Kennisbank » SEO » MUM: een nieuwe AI-mijlpaal voor het begrijpen van informatie

MUM: een nieuwe AI-mijlpaal voor het begrijpen van informatie

27 mei 2021

MUM een nieuwe AI mijlpaal voor het begrijpen van informatieAI-ontwikkelingen verleggen de grenzen van wat Google-producten kunnen doen. Nergens is dit duidelijker dan in de kern van Google’s missie om informatie voor iedereen toegankelijker en nuttiger te maken.

Google werkt al meer dan twintig jaar aan de ontwikkeling van niet alleen een beter begrip van informatie op internet, maar ook een beter begrip van de wereld. Want als ze informatie begrijpen, kunnen ze die nuttiger maken – of je nu een student op afstand bent die een complex nieuw onderwerp leert, een verzorger die op zoek is naar betrouwbare informatie over COVID-vaccins of een ouder die op zoek is naar de beste route naar huis.

Dieper begrip met MUM

Een van de moeilijkste problemen voor zoekmachines is tegenwoordig om je te helpen bij complexe taken – zoals het plannen van een gezinsuitje. Hiervoor zijn vaak meerdere zoekopdrachten nodig om de informatie te krijgen die je nodig hebt. Google heeft ontdekt dat mensen gemiddeld acht keer moeten zoeken om complexe taken te voltooien.

Met een nieuwe technologie genaamd Multitask Unified Model (MUM), is Google in staat veel complexere vragen en behoeften beter te begrijpen, zodat er in de toekomst minder zoekopdrachten nodig zijn om dingen voor elkaar te krijgen. Net als BERT is MUM gebouwd op een Transformer-architectuur, maar het is 1000 keer krachtiger en kan multitasken om informatie op nieuwe manieren te ontsluiten. MUM begrijpt niet alleen taal, maar genereert deze ook. Het is getraind in 75 verschillende talen en veel verschillende taken tegelijk, waardoor het een veelomvattender begrip van informatie en wereldkennis kan ontwikkelen dan eerdere modellen. En MUM is multimodaal, dus het begrijpt informatie in tekst en afbeeldingen en kan in de toekomst uitbreiden naar meer modaliteiten zoals video en audio.

Stel je een vraag voor als: “Ik heb de Mount Adams beklommen en wil nu de volgende herfst de Mount Fuji beklimmen, wat moet ik anders doen om me voor te bereiden?” Vandaag de dag zou Google je hiermee kunnen helpen, maar het zou veel weloverwogen zoekopdrachten vergen – je zou moeten zoeken naar de hoogte van elke berg, de gemiddelde temperatuur in de herfst, de moeilijkheidsgraad van de wandelpaden, de juiste uitrusting om te gebruiken, en nog veel meer. Na een aantal zoekopdrachten, zou je uiteindelijk in staat zijn om het antwoord te krijgen dat je nodig hebt.

Maar als je met een wandelexpert zou praten, zou je één vraag kunnen stellen – “wat moet ik anders doen om me voor te bereiden?” Je zou een doordacht antwoord krijgen dat rekening houdt met de nuances van je taak en je door de vele dingen leiden die je moet overwegen.

De zoekmachines van vandaag zijn niet verfijnd genoeg om antwoorden te geven zoals een expert dat zou doen. Maar in de toekomst zou MUM deze complexe taak kunnen begrijpen en een antwoord kunnen genereren, door te verwijzen naar zeer relevante resultaten om dieper in te duiken. Google is al begonnen met interne pilots met MUM en ze zijn enthousiast over de mogelijkheden ervan om Google-producten te verbeteren.

Hulp als er geen eenvoudig antwoord is

Neem de vraag over het wandelen op de Fuji berg: MUM kan begrijpen dat je twee bergen vergelijkt, dus hoogte- en routeinformatie kan relevant zijn. Zij kan ook begrijpen dat, in de context van wandelen, “voorbereiding” zaken kan inhouden als fitnesstraining en het vinden van de juiste uitrusting.

Omdat MUM inzichten kan opduiken die gebaseerd zijn op haar diepgaande kennis van de wereld, zou zij kunnen benadrukken dat, hoewel beide bergen ongeveer even hoog zijn, de herfst het regenseizoen is op de Fuji berg en dat je dus misschien een waterdichte jas nodig hebt. MUM kan ook nuttige sub onderwerpen aan de oppervlakte brengen om dieper in te gaan – zoals de best beoordeelde uitrusting of de beste trainingsoefeningen – met verwijzingen naar nuttige artikelen, video’s en afbeeldingen van over het hele web.

Verwijderen van taalbarrières

Taal kan een belangrijke barrière zijn bij de toegang tot informatie. MUM heeft de potentie om deze grenzen te doorbreken door kennis over te dragen in verschillende talen. Het kan leren van bronnen die niet geschreven zijn in de taal waarin je jouw zoekopdracht hebt geschreven, en helpen die informatie te geven.

Stel dat er echt nuttige informatie over de berg Fuji is geschreven in het Japans; vandaag de dag zul je die waarschijnlijk niet vinden als je niet in het Japans zoekt. Maar MUM zou kennis kunnen overbrengen van bronnen in verschillende talen, en deze inzichten kunnen gebruiken om de meest relevante resultaten te vinden in de taal van jouw voorkeur.

Informatie in verschillende soorten begrijpen

MUM is multimodaal, wat betekent dat het informatie van verschillende formaten, zoals webpagina’s, foto’s en meer, tegelijkertijd kan begrijpen. Uiteindelijk zou je in staat kunnen zijn om een foto van je wandelschoenen te maken en te vragen, “kan ik deze gebruiken om de Mount Fuji te beklimmen?” MUM begrijpt de foto en koppelt die aan je vraag om je te laten weten dat je wandelschoenen geschikt zijn. Ze kan je dan doorverwijzen naar een blog met een lijst van aanbevolen uitrusting.

Geavanceerde AI toepassen op Search, op verantwoorde wijze

Telkens wanneer we een sprong voorwaarts maken met AI om de informatie in de wereld toegankelijker te maken, doet Google dat op verantwoorde wijze. Elke verbetering aan Google Search ondergaat een rigoureus evaluatieproces om ervoor te zorgen dat we relevantere, nuttigere resultaten bieden. Menselijke beoordelaars, die Google’s richtlijnen voor Search Quality Rater volgen, helpen Google te begrijpen welke resultaten mensen nodig hebben om de juiste informatie te vinden.

Net zoals Google de vele toepassingen van BERT die sinds 2019 zijn gelanceerd zorgvuldig heeft getest, zal MUM hetzelfde proces ondergaan wanneer ze deze modellen toepassen in Search.

In de komende maanden en jaren zal Google zijn producten voorzien van functies en verbeteringen die op MUM zijn gebaseerd. Hoewel ze nog maar aan het begin staan van het verkennen van de MUM, is het een belangrijke mijlpaal op weg naar een toekomst waarin Google alle verschillende manieren begrijpt waarop mensen van nature communiceren en informatie opvatten.

Bronnen: https://blog.google/products/search/introducing-mum/
https://blog.google/products/search/ai-making-information-helpful-io/

 

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.