Kennisbank » SEO » 29 Vragen die je kunt stellen aan potentiële SEO-klanten

29 Vragen die je kunt stellen aan potentiële SEO-klanten

2 september 2020

Laat jij jouw SEO-expertise zien? Laat jouw potentiële SEO-klanten zien dat je weet wat je doet door de meeste (of alle) vragen te stellen. Dus, je wilt graag wat nieuwe klanten winnen? Zorg ervoor dat je genoeg vragen stelt – en de juiste vragen.

Dat lijkt misschien contra-intuïtief, maar overweeg dit: Er is een goede kans dat bedrijven de ware kracht en het doel van SEO niet begrijpen, of waarom het cruciaal is voor hun algemene bedrijfsstrategie. Slechts 36% van de kleine bedrijven (het meest voorkomende type bedrijf dat er is) had een SEO-strategie in 2019, volgens Clutch. Tegelijkertijd vond Forrester dat 71% van de consumenten zich als eerste tot zoekmachines wendt bij het zoeken naar nieuwe producten of diensten. Dat betekent dat 64% van de kleine bedrijven die er zijn, er niet in slagen om de krachtigste middelen in te zetten om hun producten en diensten voor de klanten te krijgen.

Het uitleggen van die waarde is jouw taak – en jouw concurrentievoordeel. Hier zijn 29 vragen om potentiële klanten te vragen hoe SEO hun bedrijf kan helpen (en tegelijkertijd te bewijzen dat je precies weet wat je doet!).

Samen bepalen wij de perfecte SEO strategie voor jouw klant!

1. Mag ik toegang hebben tot de volgende items?

  • Website CMS
  • Blog CMS
  • Google-zoekzool
  • Google Analytics
  • Google Advertenties
    “Google Ads”, ik hoor je zeggen,”Dat heeft niets te maken met SEO?!”

Misschien niet, maar er zit veel nuttige informatie in die je kan helpen om te begrijpen wat voor soort zoekopdrachten het beste werken. Met behulp van die informatie kun je beter een strategie voor de organische kant van de dingen construeren. Misschien kun je ook zien wat ze al hebben geprobeerd. Potentiële klanten zouden kunnen aarzelen om je vanaf het begin toegang te geven tot al die accounts. Als dat zo is, probeer ik uit te leggen waarom het belangrijk is.

Een paar regels die ik opnoem:

  • Een SEO strategie samenstellen zonder data is als het spelen van pin the tail on the ezel.
  • Een holistisch beeld van het bedrijf vanaf de begane grond is voor mij de beste manier om erachter te komen wat er op dit moment aan de hand is met je gelederen.
  • Het zal me helpen om inzicht te krijgen in wat we moeten doen om je te krijgen waar je wilt zijn.
  • Je kunt ook aanbieden om een NDA te tekenen voor hun gemoedsrust.

2. Wat zijn jouw belangrijkste doelen & KPI’s?

Je hebt waarschijnlijk een goed idee van wat hun doelen en KPI’s zouden moeten zijn. Maar directe antwoorden op deze vraag kunnen verhelderend zijn. Deze informatie geeft je de gesprekspunten die nodig zijn om de klant te helpen begrijpen of zijn doelen en KPI’s realistisch en haalbaar zijn.

3. Wat is jouw huidige ROI & Doel ROI?

Sommige bedrijven weten niet hoe ze dit moeten beantwoorden. Dat is OK. Maar als ze dat wel doen, zal het je een goed inzicht geven in hoe goed ze het doen met hun huidige opstelling, en hoeveel je het zou kunnen verbeteren. Probeer hun gemiddelde kosten voor klantenwerving te achterhalen en laat het idealiter opsplitsen per marketingkanaal. Dit kan de noodzaak blootleggen voor een conversie tracking review en audit die je misschien wilt inbouwen in jouw voorstel.

Tip: Zorg ervoor dat ze naast alle standaard conversietracking ook telefoongesprekken bijhouden.

