Het laatste jaar is SEO behoorlijk onderhevig geweest aan veranderingen wat het lastiger maakt om de waarde van SEO vast te stellen. Zo kon je vorig jaar nog prima SEO conversies meten op basis van zoekwoorden via organic search, maar sinds Google de zoekwoorden afschermt en in de categorie plaats “Not Provided”, wordt het al een stuk lastiger. Toch bestaan er mogelijkheden om de waarde van SEO goed te kunnen meten.
SEO vergt meer inspanning en kennis
Ook is het merkbaar dat het behalen en behouden van posities lastiger wordt. Door een toenemende mate van de hoeveelheid content en concurrentie wordt het je steeds moeilijker gemaakt je hoofd (lees: zoekwoorden) aan de oppervlakte te houden. Organisaties die tijd en geld vrij maken voor content marketing profiteren van organisaties die dat niet doen. Kortom, SEO kost steeds meer inspanning en kennis om hoge posities te bereiken in zoekmachines.
Google AdWords of SEO?
Organisaties die hun SEO (nog) niet op orde hebben neigen er naar om in te zetten op SEA (Google AdWords). Namelijk, met Google AdWords is het rendement eenvoudiger en sneller te meten. Je weet immers wat de kosten per klik (CPC) ,wat de conversies zijn en uiteindelijk wat een lead via Google AdWords kost. Google Analytics maakt dit prima zichtbaar. Betekent dit dat je minder moet inzetten op SEO? Nee! SEO blijft een zeer effectieve en voordelige manier van het genereren van kwalitatief bezoek. Daarnaast blijven je posities “permanent” aanwezig, mits je SEO effectief toepast.
Andere voordelen van zoekmachine optimalisatie (SEO) zijn dat je geen kosten per klik (CPC) hoeft te betalen wanneer je eenmaal hoge posities hebt bereikt. Daarnaast sluit een SEO resultaat meestal beter aan op de zoekopdracht van de gebruiker omdat de behoefte vaak in zoekvraag is verwerkt en dit bijna letterlijk aansluit op het zoekresultaat.
Door rekening te houden met de volgende twee ideeën die hieronder worden beschreven, kan je de waarde van SEO achterhalen.
SEO doelen
Om iets te kunnen zeggen over de waarde van SEO zal Google Analytics grotendeels onmisbaar zijn. Want alleen harde cijfers geven het nut aan van SEO. Brand awareness en leadgeneratie zijn twee uiterst geschikte doelen voor het toepassen van zoekmachine optimalisatie (SEO). Dit wordt uitgelegd aan de hand van de volgende twee ideeën.
SEO en brand awareness
Wil je SEO toepassen voor brand awareness moet je je eigen markt goed kennen en weten hoe je je in deze markt wil positioneren. Claim een segment binnen de markt door je als autoriteit te profileren. Voor SEO geldt dat je je zal moeten concentreren op long tail zoekwoorden die vallen binnen het thema waarop je gevonden wilt worden. Publiceer content op je site dat sterk geconcentreerd is op de zoekwoorden binnen dit thema. Door dit structureel te doen wordt je de autoriteit rondom dit thema en de gerelateerde zoekwoorden. Verdeel je content over meerdere pagina’s. Wanneer je dit goed doet zal je merken dat deze thema-gerelateerde pagina’s zorgen voor een toename van organisch bezoek. Kortom, jouw doelgroep komt jouw pagina’s steeds vaker tegen in de zoekresultaten. Dit levert niet alleen veel naamsbekendheid op, het zal uiteindelijk resulteren in leads.
Kosten per Lead (CPL)
Ook al wordt het steeds lastiger om in Google Analytics specifieke zoekwoorden te relateren aan een doelpagina, je kunt nog wel steeds achterhalen welk kanaal het beste zorgt voor het genereren van leads. Wanneer je in Google Analytics “Organic Search” koppelt aan je doelpagina’s kan je achterhalen hoe dit kanaal presteert ten op zichte van de andere kanalen (AdWords, Social, Email etc.). Als je vervolgens ook nog rekening houdt met thema-gerelateerde landingspages, kan je het effect en de waarde er van goed meten.
Meer weten?
Wil je meer inzicht hebben wat SEO voor jouw website kan betekenen of wil je meer overzicht in Google Analytics? Vraag gerust een oriënterend gesprek aan om de mogelijkheden van SEO en Google Analytics te bespreken.