Kennisbank » SEO » Waarom Google Mijn Bedrijf belangrijk is voor SEO

Waarom Google Mijn Bedrijf belangrijk is voor SEO

8 mei 2017

Je wilt met je bedrijf zo goed mogelijk vindbaar zijn in Google. Het eerste waar je dan aan denkt is zoekmachine optimalisatie (SEO) en Google AdWords. Maar denk je ook aan Google Mijn Bedrijf? Waarschijnlijk niet. Ons advies is om dat wel te doen, want Google Mijn Bedrijf is belangrijker dan je denkt.

Waarom Google Mijn Bedrijf belangrijk is voor SEO

Een Google bedrijfspagina, ofwel Google Mijn Bedrijf,  biedt voordelen. Het biedt de kans om opvallend aan de rechterkant van de resultatenpagina getoond te worden en het helpt mobiele zoekers om sneller contact met je op te nemen. In dit artikel lees je waarom Google Mijn Bedrijf belangrijk is voor SEO.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf (GMB) is een unieke en persoonlijke bedrijfspagina binnen het Googlenetwerk. Een soort Google+, maar dan voor bedrijven. Je toont op deze pagina de meest belangrijke bedrijfsgegevens als bijvoorbeeld een omschrijving van de activiteiten, locatiegegevens, openingstijden en recensies. Zo’n bedrijfspagina maak je gratis aan. Het enige wat je nodig hebt is een Google account.

Om de pagina te kunnen activeren, doorloop je eerst het verificatieproces. Google wil namelijk weten of het om een echt bedrijf gaat. Nadat de bedrijfsgegevens zijn ingevuld, ontvang je binnen enkele dagen een ‘ouderwetse’ briefkaart met een verificatiecode. De code gebruik je om GMB te activeren zodat deze getoond kan worden in het Googlenetwerk.

Waarom je als bedrijf een GMB-pagina wilt hebben

De pagina Google Mijn Bedrijf is het digitale visitekaartje van je onderneming. Afhankelijk van de relevantie, afstand en bekendheid van de organisatie, wordt de pagina getoond in het Kennisvenster. Het kennisvenster is de witte rechterkolom naast de zoekresultaten.

Als jouw bedrijfspagina als beste aansluit op de zoekopdracht, dan is de kans groot dat jouw bedrijf op die begeerde plek wordt getoond. En dat is wat je uiteindelijk wilt. Bovenaan in Google en opvallen. Een goede reden waarom je een Google Mijn bedrijfspagina wilt hebben.

Bijzonder handig voor mobiele gebruikers

Maar Google Mijn Bedrijf  biedt nog meer voordelen. Mobiele gebruikers hebben de mogelijkheid om een routebeschrijving naar je bedrijf in te stellen of om telefonische contact te leggen zonder het nummer in te toetsen. Nieuwe klanten komen dus nog makkelijker met jou in contact.

Zijn klanten tevreden? Vraag ze om een recensie achter te laten. Positieve recensies geven niet alleen een betrouwbare uitstraling, maar zorgen ook voor een betere positie in Google. Het is immers een rankingfactor.

Tip: ontvang meer recensies door gebruik te maken van deze Google recensielink. Het is een snelkoppeling die klanten kunnen volgen om een recensie te schrijven. Plaats de link op bijvoorbeeld de eigen website of in de nieuwsbrief.

SEO-Proces

Website verbeteren met SEO?
Neem contact op

Alle bedrijfsdata bij elkaar

Op het afgeschermde deel van de Google bedrijfspagina worden interessante data en statistieken over jouw bedrijf getoond. Zo zie je bijvoorbeeld hoe vaak er gebruik is gemaakt van de routebeschrijving. En of er op de ‘bel’-knop is geklikt. Verder kun je zien hoe vaak jouw bedrijf is getoond op Google Maps. Google Mijn Bedrijf is gekoppeld aan Google Analytics zodat je deze informatie ook terug kan vinden in het dashboard. Al deze informatie zie je terug in de desktopomgeving en de app voor Android en Apple.

Houd de bedrijfspagina up-to-date

Net als de overige sociale netwerken waar je een bedrijfspagina hebt, bijvoorbeeld op LinkedIn, dien je deze bedrijfspagina ook zo nu en dan bij te werken. Op het moment van schrijven zijn er nog beperkte contentmogelijkheden, maar het is voor de hand liggend dat deze mogelijkheden verder worden uitgebreid.

Ons advies: maak je Google Mijn Bedrijfspagina aan

Websites worden beter vindbaar in Google door zoekmachine optimalisatie. Een Google Mijn Bedrijfspagina is daar een onderdeel van. Niet alleen is er de kans dat jouw bedrijf opzichtig wordt vermeld aan de rechterkant van de resultatenpagina, ook helpt het de algehele vindbaarheid van je website. Zeker als je veel positieve reviews weet te verzamelen.

Zie je op tegen het werk om de pagina te maken? Informeer wat wij kunnen doen voor je. Je nieuwe pagina wordt dan netjes vermeld in zoekresultaten van Google. Neem contact op.

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.