4. Wie is jouw ideale klant?

Maak kennis met de belangrijkste demografie en psychografie. Als je eenmaal je handen vuil maakt aan je onderzoek, ontdek je misschien een hele nieuwe doelgroep in een onaangeboorde markt. Dan verwelkomen ze je met open armen in het team!

5. Welke landen zijn je doelwit?

Als de potentiële klant van plan is om de wereld te domineren, zal je willen boren op hun prioritaire geolocaties. Dit kan een discussie op gang brengen over jouw bureau dat meertalige SEO aanbiedt (als dat iets is wat je doet).

Tip: Als jouw klant zich richt op een bepaald land, zoals bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk, zorg er dan voor dat ze dat in Google Search Console weergeven.

Ga naar: Zoek Verkeer > Internationale Targeting > Land > Doelgebruikers in het Verenigd Koninkrijk. Door in dit stadium een beetje hulp te bieden, kun je het vertrouwen vergroten en ervoor zorgen dat de klant je boven jouw concurrenten uitstijgt.

6. Wat is jouw belangrijkste USP? (Uniek verkooppunt)

Dit is iets wat je waarschijnlijk zelf kunt uitzoeken. Als het onduidelijk is, vraag het dan. Ik vind het leuk om uit te zoeken wat de klant denkt dat hen onderscheidt van hun concurrenten. Vaak leidt dit tot nuttige inzichten over de branche in het algemeen, die je kunnen helpen bij het ontwikkelen van je strategie. Als onderdeel van uw adviesaanbod zou u kunnen praten over manieren waarop zij hun USP’s beter kunnen benutten. Overweeg ook te vragen:

  • Gebruiken ze USP’s in hun metadata om hogere CTR te winnen van de SERP’s?
  • Schreeuwt de inhoud van hun landingspagina’s over hun USP’s?
  • Hoe kunt u hen helpen hun unieke functies te gebruiken

Allemaal goede gespreksonderwerpen.

7. Wie beschouwt je als je belangrijkste concurrent?

Je zult je hoeveelheid due diligence hebben gedaan, maar het is altijd goed om te zien wie de klant denkt dat zijn concurrenten zijn. In sommige gevallen, kunnen dit bedrijven zijn die niet eens op je radar waren omdat ze niet erg concurrerend waren in de SERPs. Het verzamelen van deze informatie betekent dat u meer benchmarks kunt toevoegen en ook de klant kunt informeren over wie hun echte SEO-concurrenten zijn op basis van de gegevens die u hebt verzameld.

8. Investeert u ook nog in andere marketing organisaties?

Ik vraag graag hoeveel ze besteden aan traditionele marketing, zoals reclame in kranten en tijdschriften.

9. Wie was je vorige of huidige SEO-specialist?

Als je weet wie in het verleden de SEO show runde, kan dat je inzicht geven in wat er aan de hand is geweest, en in de normen waaraan ze zijn geleverd. Het is ook goed om te weten of je hun eerste uitstapje naar het domein van SEO bent. Heck, misschien herken je een naam of twee op een dag. In dat geval zou je kunnen overwegen om het oude bureau/freelancer te benaderen en hen een paar vragen te stellen over hoe het is om met het bedrijf te werken.

10. Zijn er SEO-gerelateerde documenten die we kunnen zien?

Deze vraag kan wat wenkbrauwen doen fronsen. Maar als je het niet vraagt, krijg je het niet. Vraag of het bedrijf u oude documenten kan sturen waar zij of iemand anders aan gewerkt heeft met betrekking tot SEO. Dat zou kunnen inhouden:

  • Sleutelwoord onderzoek.
  • Prestatierapporten en statistieken.
  • Strategieslips.
  • Oude redactionele kalenders.

