Kennisbank » SEO » Kom meer te weten over long-tail zoekwoorden

Kom meer te weten over long-tail zoekwoorden

8 september 2022

Kom-meer-te-weten-over-long-tail-zoekwoorden

Wat zijn Long-tail zoekwoorden?

Long-tail zoekwoorden zijn zeer specifieke zoekopdrachten die de neiging hebben om relatief lage zoekvolumes te hebben.

Hoewel gebruikers er minder vaak naar zoeken, maken long-tail zoekwoorden een groot percentage uit van de totale zoekopdrachten wanneer ze bij elkaar worden opgeteld.

De term “long tail” werd oorspronkelijk gebruikt voor niche producten op sites als Amazon. Deze hadden de neiging om goed te zijn voor meer totale verkoop dan de top bestsellers.

Het blijkt dat hetzelfde gebeurt met zoekwoorden die mensen intypen in zoekmachines.

In feite verwijst de term “long tail” naar de “staart” aan het einde van een curve.

Zoals je kunt zien in de illustratie hierboven, heeft een long-tail zoekwoord een relatief laag zoekvolume (vooral in vergelijking met hoofd zoekwoorden.)

Maar in totaal, maken ze eigenlijk de overgrote meerderheid uit van alle zoekopdrachten uitgevoerd op Google.

Long-tail zoekwoord voorbeelden

Laten we snel een kijkje nemen naar voorbeelden van woorden die niet in aanmerking komen als long-tail zoekwoorden.

Hier zijn voorbeelden van zeer brede zoekwoorden, wat geen long-tail zoekwoorden zijn:

  • filter
  • koffie
  • marketing
  • content

Dit zijn korte zoektermen en deze zijn niet erg specifiek.

Hier zijn enkele voorbeelden van long-tail zoekwoorden:

  • koffiefilter voor 1 kopje
  • ijskoffie maken zonder ijs
  • vormen van content marketing
  • content marketing strategie video

Long-tail zoekwoorden zijn lange en specifieke zoekwoorden.

Hulp nodig bij zoekwoordenselectie?

Waarom zijn long-tail zoekwoorden belangrijk?

Je kunt er makkelijker mee ranken

Populaire zoekwoorden zijn meestal zeer competitief. Wat betekent dat het jaren kan duren om te ranken voor dat zoekwoord met SEO (als je al in staat bent om te ranken).

Bijvoorbeeld, het zoekwoord “sushi” heeft 770.000.000 resultaten:

Sushi-resultaten-Google

Maar het long-tail zoekwoord “vegan sushi recepten” genereert slechts 186.000 zoekresultaten:

vegan-sushi-recepten-resultaten-in-Google

Als je kijkt naar de Keyword Difficulty (KD) voor elk zoekwoord in SE Ranking.

“sushi” heeft een KD van 71%:

Moeilijkheidsgraad-sushi

Een hoge Keyword Difficulty geeft aan dat het erg moeilijk is om met dit zoekwoord hoog in de zoekresultaten te komen.

Maar “vegan sushi recepten” heeft een KD van slechts 4%:

Gericht verkeer

Aangezien long-tail zoekwoorden de neiging hebben om zeer specifiek te zijn, is de persoon die dat zoekwoord in Google gebruikt waarschijnlijk dicht bij het doen van een aankoop.

Bijvoorbeeld, neem het zoekwoord “SEO software:”

Iemand die zoekt op die term is vrij dicht bij het maken van een koopbeslissing. Zelfs als de zoeker nog steeds rond aan het shoppen zijn voor de beste software.

Aan de andere kant, een zoekwoord als “SEO” is zeer breed:

Deze zoeker is waarschijnlijk bezig met wat voorbereidend onderzoek over SEO in het algemeen. Deze zoeker kan maanden verwijderd zijn van het zoeken naar software om te helpen met hun SEO strategie.

Minder dure CPC-advertenties

Als je Google Ads gebruikt, kunnen long-tail zoekwoorden je ook helpen meer waar voor jouw reclamebudget te krijgen.

Waarom? Veel hoog-volume zoekwoorden hebben een hoge kostprijs per klik.

Brede zoekwoorden zullen in eerste instantie waarschijnlijk niet zorgen voor veel conversies. Omdat ze niet heel specifiek zijn. Maar door ze te gebruiken kun je wel op andere zoektermen komen waar je zelf niet aan gedacht had. En zoekwoorden die niet converteren kun je uitsluiten.

Echter, laag-volume long-tail zoekwoorden zijn super gericht. Wat betekent dat ze een hoger conversiepercentage kunnen hebben.

Ook kunnen long-tail zoekwoorden een lagere CPC hebben.

Het belangrijkste nadeel van het focussen op long-tail zoekwoorden is dat je voor meerdere van hen moet ranken om de hoeveelheid verkeer te krijgen die je zou krijgen van een enkele hoofd zoekwoord.

