Kennisbank » Oud nieuws » SEO en UX: 5 tips voor betere resultaten

SEO en UX: 5 tips voor betere resultaten

21 november 2018

SEO en UX

Wat hebben SEO en UX (User Experience) met elkaar te maken? Misschien wel meer dan je doet vermoeden. Ook al zijn SEO en UX voor online marketeers bekende begrippen, de relatie tussen beiden is niet altijd even duidelijk.  Waar het op neerkomt is, hoe beter de gebruikersvriendelijkheid (UX) van de website, hoe groter de kans dat de site hoger in de zoekmachines eindigt. Dit artikel geeft 5 SEO en UX tips die je kunt inzetten om de vindbaarheid van je website te verbeteren.

Google’s RankBrain let op gebruikersgedrag

In 2015 heeft Google zijn algoritme uitgebreid met RankBrain. Dit Machine Learning System is ontwikkeld om zoekopdrachten beter te kunnen interpreteren en te laten aansluiten op relevante websites. Dit gebeurt aan de hand van gebruikersgedrag. UX dus. Een van de signalen die RankBrain in de gaten houdt is CTR (Click Through Rate). Hoe hoger de CTR, des te beter dat is voor de posities.

Voorbeeld: iemand voert een zoekopdracht in en kiest vervolgens uit de zoekresultaten een website. Als deze persoon direct terugkeert naar Google en zijn zoektocht vervolgt, is dat een signaal dat de eerste website niet voldoende aansluit op de zoekterm met als gevolg dat de website zakt in posities. Een slechte UX (bijvoorbeeld: trage website, niet of onduidelijk leesbaar) zou de reden kunnen zijn waarom iemand de website direct verlaat.

UX Factoren die invloed hebben op de ranking

UX heeft dus wel degelijk invloed op posities in zoekmachines. Naast de bekende zoekmachine optimalisatie (SEO) factoren als content (lees: keywords) en backlinks, is er een aantal UX factoren waar je op moet letten. Een paar simpele UX aanpassingen zorgen ervoor dat je niet alleen maar meer tevreden bezoekers krijgt, ook de vindbaarheid in zoekmachines verbetert.

1. Leesbaar op mobiele apparaten

Tegenwoordig zijn de meeste websites responsive. Dit betekent dat websites zich aanpassen aan de schermgrootte en daardoor ook leesbaar zijn op de kleine schermen van mobiele apparaten.

Wat de meesten echter vergeten is dat de content in de lengte wordt ‘geperst’ waardoor pagina’s enorm lang worden. Dit maakt het lezen en navigeren lastiger. Ook kan het gebeuren dat afbeeldingen iets anders geplaatst worden waardoor het context verliest. Zodra het voor bezoekers lastig wordt om de informatie te lezen, verlaten ze de website.

Maak de inhoud overzichtelijk en leesbaar. Belangrijke informatie zal nog nadrukkelijker bovenaan moeten staan. Met anchors en interne links verwijs je eenvoudig naar meer uitleg over het onderwerp dat ergens anders op de website staat. Vergeet niet de paginacontent te controleren op een mobiel apparaat wanneer het is geplaatst.  Zo kun je oneffenheden constateren en oplossen.

2. Optimaliseer de snelheid van je website

Mensen zijn ongeduldig wanneer ze een zoekopdracht invoeren. Duurt het laden van de webpagina iets te lang? Dan keert de bezoeker terug naar Google en kiest een volgend zoekresultaat. Al jaren houdt Google rekening met de snelheid van websites, maar sinds juli 2018 is snelheid ook een ranking factor voor mobiele websites. Controleer of je (mobiele) website snel genoeg is op Test My Site With Google. Google stuurt je vervolgens een rapportage met verbeterpunten.

3. Gebruik een duidelijke navigatie

Een navigatiemenu dat hiërarchisch en ondubbelzinnig is, maakt het voor zoekmachines makkelijk om de website te crawlen en te indexeren. Zowel zoekmachines als bezoekers begrijpen direct wat de website te bieden heeft en kunnen zo de gewenste informatie makkelijk vinden. Ook kunnen zoekmachines op basis van de structuur en de geordende pagina’s inschatten wat het centrale thema is van de website. Door hier rekening mee te houden wordt de website beter gevonden op de onderwerpen die voor jouw bedrijf belangrijk en relevant zijn.

4. Gebruik een broodkruimelpad

Een andere UX-verbetering is het toevoegen van een broodkruimelpad. Het is een aanvulling op de navigatie die is beschreven bij punt 3, maar met een broodkruimelpad kunnen gebruikers ook altijd gemakkelijk terugkeren naar (hoofd)onderwerpen en een ander klikpad kiezen. Handig voor gebruikers, maar ook voor zoekmachines die de websitestructuur dankzij deze secundaire navigatie beter begrijpen.

5. Werk aan de leesbaarheid van de content

Niet alleen is een duidelijke structuur nodig voor de website als geheel, maar ook pagina’s hebben structuur nodig. Door pagina’s te structureren wordt de leesbaarheid verbeterd. Structureren betekent in dit geval: duidelijk kopteksten (H1, H2 etc.), samenhangende alinea’s en paragrafen, opsommingslijsten, interne links en relevante afbeeldingen. Voer dit consistent door op alle pagina’s en de content wordt beter gelezen. Ook door zoekmachines.

Let ook op zinsopbouw en woordgebruik. Schrijf vooral menselijk, maar houdt wel op een slimme manier rekening met zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden.

Hulp nodig met SEO en UX? Neem contact op

Gebruik de bovenstaande tips om jouw website beter vindbaar te maken. Vind je het lastig om SEO en UX toe te passen? Of heb je geen tijd om dit te doen? Neem contact op. Wij helpen je met advies en/of de uitvoer ervan. Bellen kan natuurlijk ook: 0252-428 323.

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.