Kennisbank » Oud nieuws » Proseo 19 jaar Search Specialist. Toen en nu

Proseo 19 jaar Search Specialist. Toen en nu

26 november 2018

Proseo Search Specialisten

Proseo viert deze maand het feit dat zij 19 jaar bestaat. Wat in 1999 begon als een start-up op een zolderkamer in Hillegom, is uitgegroeid tot een bedrijf met door de wol geverfde Senior specialisten. In 1999 was zoekmachine optimalisatie (SEO) nog een vrij onbekend fenomeen, Google Search bestond toen ook nog maar 1 jaar. In de beginjaren ging het vooral om vindbaarheid in zoekmachines als Ilse, Altavista, Yahoo en Lycos. Een landschap waarin Google nog niet dominant was. Je mag dus wel zeggen dat Proseo een SEO-bedrijf van het eerste uur is.

Hoe het ooit begon

Nadat Tammo Peters succesvol zijn studie had afgerond, had hij al snel door dat zoekmachine optimalisatie de toekomst had en startte met het optimaliseren van websites van bekenden en relaties. Door veel positieve reacties werd het ‘serious business’ en werd de zolderkamer ingeruild voor een bovenverdieping op het industrieterrein in Hillegom. Na enkele jaren nam Proseo zijn eerste twee medewerkers in dienst. Het bedrijf groeide en een jaar later, in 2004, werd Lisse de nieuwe standplaats van Proseo. De locatie in het Hillegom was te klein geworden. Sindsdien is Proseo verder gegroeid in klanten en medewerkers. Inmiddels is de dagelijkse leiding in handen van zowel Tammo Peters als Joep Janssen. Joep Janssen is sinds 2012 mede-eigenaar.

Proseo in 2006
Proseo in 2006

 

Zoekmachine optimalisatie: Toen en nu

In die 19 jaar is er niet alleen bij Proseo het een en ander veranderd, maar natuurlijk ook op het vakgebied zelf. Zoekmachine marketing werd al snel omarmd door bedrijven omdat het een zeer effectieve en voordelige manier bleek te zijn om gevonden te worden.

Naast SEO begrepen bedrijven ook steeds beter de toegevoegde waarde van Google AdWords (nu: Google Ads) en reserveerden advertentiebudgetten om in contact te komen met nieuwe klanten.

De onderstaande infographic geeft een aardig beeld van de evolutie van zoekmachine optimalisatie (SEO).

De meest opmerkelijke veranderingen:

  • Toen lag de focus vooral op één generiek zoekwoord. Nu richten organisaties zich op (long tail) zoekwoorden die rendement opleveren. Een gedegen zoekwoorden analyse vormt de basis.
  • Destijds werd content voornamelijk voor zoekmachines geschreven. Nu letten zoekmachines veel meer op context, relevantie en gedrag van zoekers.
  • Vroeger was het nog mogelijk om met behulp van ‘spammy’ links bovenaan te komen. Nu bepalen backlinks met de juiste flow metrics de posities in Google. Linkbuilding is een specialisme op zich geworden.

Infographic: zoekmachine optimalisatie (SEO) Toen & Nu

Zoekmachine optimalisatie Toen & Nu

Bron infographic: Siteber

 

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.