Kennisbank » SEO Linkbuilding » Is het repareren van broken links nog steeds belangrijk voor SEO?

Is het repareren van broken links nog steeds belangrijk voor SEO?

17 juni 2021

Is het repareren van broken links nog steeds belangrijk voor SEO

Het repareren van broken links wordt veel toegepast door SEO specialisten. Maar als je in situaties terecht bent gekomen waarin je een broken link repareerde en er niets gebeurde, ben je niet de enige. In dit artikel wordt besproken in welke situaties het repareren van broken links zinvol is en wanneer niet.

Voor meer informatie over linkbuilding, lees het artikel over linkbuilding.

Wat is een broken link?

Een broken link is een link die niet werkt omdat de website een of meer van de volgende problemen ondervindt: De bestemmingswebpagina is verplaatst of bestaat niet meer. Of de gelinkte webpagina is verwijderd van de website. Dan krijg je een error 404 melding.

Waarom we broken links repareren

De reden waarom we broken links repareren is omdat waardevolle links, die bijdragen aan de trust flow, helpen om hoger te komen in de ranking. Google gebruikt links, een belangrijke seo metric, voor zaken als PageRank en anchor text. Dus als ze links vinden, kunnen ze je ranking een boost geven. Wanneer links die naar een pagina gaan niet werken, hebben die link-signalen geen kans meer om door te geven, en dat kan je SEO schaden. Meestal worden deze veroorzaakt door een van de twee redenen.

Eén, de link zelf is gewoon slecht. Hij verwijst naar een pagina die niet bestaat. Er zit een rare parameter in. Iemand heeft de URL verkeerd ingevoerd. Maar vaak zitten er broken link op je eigen site. Je verwijdert een pagina en je verwijst hem niet door naar een andere pagina. Een combinatie van deze factoren betekent dat je op een gegeven site soms tientallen, honderden, duizenden, zelfs miljoenen links kunt vinden omdat dit een veel voorkomend scenario is.

Dus dat is waarom wij als linkbuilding bureau broken links repareren om link juice terug te krijgen om beter te ranken in Google.

Wanneer het repareren van broken links weinig of geen effect heeft

Dus wat kan er aan de hand zijn in deze tijden dat het niet werkt? Hier zijn vier redenen waarom het repareren van broken links in bepaalde situaties niet effectief kan zijn.

1. De links worden niet meegeteld

Ten eerste, de links kunnen niet hebben geteld in de eerste plaats. De waarheid is dat er een heleboel links zijn die Google gewoon niet meetelt. Dit kunnen spam links zijn, manipulatieve links, of links die niet redactioneel zijn. Het feit dat een tool aangeeft dat het een link broken is of naar een niet-bestaande pagina verwijst, betekent nog niet dat die link ook echt waarde heeft. Dat kan dus een reden zijn waarom het repareren van de gebroken link niet werkt.

2. De links hadden een lage waarde

De tweede reden is dat Google deze links misschien wel heeft geteld, maar deze van lage waarde is of niet als fresh werden beschouwd. Denk aan een broken link naar een pagina verwijst die 10 jaar oud is. Zo’n pagina heeft niet veel verkeer of geen verkeer. Niemand bezoekt deze pagina. Google rankt de pagina niet eens.

Zou je verwachten dat Google veel waarde zou hechten aan het repareren van die kapotte link? Waarschijnlijk niet. Dus als je broken links repareert, vind je vaak links met een lage waarde, geen verse links, pagina’s die niet zijn bijgewerkt. Ze kunnen niet veel waarde doorgeven en het repareren ervan kan niet veel voordeel opleveren.

3. Redirecting naar een irrelevante URL

Ten derde, en dit is een veel voorkomende reden, je hebt de link gerepareerd, maar je hebt hem omgeleid naar een irrelevante URL of een URL die niet zo relevant is.

Dit gebeurt vaak bij sites die een hele sectie opheffen en alles omleiden naar de homepage. Ze halen een subdomein weg. Ze verwijzen naar een categoriepagina of iets dergelijks. Google rapporteert deze vaak als een soft 404, wat betekent dat ze jouw omleiding wel zien, maar niet denken dat de pagina waarnaar je omleidt even relevant is als de oorspronkelijke pagina of de pagina die kapot was of die er in de eerste plaats had moeten zijn.

Dat is dus een andere reden waarom Google deze link-signalen mogelijk niet doorgeeft wanneer ze een soft 404 zien of wanneer ze zien dat je doorverwijst naar een pagina die gewoon niet zo relevant is als het origineel.