11. Heb je ooit een Google-boete gehad?


Als je toegang krijgt tot hun Google Search Console, zul je er snel achter komen. Vraag toch of ze ooit een handmatige bestraffing hebben gehad. Meestal zullen ze weten of ze dat hebben, maar let goed op als je er een ontdekt waar ze niets van weten. Een Google-boete is niet hetzelfde als een algoritme-update, maar het kan zeker aanvoelen. Let op als ze zoiets als een “algoritme straf” noemen. Dat is niets, maar als ze een algoritme hebben getriggerd met hun website, dan moet je dat in je strategie opnemen.

12. Wat is uw niveau van begrip als het gaat om SEO?

Het is geen gemakkelijke vraag voor mensen om te beantwoorden, maar ik vind het leuk om te proberen het niveau van het begrip van potentiële klanten in de wereld van SEO te meten. Als je weet hoeveel ze weten, kun je effectief met ze communiceren. Niet elke bedrijfseigenaar of marketingdirecteur kent bijvoorbeeld zijn robots.txt-bestand van zijn of haar canoniek. Niet elke bedrijfseigenaar of marketingdirecteur kent bijvoorbeeld zijn robots.txt-bestand van zijn of haar canoniek. Doe alles wat je kunt om de complexiteiten in eenvoudige termen te communiceren en je hebt een klant voor het leven.

13. Bent u eigenaar van andere domeinen of subdomeinen?

Het is altijd goed om te weten wat voor andere web assets een klant heeft, en of ze willen dat u ook aan die sites werkt. Ik heb persoonlijk een paar klanten ondertekend onder de veronderstelling dat ik zou gaan werken aan een domein. Drie maanden later kwamen er nog twee domeinen bij die ik niet kende. De klant wilde dat ik aan de extra domeinen zou werken als onderdeel van de oorspronkelijke retainer. Als je weet wat er vanaf het begin is, zouden er geen lastige gesprekken moeten zijn als de klant zegt: “Hé, ik heb een andere website. Kun je hetzelfde doen op die site onder dezelfde retainer?”

14. Hebben jullie binnen het bedrijf een developer?

Deze is afhankelijk van of u van plan bent om alle technische veranderingen zelf door te voeren. Als dat het geval is, en u bent van plan om de kosten ervan in het contract op te nemen, dan is dat geen probleem! Echter, als u consultancy aanbiedt en het werk aan de klant doorgeeft om te implementeren, dan wilt u er zeker van zijn dat zij capabele handen in huis hebben. Wees vanaf het begin transparant en praat over hoe er met technische veranderingen wordt omgegaan.

15. Welk niveau van ondersteuning kunnen we verwachten van de developer (mocht deze er zijn)

Naast de ontwikkelaar wilt u weten met wie u gaat samenwerken en of ze genoeg tijd kunnen besteden om de samenwerking te laten werken. Maak van de gelegenheid gebruik om te weten te komen of ze schrijvers, ontwerpers of zelfs digitale marketeers in huis hebben die deel zullen uitmaken van de samenwerking. Deze informatie helpt u ook om te bepalen hoeveel u moet vragen voor copywriting en het creëren van designmiddelen voor het content marketing gedeelte van uw SEO-contract.

16. Werk je met een PR-bureau?

Zo ja, geweldig. Dat gaat je helpen om een aantal hoogwaardige links te krijgen. Waar mogelijk werk ik graag nauw samen met het PR-bureau en help ik hen te begeleiden bij hun dienstverlening met SEO in het achterhoofd. Het is een mooie lijn aangezien veel PR-bureaus nu proberen om SEO te doen en vice versa.

17. Hoeveel keer is de URL-structuur veranderd?

Deze lijkt misschien een beetje niksnuttig, maar URL-structuren spelen een grote rol in SEO. De klant kan de linkstructuur voor zijn blog hebben bijgewerkt of de hiërarchie hebben herontworpen toen hij de site herontworpen heeft. In dat geval zijn er een aantal vervolgvragen te stellen:

  • Heeft u een tracking document van die veranderingen en de 301 redirects?
  • Is de site gecontroleerd op gebroken links?
  • Wat is de logica achter de huidige URL-structuur?

