Kennisbank » Overig » Kijk mee in de marketingkeuken van Drukbedrijf.nl

Kijk mee in de marketingkeuken van Drukbedrijf.nl

10 april 2017

Drukbedrijf.nl is een webshop waar je alles op alles kunt laten drukken. We zijn een gestaag groeiend bedrijf dat behoort tot de top van Nederland. Niet onbelangrijk is dat onze klanten ook nog eens erg tevreden zijn met onze prestaties. Maar hoe komt het nou dat wij zo groeien?

Voor elk bedrijf is online marketing van essentieel belang. Om te zorgen dat je ook online goed scoort zijn er 3 kernwaarden die je moet aanhouden en welke stuk voor stuk zeer belangrijk zijn; Content, techniek en linkbuilding. Als je er slechts één of twee goed uitvoert en de derde laat voor wat het is, dan zal ook het resultaat nooit optimaal worden.

Bij Drukbedrijf.nl zijn we druk bezig met zowel Search Engine Advertising (SEA) als met Search Engine Optimization (SEO). Om je een indruk te geven van wat er allemaal bij komt kijken om zulke resultaten te bereiken, willen wij je graag wat tips geven.

Content
Zorg dat jouw website altijd is voorzien van goede en relevante SEO-teksten, zodat alle mensen die via Google op zoek zijn naar informatie of producten (die ook op jouw website staan) naar jouw website komen. Je mag in de tekst meerdere keywords verwerken, maar houd dus rekening met het feit dat het belangrijkste woord niet te vaak voorkomt. Dit kan een straf opleveren van Google, waardoor je weer zakt in de rankings. Google kan steeds beter begrijpend lezen, dus het is van belang dat de teksten op een natuurlijke manier geschreven zijn.

Zorg voor goede metateksten en dat je keywords worden genoemd in de h1, h2 en ook in de h3 als je die hebt.

Techniek
Techniek houdt vooral in dat je website goed geoptimaliseerd is aan de achterkant. Zijn al je (belangrijke) pagina’s makkelijk te bereiken en zijn je URL’s mooi? Zorg dat je vanuit de URL kan aflezen wat het pad is naar de pagina waar je op zit. Zoals bijvoorbeeld:

https://www.drukbedrijf.nl/huisstijl/visitekaartjes/

Via de homepage van Drukbedrijf.nl kom je dus via de pagina ‘huisstijl’ terecht op de pagina waar visitekaartjes drukken mogelijk is.

Heb je verder veel afbeeldingen of video’s op je website? Zorg dan allereerst dat je de video’s op Youtube hebt staan en plaats vervolgens de embed-code op je eigen website. Dat voorkomt dat jouw website de hele video moet laden. Dit kost namelijk gigantisch veel data en daarmee ook tijd voor jouw bezoekers.

Daarbij heb je ook nog de afbeeldingen. Zorg dat deze gecomprimeerd zijn tot een bestand dat niet groter is dan 1 mb. De kwaliteit van de afbeelding heeft er wel wat onder te lijden, maar het zorgt wel dat je website snel laadt. Daarnaast zal je de mindere kwaliteit bij normale formaten niet (zo snel) zien. Er zijn websites die de snelheid van je website meten en daarnaast ook nog tips geven waarop je de snelheid nog kunt verbeteren. Is je website dus af? Test deze dan op snelheid en kijk waar je nog winst in laadsnelheid kunt behalen.

Als jij je website nog moet (laten) bouwen, zorg dan dat deze responsive is. Dat houdt in dat de website zich aanpast aan het formaat van het device waarop de site bezocht wordt. Dus een computer, tablet of telefoon krijgen de website allemaal op een andere manier te zien. Dit komt de gebruikerservaring absoluut ten goede.

HTML-codering en de veiligheid van de website is ook een belangrijk onderdeel. Is je website SSL-gecertificeerd? SSL staat voor Secure Sockets Layer en houdt in dat jouw verbindingen met het internet versleuteld worden. Voor bezoekers is privacy altijd erg belangrijk. Een SSL-verbinding zal dus vertrouwen winnen bij een bezoeker en daarmee sta je dus al snel een streepje voor op concurrenten die dit certificaat (nog) niet hebben. Het is bij je domeinnaamverstrekker vaak makkelijk om dit aan te vragen tegen een vergoeding.