4. Google vertrouwt misschien niet op “live” links

De vierde reden waarom het misschien niet werkt, dat Google “live” links misschien niet vertrouwt.

Google adviseert ons, wanneer we redirects toepassen, om die redirects een jaar te laten staan. Waarom zouden ze zeggen een jaar? De theorie is dat na een jaar alle waarde in die link signalen al voorbij is. Rand Fishkin merkte dit fenomeen op en noemde het enkele jaren geleden ghost links, waarbij links die niet langer bestaan hun waarde al hebben verloren.

Maar soms is het niet nodig dat links live zijn om hun waarde door te geven, dus heeft het repareren ervan niet echt een impact. Nogmaals, dit is een gebied waar we niet veel inzicht hebben in hoe Google eigenlijk werkt, maar het is mogelijk dat de linksignalen hun relevantie toch gewoon hebben doorgegeven.

5 best oplossingen voor het maken van broken links

Dus wat kunnen we er aan doen? Wat kunnen we doen aan deze situaties om het repareren van oude broken links op onze website te maximaliseren? Dus hier zijn vijf opties.

1. Repareren van gebroken links

Ten eerste, ga door met het repareren van broken links, want we weten niet welke links Google niet meetelt. Daarnaast zijn er verschillende, vaak vele gevallen waarin het wel werkt en je een voordeel kunt zien.

Bovendien is het gewoon beter voor de user experience. Wanneer gebruikers van de ene URL naar de andere komen, willen ze geen 404 pagina zien, en die link signalen kunnen relevantie en waarde doorgeven aan Google.

2. Geef prioriteit aan pagina’s met een hoge autoriteit

Ten tweede, geef prioriteit aan pagina’s en links met een hoge autoriteit. Jouw site kan duizenden broken links of zelfs miljoenen broken links hebben. Je hoeft ze niet allemaal te repareren. Maar het is verstandig om prioriteit geven aan de links met een hoge Trust Flow, de pagina’s met veel links die ernaar verwijzen, of links van pagina’s die zelf veel waarde hebben.

Veel SEO-tools hebben verschillende metrics die pagina’s helpen ranken op basis van links. Leg dus de pagina’s vast met het hoogste aantal links, de hoogste pagina-autoriteit, en geef voorrang aan links van pagina’s die zelf ook een hoge pagina-autoriteit hebben. Dit zullen je meest waardevolle links zijn om te repareren.

3. Geef voorrang aan fresh links

Ten derde willen we voorrang geven aan fresh links. Broken links die verwijzen naar 10 jaar oude pagina’s zijn minder belangrijk om te repareren. Je kunt het beste prioriteit geven aan de meest belangrijke pagina’s. Dus wat zijn fresh links? Over het algemeen willen we voorrang geven aan links van pagina’s die zelf verkeer krijgen, die regelmatig worden bijgewerkt, die links krijgen die naar hen leiden.

4. Verwijs naar relevante URL’s

Ten vierde, zorg ervoor dat je een broken link omleidt naar een relevante URL. Je wilt niet alles doorverwijzen naar jouw homepage of naar een categoriepagina die off-topic is.

Een goede vraag om te stellen is: Is de pagina waarnaar je doorverwijst geschikt voor dezelfde zoekwoorden als de oude URL? Of zou het een goede user experience bieden aan iemand die van de oude link komt, of zou de gebruiker in de war raken? Hoe dichter je bij de oorspronkelijke pagina staat, hoe waarschijnlijker het is dat die link-signalen van het ene doel op het andere overgaan.

In het ideale geval link je naar exact dezelfde pagina en is het toevallig een kapotte pagina die je kunt repareren en is hij relevant en is alles in orde. Maar er zijn ook gevallen waar je niet kunt verwijzen naar een relevante pagina. Dan zou je er ook voor kunnen kiezen om de link te verwijderen.

5. Je hoeft niet elke link te repareren

Ten vijfde, je hoeft niet elke link te repareren. Broken links zijn een natuurlijk onderdeel van het internet. Het is bijna niet te doen om ze allemaal te repareren en is ook niet nodig. Maar het repareren van degenen met een hoge autoriteit, met versheid signalen, en het omleiden naar relevante URL’s of de oorspronkelijke URL’s, dat zijn degenen die waarde gaan hebben.

Je kunt veel andere tools gebruiken. Google Search Console is hier heel goed in.

Kortom, geef prioriteit aan het repareren van broken links van pagina’s met een hoge Trust Flow en met veel verwijzende domeinen.

Bron: https://moz.com/blog/does-fixing-broken-links-matter-seo

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.