18. Op welk CMS is de website gebouwd?

WordPress heeft 37,8% van alle websites in handen. Ga er echter niet van uit dat dit is wat uw klant gebruikt. Het is goed om van te voren te weten hoe SEO-vriendelijk de achterkant zal zijn. Als het een custom build is, wilt u er zeker van zijn dat het de juiste functionaliteit heeft voor de on-page optimalisatie die u gaat doen. Als het een complete puinhoop is, is het nu tijd om te praten over een upgrade. Er is niets erger dan het starten van een SEO-contract om te ontdekken dat u met ‘s werelds slechtste CMS werkt… of erger nog, in HTML-bestanden!

19. Hoeveel keer is het CMS van de site veranderd?

Misschien zijn ze begonnen met een CSS site, toen zijn ze in Wix gesprongen, daarna zijn ze naar Drupal gegaan… voordat ze naar LightCMS zijn gesprongen, vlak voor het afsluiten van het systeem, en werden ze gedwongen om eindelijk WordPress te adopteren.

Dat is het digitale equivalent van iets door een wringer halen. Het kan de URL-structuur, de bestandsarchitectuur en nog veel meer beschadigen. Maar hoe ouder de site, hoe waarschijnlijker het is dat het een paar transformaties heeft ondergaan. Als u de geschiedenis ervan kent, kan het nuttig zijn om te weten wanneer u probeert te achterhalen waarom de inhoud is gerangschikt zoals hij is.

20. Zijn er plannen voor een herontwerp van de website?

Voordat ik met een nieuwe klant ga werken, beoordeel ik graag of hun huidige website conversiewaardig is. Als het meer gedateerd is dan een Nintendo GameCube, is de kans groot dat het niet converteert. In dat geval zal geen enkele hoeveelheid SEO hun prestaties omhoogschieten. Als het ontwerp twijfelachtig is, vraag dan of er plannen zijn voor een update. Beter nog, als u ook design aanbiedt, maak dan dat deel van uw pitch.

Tip: Als de site niet mobiel reageert, weet je wat de prioriteit is!

21. Heb je nog andere kantoren over de hele wereld?

Als je dit weet, krijg je een idee of er behoefte is aan lokale SEO. Terwijl je bezig bent, doe een beetje graven om te zien of ze Google My Business hebben opgezet. Denk na over wat voor soort optimalisatie u daar kunt voorstellen.

22. Moeten wijzigingen worden goedgekeurd door de wetgever voordat ze in werking treden?

Zoek uit wat hun interne proces is. Waar mogelijk doe ik altijd suggesties die een zo groot mogelijke autonomie voor het SEO-team stimuleren. Hoe meer vrijheid je kunt krijgen, hoe sneller dingen gedaan worden en hoe sneller de resultaten binnenkomen.

23. Heb je in de afgelopen 3 jaar abnormale winsten en verliezen meegemaakt?

Dit lijkt misschien een vreemde vraag om te stellen, maar het kan een heleboel inzicht geven in de gezondheid van het bedrijf als geheel. De antwoorden hebben het gamma door de jaren heen laten lopen, wat dit een goede diverse vraag maakt om in te glippen als het moment daar is.

Sommige antwoorden heb ik gekregen:

  • Het webverkeer is plotseling opgebloeid of failliet gegaan – wat aangeeft dat er iets echt is gelukt, of dat er iets kapot is gegaan.
  • Het binnenhalen van een grote klant – ik zal dat willen onderzoeken en zien wat ik aan SEO kan doen.
  • Rampen.
  • Profiteren van juridische stappen tegen concurrenten.

24. Hoe seizoensgebonden is het bedrijf?

Wist u dat retailbedrijven in november en december minstens 16,7% van hun jaaromzet genereren? Voor juwelierszaken kan dat aantal oplopen tot 26,7%.

