Kennisbank » SEO » CAPTCHA: het bewijs van menselijkheid

CAPTCHA: het bewijs van menselijkheid

5 juli 2011

We zien het steeds vaker en het zal alleen maar meer worden toegepast op het internet: formulieren.
Ze zijn handig bij het aanmelden of inschrijven bij websites, om reacties op artikelen te plaatsen, om bestellingen te doen bij webshops. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Wat ook meer en meer voorbijkomt bij iets invullen op internet is een CAPTCHA.

Wat is CAPTCHA (Completely Automated Public Turing-test to tell Computers and Humans Apart) en waarom moeten we onder formulieren iets invullen?

Misbruik maken van formulieren
De aanwezigheid van formulieren heeft wel een stevig nadeel: het open karakter maakt ze een gewild slachtoffer van Spambots. Spambots struinen het internet af naar formulieren om daarmee ongewenste berichten te versturen. Met alle gevolgen van dien. Denk aan ‘foute’ reacties op artikelen op een website en aan spam per e-mail. Je zal niet de eerste zijn die wegzakt in de zoekresultaten door spam in de reacties op bijvoorbeeld een blogartikel.
I.t.t. spam in reacties heeft spam via e-mail niet direct invloed op de zoekresultaten. Je kan echter wel op een zwarte lijst worden geplaatst. Hierdoor ontvangen mensen jouw e-mail niet meer. Dat wil je absoluut voorkomen als je per mail contact hebt met (potentiële) klanten.

Spam verspreiden wordt steeds lastiger
De meest gebruikte manier om spam tegen te gaan is CAPTCHA. Er wordt gevraagd een bepaald woord of letter- en cijfercombinatie in te vullen. Via een add-on is aan bestaande CAPTCHA’s ook audio toe te voegen. Deze methode is erg doeltreffend, en inmiddels zijn we gewend een CAPTCHA te moeten invullen. We weten eigenlijk niet beter. CAPTCHA’s verzinnen opent natuurlijk ook de weg naar creativiteit:
De eerste CAPTCHA’s verschenen in 2000.
Ze moeten aanhoudend worden veranderd om ze lastig te houden voor spambots; die ontwikkelen dapper mee. Minder leuk gevolg hiervan is dat ze voor ons ‘Humans’ ook lastiger worden om te lezen. Wie ziet snel wat het eerste woord is in onderstaande CAPTCHA?

Gelukkig mag je het meerdere keren proberen.
Spam verspreiden wordt lastiger, maar CAPTCHA’s invullen ook. Is dit dan wel de juiste methode om te controleren of een bericht spam/geen spam is? De last wordt namelijk bij ons bezoekers gelegd.

Wie moet bewijzen wat ik ben?
Is het wel de taak van de bezoeker om te bewijzen dat hij echt een mens is?
Dit komt niet echt vriendelijk over. Moet de computer niet kunnen bepalen of iets door een persoon of door een spambot wordt verzonden? Wat is jullie mening: blijven we de CAPTCHA invullen of laten we het aan de computer over om te bepalen of een spambot een bericht wilt plaatsen (computerprogramma’s insturen = toegestaan)?

Voorlopig houden we het nog op CAPTCHA. In een vervolg hierop laten we zien hoe je het plaatst en hoe je de audio add-on erbij zet.

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.