Kennisbank » Oud nieuws » AMP-pagina’s inzetten voor SEO? Of toch niet?

AMP-pagina’s inzetten voor SEO? Of toch niet?

29 juni 2017

Met de vernieuwde testtool van Google, Test My Site, laait de discussie over het versnellen van mobiele websites weer op.  De tool benadrukt met twee nieuwe informatieve functies het belang van de mobiele snelheid. Met de nieuwe versie wordt niet alleen de snelheid van de eigen website getest, maar de testtool laat ook zien hoe deze presteert in vergelijking met die van concurrenten.

Bovendien vertelt Test My Site hoeveel bezoekers afhaken als gevolg van een gebrekkige snelheid. Voor velen is dit de aanleiding om op zoek te gaan naar manieren om de website te versnellen. Bieden AMP (Accelerated Mobile Pages)-pagina’s dan uitkomst? En is dit zinvol voor SEO?AMP-pagina's goed voor SEO?

Twee nieuwe functies van Google Test My Site

Google Test My Site is een speedtest waarmee de snelheid van mobiele websites wordt beoordeeld. Sinds kort heeft Google daar twee nieuwe interessante functies aan toegevoegd:

  • De tool laat zien hoeveel bezoekers je verliest als gevolg van een trage laadtijd en
  • het toont de snelheidsprestaties in vergelijking met die van de concurrenten.

De resultaten worden netjes samengevat in een rapportage en aangevuld met tips om de snelheid van mobiele websites te verbeteren.

Met deze tool benadrukt Google nogmaals het belang van een snelle mobiele website. Door de eigen snelheid te vergelijken met die van de concurrenten uit de branche (zie afbeelding onder) hoopt Google naast het creëren van bewustwording, ook website-eigenaren aan te sporen om de snelheid te verbeteren. Want vergeet niet, zo stelt Google, dat snelheid een belangrijke ‘ranking factor’ is voor de rangschikking in de zoekresultaten.Google Test My Site

Een snellere website met AMP-pagina’s goed voor SEO?

Behoort jouw website niet tot de ‘Top performers’ en doen je concurrenten het beter? Dan zal je vast gebrand zijn om alles uit de kast te halen om de snelheid te verhogen. Misschien denk je dan direct aan AMP-pagina’s.  Want dat AMP-pagina’s goed scoren, bewijst de onderstaande afbeelding.  Een willekeurige AMP-pagina van de website dloky.com scoort uitzonderlijk hoog in Google Test My Site.

De conclusie is dat je met AMP webpagina’s wel degelijk hoog scoort in Test My Site. Maar ondanks deze enorme snelheid, wil dit niet per definitie zeggen dat dit ook goed is voor SEO.

AMP-pagina’s wel of niet gebruiken voor SEO?

De snelle AMP-pagina’s worden (nog) niet opgenomen als ‘ranking factor’ door Google. Met andere woorden…, voor je organische posities in zoekmachines hoef je het dus niet te doen. Wat wel een voordeel is, is dat AMP-pagina’s extra opvallen door het ‘bliksemstraal’-icoon. Ook bestaat er de kans dat het resultaat wordt opgenomen in de berichten-carrousel (zie afbeelding onder). AMP resultaten in Google

Vergeet ook zeker niet het voordeel voor de gebruiker. Want met Accelerated Mobile Pages bied je een ultrasnelle gebruikerservaring. Iets wat voor Google belangrijk is. Het is dan ook niet onwaarschijnlijk dat dit in de toekomst wel beloond zal worden, maar vooralsnog wordt dit niet bevestigd.

Nog een reden om eens goed achter de oren te krabben of je AMP-pagina’s wilt gebruiken, zijn de beperkte opmaakmogelijkheden. Het zijn enorm uitgeklede HTML-pagina’s. Een afbeelding of een video wordt nog wel ondersteund, maar veel meer hoef je niet te verwachten. Het zijn voornamelijk statische pagina’s waarbij de leesbaarheid voorop staat. Dus geen hoogstaande grafische elementen of vertragende databasekoppelingen, maar pagina’s die uitsluitend gericht zijn op het aanbieden van leesbare content. Het is dus niet verwonderlijk dat AMP-resultaten voornamelijk uit nieuwspagina’s bestaan.

Hulp nodig bij AMP-pagina’s of SEO?

We helpen je graag.  Neem gerust contact met ons op.

 

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.