Kennisbank » SEO » 3 praktische voorbeelden om je SEO doelen te meten

3 praktische voorbeelden om je SEO doelen te meten

31 maart 2017

Je hebt energie en geld geĂŻnvesteerd om je website beter vindbaar te krijgen in zoekmachines, maar hoe weet je of dit ook iets heeft opgeleverd? Hiervoor zal je SEO doelen moeten meten.

Vragen als: “Is je website beter vindbaar geworden? Wordt je website gevonden door de juiste doelgroep? En levert het ook conversies op?”. Hier wil je een duidelijk antwoord op. Deze drie praktische voorbeelden helpen je op weg om de verrichte SEO inspanningen te beoordelen op succes.

Wat zijn je SEO doelen?

Een vrij basale vraag, maar veel marketeers of website-eigenaren hebben moeite om hier concreet antwoord op te geven. Een SEO vragenlijst kan hierbij helpen. SEO doelen instellen verschilt ook per website. Ben je verantwoordelijk voor een redactionele website? Dan word je afgerekend op het aantal bezoekers per dag. Voor een webwinkel geldt dat online omzet de belangrijkste graadmeter is. En voor B2B websites zijn veelal contactaanvragen het primaire doel. Het is dus noodzakelijk om vooraf af te spreken wat het doel moet zijn voor de specifieke situatie.

SEO doelen formuleren

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, is het noodzakelijk om doelen (of SEO KPI’s) te definiĂ«ren voordat je het SEO succes kunt gaat meten. In de definities benoem je altijd een doelwaarde en periode. Maak het SMART.

Enkele voorbeelden van SEO doelen:

  • Toename van 50% organisch verkeer 2017 vs. 2016
  • 30% meer conversies via organisch verkeer t.o.v. voorgaand jaar
  • Toename gemiddeld bekeken pagina’s per bezoek van 1,6 naar 1,8. Q4 vs. Q3.
  • De organische CTR moet omhoog met 10% in februari
  • 15% toename van ‘branded’ zoekverkeer gedurende 2 maanden na  een brandingcampage

Meer conversies behalen via organisch verkeer?

SEO doelen meten met deze 3 voorbeelden

Nu je duidelijk voor ogen hebt wat de SEO doelen zijn, moet het natuurlijk wel gemeten kunnen worden. Hiervoor zijn verschillende tools beschikbaar als Google Analytics, Google Search Console en SEMrush. Hoe dit werkt? Dit laten we zien aan de hand van drie voorbeelden.

  1. Organische bezoekersaantallen meten
  2. Kwaliteit meten van het SEO bezoek
  3. Visibility meten van je posities in zoekmachines

1. Organische bezoekersaantallen meten

Wanneer je het succes beoordeelt op het aantal bezoekers via zoekmachines, dan is Google Analytics de meest handige tool omdat naast bezoekersaantallen ook aanvullende informatie wordt getoond als bouncepercentage, conversies en welke zoekwoorden verantwoordelijk zijn voor het organische bezoek. Daarnaast kun je eenvoudig periodes met elkaar vergelijken.

Om optimaal inzicht te krijgen in het organische bezoek ga je in Google Analytics naar: Acquisitie -> Alle verkeer -> Kanalen en klik vervolgens op Organic Search in de kolom ‘Default Channel Grouping’. Wanneer je doelen hebt ingesteld, kun je achterhalen welke Bestemmingspagina’s hebben gezorgd voor conversies. Klik Bestemmingspagina in plaats van ‘Zoekwoord’ als primaire dimensie (zie afbeelding onder).

Bestemmingspagina om je SEO doelen te meten

2. Kwaliteit meten van het SEO bezoek

Bereik je het juiste publiek met je SEO vermeldingen? En zorgen deze bezoekers voor aanvragen of bestellingen (conversies)?

Ook in dit geval kan je met Google Analytics vrij eenvoudig achterhalen of de website het juiste organische bezoek weet aan te trekken. Bij het beoordelen van de kwaliteit van de organische bezoekers let je op o.a. bouncepercentage, gemiddelde sessieduur en conversies. Om correct te kunnen meten dien je in Google Analytics wel het segment ‘Organisch verkeer’ te selecteren waardoor overig websiteverkeer wordt uitgesloten.

Om conversies te kunnen meten, ga je in Google Analytics naar Conversies -> Doelen -> Overzicht. Voorwaarde is wel dat je doelen hebt ingesteld.

3. Visibility meten van je posities in zoekmachines

“Met zoveel mogelijk zoekwoorden bovenaan in Google”, is een veelgehoord doel. Dit willen we enigszins te nuanceren. Het gaat er namelijk om, om met zoveel mogelijk relevante zoekwoorden (of combinaties) bovenaan te komen. Dit zijn zoekwoorden die uiteindelijk gaan bijdragen aan het behalen van de SEO doelen. Deze relevante zoekwoorden ontdek je met behulp van een zorgvuldige zoekwoorden analyse.

SEO doelen meten met SEMrush

Om de voortgang van alle behaalde top 100 posities in Google nauwkeurig te kunnen meten wordt dit resultaat uitgedrukt in een ‘visibility trend (%)’. Dit kun je goed gebruiken als SEO KPI. Met de SEO tool ‘SEMrush’ is het mogelijk om dit nauwkeurig te meten. Deze applicatie biedt de mogelijkheid om met een gratis account, 10 zoekwoorden te beoordelen op visibility. Zie voor meer informatie op de website van SEMrush: position tracking.

TIP: wij hebben een gratis SEO Dashboard al voor je ingericht

Om je alvast op weg te helpen bij het meten van je SEO doelen, hebben we een Google Analytics SEO Dashboard voor je ingericht. Dit dashboard is eenvoudig te installeren voor Google Analytics. Installeer het gratis SEO Dasboard.

Hulp nodig bij het meten van je SEO doelen?

Heb je moeite met het opzetten van slimme SEO doelen en kan je wel wat hulp gebruiken? Neem contact met ons op of vraag een SEO voorstel aan.

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.