Houd voor Google verder ook vooral de achterkant van je website in de gaten. Hoeveel code en links staan daar? Hoe vaak wordt er naar één of meerdere pagina’s gelinkt? Dit zijn allemaal dingen waar je op moet letten. De Google-spider komt regelmatig je website bezoeken om te kijken of de structuur logisch is en hoeveel links er naar bepaalde pagina’s in je website staan. Daarnaast is het ook belangrijk dat codetaal ten opzichte van leesbare tekst op je pagina altijd goed verdeeld is. Te veel code ten opzichte van weinig ‘normale’ tekst is niet wenselijk. Content is King.

Linkbuilding
Bij linkbuilding ga je op zoek naar websites die gerelateerd zijn aan jouw website. Bij Drukbedrijf.nl gaan we bijvoorbeeld onder meer op zoek naar startpagina’s waar drukbedrijven worden getoond of juist naar startpagina’s waar producten voorkomen die wij op onze website verkopen.

Let daarnaast ook altijd op de websitewaarde voordat je besluit om op een website te willen staan. Hoe hoger de waardes, des te beter het zou zijn om een link naar jouw website te krijgen. Feit is echter wel dat websites met hoge waardes vaak (veel) geld vragen of er iets anders tegenover zetten. Hierdoor kan linkbuilding soms ook weer een dure grap worden.

Linkbuilding is vaak een vervelend taakje maar toch moeten we er als marketeers mee aan de slag. Pas echter wel op. Wanneer je letterlijk heen en weer met een website van link ruilt, dan krijg je strafpunten van Google. De zoekmachinegigant accepteert namelijk geen linkruilen van websites onderling. Google wil dat een externe link aanvulling geeft op de inhoud van een website. Wanneer Google ziet dat er een link rechtstreeks van de een naar de ander heen en weer gaat, dan denkt Google dat het niet om kwalitatieve aanvulling gaat, maar puur om het verhogen van de website waarde.

User Experience
Nu we de drie kernwaarden hebben besproken willen we ook de gebruikerservaring nog even ter sprake laten komen. Door bovenstaande kernwaardes op te volgens is je website Google-proof en zal ook zeker helpen om de bezoekers te verblijden. Is je website echter aan de voorkant niet duidelijk genoeg? Dan ben je ze ook snel weer kwijt.

We snappen dat je bij het ontwerpen van je website alles heel mooi naar eigen smaak wilt maken. Het is echter belangrijk om eerst een framework te maken. Dit houdt in dat je kijkt op welke plekken op de website bepaalde elementen moeten staan. Zo vind je online vele voorbeelden van waar je bijvoorbeeld je contactgegevens zou moeten plaatsen. Hierbij wordt bekeken waar bezoekers in de meeste gevallen zullen kijken voor (in dit geval) contactgegevens. Als de bezoekers binnen 5 tot 10 seconden niet kunnen vinden wat ze zoeken, dan ben je ze al kwijt. Zorg dus dat belangrijke informatie op plekken staat waar bezoekers deze verwachten.

Wanneer je vrienden en familie al te vaak hebt laten kijken naar je website, dan zullen zij waarschijnlijk wat blinder worden voor ongemakken op de site. Zij kennen de weg namelijk al naar de plek waar ze hun informatie kunnen vinden. Een frisse blik is dus zeer belangrijk. Zorg dat je meerdere mensen naar de website laat kijken. Pas de website aan op hun feedback en laat hen opnieuw met andere mensen er nog eens naar kijken. Zo moet de website stap voor stap beter worden.

Het is dus goed om mensen die je kent regelmatig door je website te laten lopen en feedback te laten leveren over de toegankelijkheid. Stond alles wat zij zochten op de website? Ook op de plek waar zij dat hadden verwacht te vinden? En waren de laadtijden van de pagina’s snel genoeg? Je bent de bezoekers bij een laadtijd langer 3 seconden namelijk al kwijt.

Nu is het jouw beurt
Met de korte uitleg van bovenstaande 3 kernwaarden hopen we je een beetje verder te hebben geholpen met het vindbaar maken van jouw website. Het beste is om marketing in de volgorde van bovengenoemde kernwaarden uit te voeren. Zorg dus allereerst voor goede content, daarna voor een geoptimaliseerde website en als laatst dat jouw website ook vanuit andere websites gevonden wordt. Daar word je niet alleen zelf blij van, maar ook je klanten én Google houden er van. Succes met het optimaliseren en vindbaar maken van jouw website!

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.