Andere industrieën hebben andere “seizoenen”. Zo vond B2B Marketing dat de meeste conversies voor B2B-bedrijven plaatsvinden tussen januari en mei, met een zware concentratie in februari. Weten of het bedrijf afhankelijk is van seizoensgebonden of vakantiegerichte trends zal invloed hebben op uw SEO-strategie.

25. Hoe betrokken zou je willen zijn?

Dit is iets wat je moet laten doorschemeren in de voorstelfase. De klant moet weten dat hij tijd nodig heeft om de samenwerking goed te laten verlopen. Krijg een gevoel voor hoe autonoom je kunt zijn met je werk. Je wilt ze ongetwijfeld alle mooie dingen laten zien waar je mee bezig bent, maar als je al vroeg de toon kunt zetten wat betreft de vrijheid die je hebt om taken gedaan te krijgen, zal dat je leven op de lange termijn makkelijker maken.

26. Heb je enige merkrichtlijnen?.

Breng het team op de hoogte en zorg ervoor dat iedereen die erbij betrokken is op de hoogte is van de eigenaardigheden van het bedrijf. Dan kun je ‘s nachts slapen, wetende dat niemand iets verkeerd gaat zeggen of doen als je het merk vertegenwoordigt.

27. Heb je een specifieke schrijfstijl die je wilt?

Dit gaat hand in hand met de merkrichtlijnen. Ik vind het leuk om een ontmoeting te hebben met alle in-house copywriters en hun hersenen te kiezen op de merktoon. Zorg ervoor dat je een geweldig team van schrijvers hebt die de industrie van je nieuwe klant kennen en geef ze een beknopte samenvatting. Nu SEO steeds verder samensmelt met digitale PR, is het nog nooit zo belangrijk geweest om een artillerie van creatieve schrijvers bij de hand te hebben.

28. Heeft u enige ontwerp tools waar we toegang toe hebben?

Beelden, logo’s, lettertypes, merkkleuren, enz. De meeste bedrijven zullen een ‘merkboek’ hebben. Bewaar al deze assets op een gecentraliseerde locatie waar elk lid van uw team via één URL toegang toe heeft.

29. Heeft u partners die bereid zijn een link naar uw website te plaatsen?

Wie weet heeft u een aantal ongelooflijke linkbuilding mogelijkheden direct onder uw neus. De meeste bedrijven hebben in de loop der jaren relaties opgebouwd met andere bedrijven en entiteiten. Kijk of u kunt tikken in hun netwerk en krijg een aantal directe links terug naar het domein van de klant. Zou dat niet een goed begin zijn?

Ontdekking

Als onderdeel van het klantenonderzoek kunt u hieronder 10 acties ondernemen om uw onderzoek zo diepgaand mogelijk te maken.

  • Voer een technische SEO-audit uit.
  • Lees pagina’s van hun website/blog.
  • Test hun verkooptrechter.
  • Schrijf je in op hun nieuwsbrief.
  • Onderzoek concurrenten.
  • Onderzoek hun medewerkers op LinkedIn.
  • Praat met verschillende leden van hun team.
  • Bekijk hun aanwezigheid op de sociale media.
  • Lees recensies en spreek met hun klanten.
  • Vermeld tracking en zie wat mensen over hen zeggen.

Kennis is macht, dus doe je huiswerk…

Stel al die vragen en je moet een goed gevoel hebben voor het bedrijf, hoe het werkt, en wat de SEO moet bereiken om het te krijgen waar jij (en je potentiële klant) wil. Er is een tendens om te voorkomen dat potentiële klanten meer werk krijgen. Je wilt ze niet irriteren, maar het is net zo onverstandig om te proberen een strategie uit te werken terwijl je in het donker opereert.

Daarom heb je een slim systeem nodig voor het verzamelen van informatie. Onderzoek wat je kunt, vraag wat je niet kunt. Maak indruk op uw toekomstige klant met uw bedachtzaamheid en observatievermogen, en ze zullen zich u herinneren wanneer ze klaar zijn om te springen voor SEO-diensten.

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.