Kennisbank » SEO Linkbuilding » Wanneer en hoe je links moet afwijzen

Wanneer en hoe je links moet afwijzen

27 mei 2021

Wanneer-en-hoe-je-links-moet-afwijzen

In dit bericht wordt stap voor stap besproken hoe en wanneer je de Google’s Disavow Tool kunt gebruiken en wanneer niet. Er wordt ook ingegaan op de plaats die het heeft in de toolset van een SEO specialist in 2021, gezien de wijdverspreide twijfels over het blijvende nut ervan.

Wat anders was in vergelijking met hoe het nu gaat, was dat over het algemeen, als je bestraft werd vanwege linkbuilding acties, je dat expliciet te horen kreeg. De tactische implicaties waren uiterst duidelijk en omvatten het gebruik van de Disavow Tool.

Tegenwoordig is het zeer zeldzaam om een handmatige actie te krijgen. Als je verkeer daalt, kun je niet zeker weten of dat komt door een link-gebaseerde reden, of door iets heel anders. Je verkeer kan inderdaad terugkomen met de volgende Core Update, zelfs als je niets doet – dat is iets wat Tom Capper heeft zien gebeuren met tal van sites. De Britse nieuwssite The Daily Mail was zo in de war door dit patroon dat ze Google er over aanklagen.

Kortom, is de Disavow Tool nog steeds relevant?

Verkeersdalingen

Als je nu een grote verkeersdaling ervaart, maar je hebt geen handmatige actie ontvangen, moet je dan links afwijzen?

Google lijkt dit te ontkennen. In 2020 vroeg Marie Haynes aan Google’s John Mueller of een site meer verkeer kon zien na het gebruik van de Disavow Tool, zelfs als er geen handmatige actie was (d.w.z. een zichtbare melding in Google Search Console.) John Mueller zei dat een dergelijk voordeel “zeer zeldzaam” zou zijn, waarmee hij in wezen suggereerde dat als sites voordeel zien na een link afwijzing.

Dit bouwt voort op eerder advies van Google dat zijn algoritmes nu intelligent genoeg zijn om slechte links gewoon te negeren, in plaats van dat er een strafmaatregel nodig is.

Maar als je net een grote daling in je verkeer hebt gezien, wil je je waarschijnlijk indekken en alles proberen wat redelijkerwijs zou kunnen werken. Een verstandige eerste stap zou zijn om je backlink profiel te bekijken en te beoordelen of deze opmerkelijke waardes aangeeft.

Als je na het bekijken van je linkprofiel, denkt dat je de verkeersdaling misschien toch verdiend hebt, dan kan je een disavow-bestand gebruiken om links af te wijzen. Maar bedenk: als je afhankelijk was van twijfelachtige links, dan is het de bedoeling dat de disavow deze wegvaagt – wat betekent dat je ze zult moeten vervangen door hard verdiende, legitieme links.

Proactieve verwijdering

Wat als jouw verkeer op dit moment in orde is, maar je je zorgen maakt over slechte links in de toekomst? Misschien denk je dat het opmerkelijk is dat jij (of je klant) wegkomt met de staat van hun link profiel, en dat er een positiedaling in opkomst is? Of misschien denk je dat iemand onbetrouwbare links naar jouw site linkt in een opzettelijke poging om schade aan te richten. Of om een onbekende reden die er toch slecht uitziet?

In dat geval kun je een proactieve disavow/afwijzing van links overwegen, als maatregel om “het zekere voor het onzekere te nemen”. Hierbij is het aan te raden om voorzichtig te werk te gaan en geen links af te wijzen die goed zijn. Want dan doe je meer kwaad dan goed.

Welke links moet ik schrappen?

Over dit onderwerp wordt in Whiteboard Friday een uitleg gegeven: Welke links moet ik verwijderen met Google’s Disavow Tool.

Een beknopt stappenplan zou er ongeveer zo uit kunnen zien:

  1. Gebruik Spam Score om je analyse te beperken tot links waar je je zorgen over maakt.
  2. Gebruik Excel, Google Sheets of iets wat erop lijkt om een aantal links voorrang te geven voor handmatige controle. (Als een site 10.000 keer naar jouw site linkt, hoef je er waarschijnlijk maar een handvol te controleren om een idee te krijgen). Vergeet in dit stadium niet om alle links eruit te halen die een nofollow tag hebben, verlopen zijn, een 404 status code hebben of op een andere manier niet langer waarde doorgeven.
  3. Bekijk de links die je hebt gevonden en vraag je af wat het motief van de auteur kan zijn geweest om ze te plaatsen. Als je geen andere reden kunt voorstellen dan een financiële prikkel of het in gevaar brengen van de veiligheid van de site, kun je die link misschien beter schrappen. Als alle links van dat domein er zo uitzien, zou je het domein kunnen afwijzen.

Als je eenmaal weet welke links en domeinen je wilt afwijzen, kun je verder gaan met de volgende stap.

