De kracht
van specialisatie

Gespecialiseerd in SEO/SEA
Wij helpen bedrijven met het bereiken van hun doelgroep. Dat doen we via Google, zowel lokaal,
nationaal als internationaal. Onze specialisten werken daarbij nauw samen met onze klanten.

Geplaatst in Nieuws

5 Linkbuilding tips die je moet weten

Linkbuilding, oftewel het opbouwen van links naar je website,  is één van meest effectieve methoden om hoger in Google te komen. In dit artikel leggen we uit wat linkbuilding is en geven we 5 handige linkbuilding tips die je zelf kunt gebruiken.

SEO factoren die invloed hebben op je vindbaarheid

Voordat je de linkbuilding tips gaat toepassen, doe je er goed aan om te weten welke SEO factoren een rol spelen bij de vindbaarheid van websites.

De SEO factor Links

Er zijn veel SEO factoren die invloed hebben op de posities van websites in zoekmachines. Deze zijn verdeeld over On the page SEO en Off the page SEO (bron: Searchenginewatch).  On the page SEO factoren zijn factoren waar je als eigenaar van een website direct invloed op hebt. Bijvoorbeeld de kwaliteit van je teksten.

Off the page SEO factoren zijn factoren waar je indirect invloed op hebt omdat je er geen eigenaar van bent. Links behoren tot deze laatste categorie zoals je ziet in de tabel onder.

Linkbuilding tipsBron: The Periodic Table Of SEO Succes Factors

Linkbuilding, hoe werkt het?

Om te begrijpen hoe linkbuilding werkt, leggen we aan de hand van de tabel The Periodic Table Of SEO Success Factors uit welke onderdelen van de factor Links (inkomende links) invloed hebben op de vindbaarheid in zoekmachines.

De drie onderdelen in de kolom Links van de tabel vertellen met nummers hoe belangrijk ze zijn ten op zichte van elkaar. Het onderdeel linkkwaliteit (Link quality) is het meest belangrijk en krijgt +3. Daarop volgt de linktekst (Link text) met +2 en tot slot het aantal links (Link numbers) dat +1 ontvangt.

De drie Link onderdelen uitgelegd


Linkkwaliteit (Lq)
De autoriteit en betrouwbaarheid van de website die naar jou linkt bepaalt de kwaliteit van de link. Heeft de website een hoge mate van autoriteit, bijvoorbeeld rijksoverheid.nl, dan wordt de link hoger gewaardeerd en geeft middels de link waarde af aan de gelinkte website.

Linktekst  (Lt)
De tekst die gebruikt wordt in de link, ook wel anchor text genoemd, heeft invloed op de vindbaarheid van de website. De tekst maakt immers duidelijk waar de website over gaat. Verkoop je tuinmeubilair, verwerk dan termen in de linktekst die te maken hebben met dit onderwerp. Bijvoorbeeld: de beste tuinstoelen.

Aantal links (Ln)
Het aantal links naar de website is nog steeds belangrijk, maar wordt overschaduwd door de kwaliteit er van. Het is beter om 10 links te hebben van 10 verschillende belangrijke sites, dan 1.000 links van 1 website.

Overtredingen en penalties

Overtreed je de regels van zoekmachines, dan loop je de kans een penalty te krijgen. In het ergste geval betekent dit dat je website verbannen wordt uit de zoekmachines. Het is dus slim om ook de rode blokken (zie tabel boven) in acht te nemen. Deze staan voor Violation paid links (Vp) en Violation link spam (Vl). Plaats bijvoorbeeld geen enorme hoeveelheden links op irrelevante websites (spam).

5 Linkbuilding tips

Nu je begrijpt wat linkbuilding is, geven we je 5 praktische linkbuilding tips. Deze tips kun je toepassen zonder gevaar voor penalties.

  1. Onderzoek waar je concurrenten staan
  2. Schrijf artikelen die graag worden gedeeld
  3. Gebruik startpagina’s
  4. Vraag je relaties om een vermelding plus link
  5. Neem actief deel aan blogs en forums

1. Onderzoek waar je concurrenten staan

De eerste stap is om te achterhalen op welke websites je concurrenten met een link vermeld staan. Hierdoor krijg je een overzicht van interessante websites in je branche die je zelf kunt gebruiken om een link op te plaatsen. Gebruik hiervoor tools als backlinkwatch.com, majestic.com of monitorbacklinks.com. Wil je meer tools? Zoek in Google op backlink checker.

2. Schrijf artikelen die graag worden gedeeld

Word een autoriteit op je vakgebied. Schrijf over onderwerpen die passen bij je doelgroep. Geef je mening, adviseer of schrijf over nieuwe ontwikkelingen in de branche. Zodra de meerwaarde van de artikelen wordt opgemerkt, zal de doelgroep je volgen en mogelijk een link plaatsen naar het artikel op je website.

Promoot de artikelen door ze op te nemen in de nieuwsbrief en op social media. Zoekmachines gebruiken sociale platformen om websites te beoordelen en te ranken.

3. Gebruik startpagina’s

Uit verschillende bronnen blijkt dat een vermelding op startpagina.nl nog steeds bijdraagt aan je vindbaarheid. Meld je website daarom dus aan bij de relevante dochterpagina’s.

4. Vraag je relaties om een vermelding plus link

Je hebt waarschijnlijk goed contact met je leveranciers en klanten. Vraag ze om een tekstlink te plaatsen op hun website. Elk geplaatste link draagt bij aan een betere vindbaarheid. Ben je lid van een sportclub of sponsor je een vereniging? Vraag ook deze relaties om een tekstlink te plaatsen.

5. Neem actief deel aan blogs en forums

Weet welke forums en websites actief zijn in jouw branche. Het is de centrale plek waar jouw branchegenoten en potentiële afnemers samenkomen. Neem deel aan discussies en draag actief bij. Op veel forums en blogs is de mogelijkheid om een reactie achter te laten, waaronder ook je website-adres. Een mooie manier om een link te plaatsen naar je website.

Wil je de kans vergroten dat je linkbuilding een positieve bijdrage levert aan je vindbaarheid? Controleer dan de Flow Metrics van de websites waar je een link van wilt hebben.

Linkbuilding uitbesteden?

Wil je naast de linkbuilding tips nog meer weten over linkbuilding? Kijk op de pagina Linkbuilding of stel je vraag door contact met ons op te nemen via het contactformulier of gewoon per telefoon: 0252 428 323.

Handige SEO- en SEA tips per e-mail

Ontvang elke 3 weken bruikbare tips zodat jouw website nog beter vindbaar wordt.
Je kunt op elk moment weer uitschrijven.