Kennisbank » SEO » AMP pagina’s krijgen geen voorkeursbehandeling meer in Google Search

AMP pagina’s krijgen geen voorkeursbehandeling meer in Google Search

17 juni 2021

AMP pagina's krijgen geen-voorkeursbehandeling meer in Google Search

Google rolt in juni 2021 een belangrijke verandering uit als onderdeel van hun page experience ranking algoritme.

Vanaf de release van de Core Web Vitals en het page experience algoritme, is er geen voorkeursbehandeling meer voor AMP in Google’s zoekresultaten, Top Stories carrousel en het Google Nieuws. Google zal zelfs het AMP badge icoon verwijderen uit de zoekresultaten.

Je kunt Google AMP nu veilig negeren bij het bouwen van webpagina’s.

Wat is AMP?

AMP is de afkorting van ‘Accelerated Mobile Pages’ en is een manier om webpagina’s te bouwen met statische content die snel laadt. Dit betekent dat jouw blog- of nieuwsbericht niet meer wordt ingeladen vanaf een server of vanuit de cache, maar direct vanuit Google zelf. Google slaat alleen de meest belangrijkste gegevens van jouw bericht op en toont deze aan de gebruiker wanneer hij/ zij op het zoekresultaat van jouw pagina klikt in Google.

Een AMP pagina herken je aan het ‘stroomtekentje’ onder het nieuwsbericht. AMP HTML pagina’s worden gebouwd met de AMP website techniek, waardoor de pagina volledig wordt ontdaan van minder belangrijke elementen. Je maakt een ‘lichtere’ pagina binnen je site die er wat minder fraai uitziet, maar veel sneller laadt.

Google AMP is niet langer nodig om te ranken

Dit is wat Google heeft gezegd:

“De Top Stories carrousel functie op Google Search zal worden bijgewerkt om alle nieuwsberichten op te nemen. Dit betekent dat het gebruik van de AMP-indeling niet langer vereist is en dat elke pagina, ongeacht de Core Web Vitals-score of pagina-ervaringsstatus, in aanmerking komt om in de Top Stories-carrousel te verschijnen.

We brengen ook soortgelijke updates naar de Google Nieuws-app, een belangrijke bestemming voor gebruikers over de hele wereld om een uitgebreid overzicht te krijgen van het belangrijke nieuws van de dag. Als onderdeel van de update van de page experience breiden we het gebruik van niet-AMP-content uit om de kernervaring op news.google.com en in de Google Nieuws-app te voeden.

Bovendien zullen we het AMP-badgepictogram niet langer weergeven om AMP-inhoud aan te duiden.”

Dit is een stap in de richting van een onafhankelijker, opener en gezonder web. Nieuwsuitgevers voelden zich als gijzelaars en werden gedwongen om AMP te gebruiken met als enige motivatie de belofte van meer zoekverkeer.

Met deze update kun je AMP-pagina’s een hogere ranking geven en meer zoekverkeer krijgen door een snellere website te maken met een betere gebruikerservaring.

Jouw site kan sneller zijn dan AMP zonder AMP te gebruiken

Automatisch spelende advertenties, video’s, paywalls, popups, opdringerige reclame en nog zo veel meer onnodige elementen. Sommige websites zijn verschrikkelijk traag en gebruiksonvriendelijk. Het is een goede zet om te proberen een beter web te creëren door website-eigenaren te stimuleren om snellere sites te ontwikkelen.

Het was de bedoeling van Google om sites te ranken die sneller laden, maar uiteindelijk werden sites gerangschikt die AMP gebruiken. En het grootste reclamebedrijf ter wereld dat dicteert hoe websites gebouwd kunnen worden is geen weg naar een gezonder en opener web.

Door de wijziging van het algoritme voor page experience, geeft Google in plaats daarvan een stimulans aan sites die snel zijn.

Google pusht sites al jaren om AMP te gebruiken en blijft het aanraden omdat “de meerderheid van de AMP-pagina’s geweldige page experience bereiken”. Maar voor websites die geoptimaliseerd zijn voor snelheid, zijn hun AMP pagina’s vaak trager dan de gewone pagina’s.

Waarom heeft Google deze verandering nu doorgevoerd?

Google AMP was nooit populair. Het was controversieel vanaf de dag dat het werd geïntroduceerd, maar Google bleef jarenlang bij zijn standpunt.

Er is veel onderzoek geweest naar Google en dat kan een rol hebben gespeeld in deze verandering van mening. Door AMP kreeg Google de controle over het web. Google plaatste zichzelf tussen de bezoeker en de site. Het nam de controle en onafhankelijkheid weg van sites die zich gedwongen voelden om Google AMP te gebruiken.

Nu hebben alle sites een keuze. Als je een hogere ranking en meer verkeer van zoekmachines wilt, moet je jouw site optimaliseren voor een betere en snellere gebruikerservaring. En je hebt nu de keuze welke technologie je wilt gebruiken om dat te bereiken.

AMP is niet langer een vereiste van Google om een snel ladende website te maken. Je kunt een lichtgewicht site ontwikkelen met een geweldige page experience en top Core Web Vitals scores, zonder gebruik te maken van AMP.

Als Google AMP de beste manier is voor je om een betere en snellere site te bouwen, kan je het gebruiken, maar in de meeste gevallen zou een website bouwen zonder AMP de beste optie zijn.

Bronnen: https://plausible.io/blog/google-amp, https://www.bureauvet.nl/blog/development/wat-is-amp

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.