Zoekwoorden analyse

Een zoekwoorden analyse is bij ons een vast onderdeel van SEO. Het is namelijk de basis voor een succesvolle zoekmachine optimalisatie. Het uitvoeren van deze grondige analyse geeft duidelijkheid over welke zoekwoorden relevant zijn en waar kansen liggen.

Zoekwoorden analyse SEO

Ook onderzoeken wij de vindbaarheid van concurrenten en achterhalen we waarom zij op bepaalde zoekwoorden goed vindbaar zijn.

Zodra de zoekwoorden analyse is afgerond schrijven wij met deze zoekwoorden nieuwe SEO teksten waardoor de vindbaarheid van de website verbetert.

Factoren van zoekwoorden analyse

Er is een aantal factoren waar wij bij Proseo rekening mee houden om tot een strategische lijst van zoekwoorden te komen.

Bij het kiezen van geschikte zoekwoorden letten wij op:

  • relevantie van de zoekwoorden,
  • zoekvolume van de zoekwoorden en
  • concurrentie op de zoekwoorden.

 

Relevantie van zoekwoorden

De relevantie bepaalt de kwaliteit van de zoekwoorden. Hoe relevanter het zoekwoord is, hoe hoger de kwaliteit van het bezoek. Onder kwaliteit verstaan we het behalen van een vooraf ingesteld doel. Dit is bijvoorbeeld een offerteaanvraag of een inschrijving op de nieuwsbrief. Daarom beginnen we voorafgaand aan de zoekwoorden analyse met een inventarisatie om de doelen en de relevante zoekwoorden te achterhalen.

Zoekvolume van zoekwoorden

Tijdens onze zoektocht naar geschikte zoekwoorden letten we er ook op hoe vaak het keyword, of de combinatie van zoekwoorden, wordt gebruikt als zoekopdracht in de zoekmachines. Een zoekwoord kan enorm relevant zijn, maar als er niet op wordt gezocht, dan is het meestal weinig zinvol om de website hiermee te optimaliseren. In het adviesrapport wordt de populariteit meegewogen in de prioriteiten van de zoekwoorden waarmee wordt geoptimaliseerd.

Concurrentie op de zoekwoorden

Nadat we de zoekwoorden hebben onderzocht op relevantie en populariteit moeten we tot slot nog weten wat de concurrentie is op de zoekwoorden. We beoordelen de haalbaarheid van de zoekwoorden waarbij we de ‘concurrentiekracht’ goed in de gaten houden. Zo weten we precies welke werkzaamheden nodig zijn om de vindbaarheid te verbeteren.

Selecteren van geschikte zoekwoorden

Zoals je hebt kunnen lezen zijn er meerdere factoren die invloed hebben op de uiteindelijke selectie van de geschikte zoekwoorden. Daarnaast is de autoriteit van de eigen website belangrijk. Bestaat de website al geruime tijd? Heeft de website voldoende backlinks van relevante websites? Maar ook is het voor Google belangrijk dat de websitestructuur op orde.

Kortom, er zijn flink wat factoren die bepalend zijn voor de vindbaarheid van websites in zoekmachines. Proseo heeft met zijn jarenlange ervaring meer dan genoeg kennis om een selectie te kunnen maken van de meest geschikte zoekwoorden. Je bent dus verzekerd van maximale en correcte SEO voor je website.

Houdbaarheidsdatum van de zoekwoorden

De uitkomsten van een zoekwoorden analyse zijn niet onbeperkt houdbaar. De autoriteit van je website verandert. Daarnaast blijft de concurrentie ook niet stilzitten. We houden daarom altijd vinger aan de pols en informeren we je vroegtijdig wanneer het zinvol is om opnieuw een analyse uit te laten voeren.

Meer weten over de zoekwoorden analyse?

Wil je weten of jouw website nog steeds geoptimaliseerd is met de juiste zoekwoorden? Of wil je eindelijk starten met professionele SEO ? Neem dan contact met ons op en geef aan wat je wilt bereiken. Wij vertellen op basis van onze SEO expertise en tools wat haalbaar is, welke werkzaamheden nodig zijn en hoe we dit samen gaan bereiken.

Geïnteresseerd? Neem dan contact op