Kennisbank » Oud nieuws » Hoe bereik je ‘positie 0’ in Google? Featured snippets uitgelegd.

Hoe bereik je ‘positie 0’ in Google? Featured snippets uitgelegd.

5 juni 2017

Het is de uitdaging van elke SEO marketeer: die felbegeerde positie 1 van de zoekresultaten. Maar wist je ook dat je een ‘positie 0’ kunt bereiken? En misschien nog wel gemakkelijker ook. We hebben het hier over ‘featured snippets’. Ook wel aanbevolen fragmenten genoemd. Het zijn de zoekresultaten die helemaal bovenaan de pagina staan en direct het antwoord geven op de ‘Hoe’ en ‘Wat’-vragen.

Dit artikel geeft uitleg wat je moet doen om gevonden te worden met featured snippets.featured snippets

Wat zijn featured snippets?

Featured snippets, of aanbevolen fragmenten, zijn korte antwoorden die direct onder de zoekopdracht worden getoond in Google. Het is dus het eerste zoekresultaat. Echter, deze resultaten worden niet altijd getoond. Slechts in 10% van de gevallen wordt een featured snippet getoond. Daarom wordt het ook wel ‘positie 0’ genoemd.

Google bepaalt op programmatische wijze dat een pagina waarschijnlijk het beste antwoord heeft op een vraag en toont van deze site het antwoord als featured snippet. Met het tonen van featured snippets wil Google een nog betere en snellere gebruikerservaring bieden.

De hoogste positie bereiken in Google via featured snippets?

Hoe kom je bovenaan in Google met featured Snippets?

Ook al geeft Google verder geen inzicht in de voorwaarden om een ‘positie 0’ te behalen, toch is uit meerdere experimenten en onderzoeken gebleken, dat er wel degelijk variabelen zijn om rekening mee te houden.

Dit artikel vertelt in 3 stappen wat je kunt doen, om ook jouw webpagina’s bovenaan de lijst van zoekresultaten te krijgen.

Hoe kook je pasta?

Stap 1: Beoordeel de kansen van jouw website

Voordat je aan de slag gaat met het optimaliseren van een pagina voor de ‘nummer 0’ notering, is het natuurlijk handig om te weten of je website überhaupt kans maakt op dit soort zoekresultaten. Er zijn namelijk bepaalde branches en vakgebieden die niet of nauwelijks in aanmerking komen.  Dit zijn o.a. webshops, lokaal georiënteerde websites en foto-/videowebsites. Behoor je tot één van deze categorieën dan is het slimmer om je tijd bijvoorbeeld te besteden aan bij het Google local pack.

Heb je een website die is gericht op een (populaire) niche, ben je specialist in een bepaald vakgebied? Of bied je educatieve content? Dan is de kans groot dat de website wel in aanmerking komt. Vooral de branches als ‘eten en drinken’ en ‘gezondheid’ zijn geschikt gebleken voor featured snippets. Wil je precies weten welke branches wel of niet geschikt zijn, download dan de resultaten van het onderzoek ‘Featured snippets’ op de website van Stat.

Stap 2: vind de juiste zoekwoorden

Nu je weet of jouw website mogelijk in aanmerking komt, is de volgende stap het kiezen van de zoekwoorden die behoren bij de vragen die je gaat beantwoorden. Bij het vinden van de zoekwoorden houd je rekening met de onderstaande punten:

  • Zoekwoorden waarop veelvuldig wordt gezocht hebben een grotere kans om geselecteerd te worden voor featured snippets.
  • Omdat het doel van featured Snippets het beantwoorden van vragen is, zijn vragende zoekwoordcombinaties met woorden als: hoe, wat, waar, waarom etc. van belang.
  • Denk ook in impliciete zoekwoordencombinaties. Dus als iemand intoetst ‘zoekmachine marketing’, bedoelt hij waarschijnlijk: Wat is zoekmachine marketing? Of, Hoe werkt zoekmachine marketing?

Tip: Answerthepublic.com

Gebruik Answerthepublic.com om complete vragen op basis van zoekwoorden te achterhalen. Vul een zoekwoord in dat relevant is voor jouw website en je krijgt vragen terug die je kunt inzetten voor de featured snippets. De tool is ook geschikt voor Nederlandse zoekwoorden.

Stap 3: webpagina’s optimaliseren voor featured snippets

Nu je weet op welke zoekwoorden en vragen je gevonden wilt worden, wordt het tijd om de pagina(‘s) te optimaliseren. In deze stappen leggen we uit waar je rekening mee moet houden om kans te maken om als featured snippet getoond te worden.

Bij het schrijven van de paginacontent houd je rekening met de onderstaande punten:

  • De pagina moet zo concreet mogelijk de vraag beantwoorden. Neem de vraag op in de H1 of H2 en beantwoord de vraag in ca. 40 – 55 woorden die je in één paragraaf verwerkt (<p>antwoord</p>).
  • Plaats de paragraaf met het antwoord direct onder de H1/H2 die de vraag bevat.
  • Zet het belangrijkste (de kern) bovenaan de pagina en vul de pagina daarna pas aan met brede gedetailleerde content. Daarmee geef je direct antwoord op de vraag, maar krijgt de pagina toch voldoende ‘body’.
  • Zorg er natuurlijk voor dat de pagina uit schone code bestaat die Google makkelijk kan lezen.
  • Let op gebruikerssignalen (bijv. een lage bounce-rate). Webpagina’s die positieve gebruikerssignalen tonen, krijgen meer kans om als featured snippet te worden opgenomen.
  • Wil je gevonden worden met een antwoord dat bestaat uit meerdere stappen (‘bijvoorbeeld: hoe vervang je een autoradio?), dan is raadzaam om gebruik te maken van een genummerde lijst (<li><ol>).

Meer weten over de featured snippets?

Met de tips uit dit artikel beschik je over alle informatie om gevonden te worden met featured snippets. Heb je toch nog vragen? Of besteed je het liever uit? Neem dan contact met ons op.

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.