Kennisbank » Overig » De 3 grootste tegenvallers bij opzetten webwinkel

De 3 grootste tegenvallers bij opzetten webwinkel

3 augustus 2016

Uit onderzoek van Postbedrijf PostNL blijkt dat beginnende webwinkeliers zich nogal verkijken op de benodigde tijd, complexiteit en geld dat nodig is bij het opzetten van een webwinkel.

De 3 grootste tegenvallers bij opzetten webwinkel

In het ‘E­-Commerce behoeftenonderzoek 2013’ komen tal van tegenvallers aan het licht. Zie tabel rechts. In de tabel wordt onderscheid gemaakt tussen “Clicks (alleen webshop)” en “Bricks & Clicks (fysieke winkel en webshop)”. De 3 grootste tegenvallers zijn:

1. Publiek naar de website trekken
Publiek naar de website trekken blijkt lastiger dan verwacht. Tevens vindt 33% van de ondervraagde ondernemers dat de kosten voor het genereren van de webtraffic tegenvallen.

2. Benodigde tijd
De hoeveelheid tijd die het kost om een webwinkel te exploiteren is veel groter dan verwacht. Een webwinkel beginnen doe je er niet ‘even’ bij.

3. Website vullen met informatie
Productinformatie, afbeeldingen en een goede taxonomie (structuur van je webshop) kost tijd en geld. Het vullen van de webshop met geschikte content wordt door webwinkelaars vaak onderschat. En juist de content bepaalt het succes van je webshop. Content zorgt er voor dat je website aantrekkelijk wordt en vindbaar in zoekmachines.

tegenvallers-bij-opzet-webwinkel

De onderzoeksresultaten van PostNL kan Proseo bevestigen. Als internet marketeers voor het MKB ontmoet Proseo veel ondernemers met een webwinkel. Proseo constateert vaak dat zij worstelen met hun tijd en dat zij moeite hebben met het genereren van website bezoekers.

Op het blog seohandleiding.nl is een poll geplaatst over dit onderwerp. Hierbij heeft twee op de drie webwinkeliers aangegeven dat het hebben van de webshop tegenvalt en heeft slechts één derde geeft aan dat het hebben van een webshop meevalt.

SEO-Proces

Hulp nodig bij het trekken van publiek naar jouw webshop?
Neem contact op

4 tips om rekening mee te houden bij het opzetten van een webshop

Voor startende ondernemers en bestaande retailers die de stap online willen zetten zijn er een aantal belangrijke tips.

1. Verkoop via andere websites
Wil je een webwinkel beginnen maar heb je beperkt tijd en geld? Overweeg dan om geen webwinkel te starten maar je producten te verkopen via websites waar al traffic op komt (bijv. marktplaats.nl of Etsy.com). Dit kan je een hoop tijd, geld en kopzorgen besparen.

2. Overweeg dropshipping
Met dropshipping kan je een webwinkel beginnen zonder dat je zelf voorraad hoeft te houden. Je hoeft dus niet financieel te investeren in voorraad. Tevens hoef je de producten niet zelf te verzenden. Dat scheelt tijd. Hiermee is het mogelijk om meer tijd en geld te besteden aan andere belangrijke webwinkelzaken zoals het genereren van bezoek.

3. Extra handjes in ruil voor omzetpercentage
Er zijn online marketing bureau’s die traffic genereren in ruil voor een omzetpercentage. Je hoeft dan geen financiële investering te doen. Zo’n bureau is tevens tot op het bot gemotiveerd om omzet te genereren. Het bedrijf verdient immers pas wat als jij iets hebt verdiend. In bepaalde gevallen zijn ze zelfs bereid om de volledige webshop ‘gratis’ te ontwikkelen, vindbaar te maken en de website te beheren in ruil voor een percentage van de omzet. Ook met Proseo zijn dergelijke afspraken te maken. Neem gerust vrijblijvend contact op als je interesse hebt (0252 – 428323).

4. Denk aan de beoordeling van consumenten
Wat veel (beginnend) opstarters van webwinkels niet weten, is datzo’n 80% van alle consumenten hun aankoop baseren op online reviews van andere consumenten.

statics

 

Dit kan erg belangrijk zijn voor onder andere:

 

  • Je plaats bij lokale search engines
  • Op welk zoekresultaat er word geklikt
  • Aankoop beslissing van de consument

 

Dit maakt je online beoordelingen net zo belangrijk voor je SEO- en linkbuilding strategie als citaties en meta-informatie.

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.