Hoe je een disavow-bestand controleert

Je kunt altijd jouw bestaande disavow-bestand downloaden, zolang je toegang hebt tot Google Search Console. Het is altijd een goed idee om dit disavow-bestand te bekijken. Veel sites hebben een historisch disavow-bestand, vaak met opmerkingen die de redenering onthullen en het tijdstip waarop eventuele links oorspronkelijk werden toegevoegd.

Je kunt hier naar de tool navigeren, en jouw site selecteren in het dropdown menu. Let er wel op dat de disavow-tool oud is en dus geen domeineigenschappen ondersteunt. In plaats daarvan moet je kijken naar voorvoegsels (bijv. “https://www.moz.com”, in plaats van alleen “moz.com”). Het is zeer waarschijnlijk dat een oud disavow bestand ook is geupload in het tijdperk van HTTP in plaats van HTTPS, dus je moet ervoor zorgen dat je HTTP:// en HTTP://WWW. eigenschappen zijn geverifieerd.

Hoe maak je een disavow-bestand

Een disavow-bestand is in principe gewoon een tekst (.txt of .csv) bestand. Elke regel in het tekstbestand moet een van de volgende zijn:

  • Een disavow link, bijv. https://example.com/dodgy
  • Een afgekeurd domein (wat betekent dat elke link van dit domein weg is), bijv. domain:example.com
  • Een commentaar (dat Google zal negeren, maar dat uw collega’s in de toekomst nuttig kunnen vinden), bijvoorbeeld #New disavows 2021-02-01

Hier zie je hoe een disavow bestand er uit zouden kunnen zien:

disavow bestand

Een paar belangrijke opmerkingen:

Je kunt subdomeinen afwijzen

Bijv. domein:blog.voorbeeld.com

Dit is vooral handig als je links hebt van een aantal twijfelachtige blogspot sites (bijv. dodgyblog.blogspot.com). Maar je wilt niet per se elke blogspot site afwijzen, ook al delen ze allemaal een domein (blogspot.com).

Een disavow-bestand moet UTF-8 of 7-bit ASCII zijn

Als je je disavow-bestand maakt door het bijvoorbeeld vanuit Excel in Notepad te plakken, moet je vervolgens naar “Opslaan als” navigeren en ervoor zorgen dat het er zo uitziet:

UTF-8 image

Maximale bestandsgrootte is 2MB, of 100.000 regels

Tom Capper heeft ex-Googlers in het verleden een limiet van 10.000 rijen horen suggereren, maar Google’s eigen officiële advies suggereert 100.000 rijen.

Hoe je een disavow-bestand kunt indienen

  1. Navigeer naar de tool. Het is nu onmogelijk om naar de Disavow Tool te navigeren via Google Search Console. In plaats daarvan moet je naar https://search.google.com/search-console/disavow-links navigeren.
  2. Selecteer de site waarvoor je links wilt verwijderen. Vergeet niet dat je moet worden geverifieerd op de relevante prefix eigenschap (bijvoorbeeld https://moz.com, want dat is de geïndexeerde versie van deze site – niet http://moz.com, https://www.moz.com, etc.).
  3. Upload jouw disavow-bestand. Afhankelijk van of je al een disavow-bestand had, krijg je een knop met de tekst “Upload disavow-lijst” of “Vervangen”. Als dat laatste het geval is, zorg er dan voor dat je een kopie van het oude bestand bewaart als backup!

De Disavow Tool gebruiken na een domein migratie

In theorie hoef je alleen het nieuwe doeldomein af te wijzen – het is niet nodig om terug te gaan en disavow-bestanden bij te werken op oude eigenschappen die nu 301 zijn naar de huidige canonieke versie.

Moz hoeft bijvoorbeeld geen disavow-bestand bij te werken op:

  • http://moz.com
  • http://seomoz.org

Dat betekent wel dat als je al een disavow-bestand hebt waar je tevreden mee bent, en je ondergaat een geplande migratie, het een goed idee zou zijn om het mee te nemen en opnieuw te uploaden op de nieuwe property.

Wegen van de risico’s en voordelen

Het gevaar van de Disavow Tool is dat je niet weet welke van je links meer kwaad dan goed doen – als ze er al zijn.

Bovendien, als je daadwerkelijk bezig bent met snode linkbuildingpraktijken, is de kans groot dat een disavow-bestand Google helpt om de links die je bouwt als slecht te profileren, waardoor het voor jou nog moeilijker wordt om bij jouw volgende project succes te boeken.

De voordelen daarentegen zijn onzeker, slecht gedocumenteerd en bijna onmogelijk te testen. Tom Capper heeft gewerkt aan sites in de afgelopen jaren die proactief links afwezen en vervolgens verbeteringen zagen. Maar dit soort SEO-activiteiten bestaan niet in een vacuüm. Tal van Core Updates, concurrent wijzigingen, offline marketing initiatieven, en nieuwe content kunnen ook hun invloed hebben.

Over het algemeen is het advies van Tom Capper om de Disavow Tool spaarzaam en met de nodige voorzichtigheid te gebruiken. Als je links hebt waarvan je zeker weet dat ze je website geen goed doen, dan kan het je uiteindelijk meer geruststellen als je ze afwijst dan wanneer je dat niet doet.

Bron: https://moz.com/blog/when-to-disavow-links

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.