Kennisbank » SEO » De kracht van long tail zoekwoorden [Infographic]

De kracht van long tail zoekwoorden [Infographic]

2 december 2013

Op de vraag met welke zoekwoorden men gevonden wilt worden, worden meestal termen genoemd die bestaan uit Ă©Ă©n of twee zoekwoorden. Bijvoorbeeld: “verzekering” of “online verzekeren”. Logisch natuurlijk, want dit zijn de meest voor de hand liggende zoekwoorden en hebben het hoogste zoekvolume. De Infographic onderaan de pagina laat zien dat long tail zoekwoorden vaak veel effectiever zijn.

De kracht van long tail zoekwoorden

Wat zijn long tail zoekwoorden?

Long tail zoekwoorden bestaan doorgaans uit drie tot vijf zoekwoordcombinaties. Deze zoekwoordcombinatie is geen optelsom van hoofdzoekwoorden (Head Keywords), maar horen bij het centrale onderwerp. Dus niet: “autoverzekering reisverzekering inboedelverzekering etc.”, maar: “all risk verzekering audi a4”.

70% van de zoekopdrachten zijn long tail zoekwoorden

Long tail zoekwoorden bieden flinke voordelen. Zeker als je site nog relatief nieuw is, of wanneer je je in een niche bevindt. Uit onderzoek blijkt dat 70% van zoekopdrachten bestaan uit long tail zoekwoorden. Slechts 18,5% uit hoofdzoekwoorden (zie Infographic).

De voordelen van long tail zoekwoorden

Grotere kans om bovenaan te komen: Omdat je gebruik maakt van long tail zoekwoorden heb je minder concurrentie. “Bekijk de voorbeeld in Google zelf: “autoverzekering” en “all risk verzekering audi a4”. Ook al mocht het je lukken om met “autoverzekering” op de tweede of derde pagina van Google te komen, het zal niet of nauwelijks bezoek opleveren.

Je zal sneller bovenaan komen: Onder voorwaarde dat je website door Google geĂŻndexeerd wordt, zal je vrij snel op de eerste pagina verschijnen. Immers, je hebt minder concurrenten op deze zoekwoordcombinatie te passeren.

Hogere kans op conversies: Doordat je je richt op specifiekere zoekopdrachten is de kans groot dat er goede aansluiting is tussen zoekopdracht en zoekresultaat. Het blijk dat dit zorgt voor 2,5 maal meer conversie.

Aan de slag met long tail zoekwoorden

Nu je het principe van long tail zoekwoorden begrijpt, zal je over moeten gaan tot actie. Je website zal gevuld moeten worden met content waar je je long tail zoekwoorden in verwerkt.

1. Voeg pagina’s toe aan je website. Houdt er rekening mee dat deze pagina’s rondom een centraal thema worden geschreven en zorg dat het eigen unieke content is. Doe dit op regelmatige basis. Kwaliteit gaat boven kwantiteit.

2. Probeer elke nieuwe contentpagina rondom een nieuw thema te schrijven. Doe onderzoek naar relevante zoekwoorden. Je kunt hiervoor de Zoekwoordplanner van Google gebruiken en Google Analytics. Bundel de zoektermen tot Ă©Ă©n centraal thema.

3. Distribueer je content over verschillende platformen (social media, maar ook community en nieuwssites). Niet alleen zal dit zorgen voor hogere en snellere posities in Google, het zal ook zorgen voor verkeer vanaf deze (sociale) website.

Infographic long tail zoekwoorden

Bron: HitTail

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.