product.

Tijdsbesteding-zoeken-naar-productinformatie

Mobiel aankoopgedrag begint met zoeken

Zoekmachines worden het vaakst als informatiebron geraadpleegd tijdens het oriëntatieproces. 74% geeft aan tijdens zijn zoektocht gebruik te maken van zoekmachines. Met name gezondheidsproducten, auto’s en huis- en tuinproducten worden gezocht via zoekmachines. 48% van de ondervraagden geeft aan te starten met zoekmachines . Een kleinere groep begint de jacht naar informatie met de website van het merk of product om meer te weten te komen.

mobiel-aankoopgedrag-begint-met-zoeken

Fysieke winkels in de buurt hebben hogere conversies

Wanneer consumenten mobiel zoeken naar een product, verwachten ze dat de winkel ca 8 kilometer bij hen in de buurt is. 1% zelfs binnen 1,5 kilometer.

fysieke-winkels-in-de-buurt-hebben-hogere-conversies

71% gebruikt een GPS locatieservice om een winkel in de buurt te vinden. Voorbeelden van een GPS locatieservice zijn: Google Maps, Google Now. Maar vergeet ook niet product- of merkgerelateerde apps als Iens.nl of Appie van Albert Heijn.

Mogelijkheid tot direct aankopen is cruciaal

Wanneer consumenten een aankoop willen doen, is dat vaak impulsief. 55% wil na de eerste aankoopintentie en zoekopdracht de aankoop binnen 1 uur afronden. 83% binnen een dag.
De invloed van mobiel op het aankoopgedrag

93% van de consumenten die zoeken naar producten op hun mobiele apparaat, gaat uiteindelijk over tot een aankoop. 82% geeft aan dit te doen in een fysieke winkel. Van dezelfde groep geeft 45% aan ook de aankopen te doen via een tablet of desktop. 17% doet dit via een mobiele telefoon.

invloed-van-mobiel-op-het-aankoopgedrag

Conclusies onderzoek mobiel aankoopgedrag

Het mag duidelijk zijn dat mobiele apparaten steeds belangrijkere communicatiemiddelen worden voor retailers. Consumenten oriënteren zich vaker via mobiele apparaten. Het onderzoek toont aan dat consumenten veelal producten zoeken wanneer ze onderweg zijn. Ze verwachten dat ze via hun smartphone de productinformatie ontvangen en direct een winkel in de buurt kunnen vinden die het verkoopt.

3 Tips voor retailers en e-tailers

1. Wees vindbaar op Google Maps: Zorg dat jouw winkel wordt getoond zodra consumenten die in de buurt zijn zoeken naar producten die jij biedt.

2. Maak je website responsive. Dat willen zeggen, je website is zowel goed leesbaar op een desktop als tablet of smartphone. Wanneer ze de informatie niet kunnen lezen op jouw website tijdens de zoektocht, zullen ze afhaken en de voorkeur geven aan de concurrentie die wel een responsive website heeft.

3. Maak online aankopen voor mobiele gebruikers mogelijk. Momenteel koopt een klein deel van de smartphone gebruikers online (17%). Dit is deels te wijten aan de hoeveelheid stappen die men online moet nemen om de aankoop af te ronden. Wanneer je dit toegankelijker kunt maken, zal dit percentage toenemen.

Kijk voor het hele rapport op: http://www.thinkwithgoogle.com/research-studies/mobile-path-to-purchase-5-key-findings.html

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.