Hoe je long-tail zoekwoorden vindt

Hier zijn een paar bewezen strategieën voor het vinden van long-tail zoekwoorden voor jouw website.

Google’s auto-aanvullen functie

Wanneer je begint te typen in het zoekveld in Google, zal je een drop-down lijst te zien krijgen van gerelateerde termen waar mensen naar zoeken:

Longtail-auto-aanvullen

Je kunt ook een letter toevoegen na uw zoekterm om nog meer suggesties te zien.

Bijvoorbeeld, laten we zeggen dat je op zoek bent naar long-tail zoekwoorden met betrekking tot content marketing. U kunt iets als “best contentmarketing p” in het zoekvak typen en de volgende lijst met suggesties krijgen:

Longtail-auto-aanvullen2

Google’s “mensen vragen ook” functie

Google’s “mensen vragen ook” functie is een uitstekende bron van vraag-gebaseerde zoekwoorden:

En wanneer je klikt om een vraag uit te breiden, genereert Google nog meer gerelateerde vragen:

Gebruik uw Unique Selling Proposition (USP)

Een andere strategie voor het vinden van long-tail zoekwoorden is het identificeren van wat jouw bedrijf uniek maakt.

Op die manier kun je jouw site onder de aandacht brengen van mensen met behulp van long-tail zoekwoorden die het unieke beschrijven wat je aanbiedt.

Bijvoorbeeld, laten we zeggen dat je biologisch graanvrij hondenvoer verkoopt.

Zoekwoorden als ” biologisch graanvrij hondenvoer” en “graanvrij hondenvoer” zouden perfect voor je zijn.

Zoals de meeste long-tail zoekwoorden, zullen deze zoekwoorden niet voor veel verkeer zorgen.

Maar ze zijn zeer gerelateerd aan wat je verkoopt. Wat betekent dat het verkeer waarschijnlijk zal converteren.

Om deze strategie in de praktijk te brengen, stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat maakt jouw product of dienst uniek?
  • Wat voor soort mensen hebben nodig wat je aanbiedt?
  • Waarom zouden ze jou moeten verkiezen boven jouw concurrenten?

Google Ads Zoekwoord Planner

De Google Keyword Planner is ontworpen voor CPC campagnes. Dat gezegd hebbende, het is nog steeds een nuttige bron voor zoekwoord ideeën.

Om het te gebruiken, log je in op je Google Ads account en ga je naar de Zoekwoordplanner.

Je ziet twee opties: “Nieuwe zoekwoorden ontdekken” en “Zoekvolume en prognoses bekijken”

Selecteer “Nieuwe zoekwoorden ontdekken”:

Voer vervolgens een breed zoekwoord in het veld in.

Gebruik long-tail zoekwoorden effectief

Het vinden van long-tail zoekwoord is slechts het halve werk.

Zodra je jouw zoekwoorden hebt gekozen, moet je ze correct gebruiken op jouw pagina. In de on-page SEO gids lees je meer over het correct gebruiken van zoekwoorden.

Hieronder vind je nog een paar on-page SEO tips die specifiek van toepassing zijn op long-tail zoekwoorden:

Gebruik zoekwoorden op een natuurlijke manier

Long-tail zoekwoorden (zoals “beste SEO tool voor SaaS startups”) zijn soms lang en onhandig. Dus ze zijn niet altijd gemakkelijk om natuurlijk te gebruiken in een zin.

Het kan zijn dat je creatief moet zijn of je zoekwoord een beetje moet aanpassen.

Zorg ervoor dat je je zoekwoord niet storend is op je pagina. Leesbaarheid en bruikbaarheid komen altijd op de eerste plaats.

Plaats uw zoekwoorden strategisch

Neem jouw long-tail zoekwoord op in de titel van jouw pagina, kopteksten en subkopteksten. Gebruik het ook in de eerste paragraaf – bij voorkeur in de eerste zin.

Houd rekening met de zoekintentie van een gebruiker

Het zoekwoord aan jouw pagina toevoegen is niet genoeg. Om hoog te scoren in Google, moet de inhoud overeenkomen met de zoekintentie van dat trefwoord.

Op die manier kun je teksten maken waar de lezer naar op zoek is.

Conclusie

Zoekwoordonderzoek blijft de basis van elke succesvolle SEO-campagne. En long-tail zoekwoorden zijn ideaal voor nieuwe sites (of sites die nog niet veel autoriteit hebben).

Als je moeite hebt gehad om te scoren met jouw zoektermen, kan het zijn omdat die zoekwoorden te concurrerend waren. En het kan tijd zijn om uw focus te verleggen naar long-tail zoekwoorden.

Bron: https://www.semrush.com/blog/how-to-choose-long-tail-keywords/

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.