Kennisbank » Overig » Google’s John Mueller: Trefwoorden in Domeinnaam zijn niet nodig

Google’s John Mueller: Trefwoorden in Domeinnaam zijn niet nodig

18 september 2020

Google’s John Mueller adviseert SEO’s en site-eigenaren dat er geen ranking voordeel verbonden is aan het hebben van trefwoorden in een domeinnaam. Dit onderwerp werd behandeld in de nieuwste Ask Google Webmasters video die een vraag bevat over trefwoord-gebaseerde domeinextensies (ook wel top-level domeinen genoemd). Hier is de vraag die is ingezonden:

Verbetert een .jobs-domein de ranking in Google voor jobs?

Als reactie hierop heeft Mueller zowel sleutelwoorden in topniveaudomeinen (TLD’s) als sleutelwoorden in het domein in het algemeen aangesproken. Ten eerste, hier is wat Mueller te zeggen heeft over .jobs-TLD’s:

“Dit is een veel voorkomende vraag voor de nieuwe topniveaudomeinen.

Kortom, nee. Zo’n speciale bonus krijg je niet als je een sleutelwoord in je topleveldomein hebt.

Anekdotisch kun je dat zien door op een natuurlijke manier te zoeken naar alles wat je interesseert.

Ik durf te raden dat de topresultaten niet die trefwoorden hebben als domeineindeinde. Vaak staat het zelfs helemaal niet in de URL. Dat is een ontwerp.”

Trefwoorden in TLD’s bieden dus geen ranglijstvoordeel, maar hoe zit het met trefwoorden ergens in de URL?

Geen Ranking Voordeel voor Trefwoorden in Domeinen

Mueller gaat verder met te zeggen dat een trefwoord in een domeinnaam een site niet beter zal maken voor dat trefwoord.

“Het feit dat een website een trefwoord in zijn domeinnaam heeft, betekent niet dat het relevanter is dan andere voor dat trefwoord.

Kortom, je hoeft geen trefwoorden in de domeinnaam te zetten.”

Dit is in tegenspraak met wat sommige ranking factor studies zullen zeggen over sleutelwoorden in een domein. Maar Google’s officiële berichtgeving is een sleutelwoord in een domein en zal de relevantie van een site voor zoekopdrachten die dat sleutelwoord bevatten niet vergroten. Die berichtgeving is al minstens een paar jaar consistent. Mueller suggereert zelfs dat het gebruik van een trefwoord in een domein de site kan benadelen. Het zou moeilijk zijn voor een site om naar een andere niche te gaan als ze vastzitten aan een specifiek trefwoord in hun domein, zegt Mueller.

“Uit praktisch oogpunt is het ook de moeite waard om in gedachten te houden dat bedrijven in de loop van de tijd evolueren en dat het moeilijk is om domeinen te verplaatsen.

Het is dus vaak zinvol om een domeinnaam te kiezen die je op lange termijn kunt gebruiken en niet noodzakelijkerwijs een die alleen maar overeenkomt met wat je vandaag de dag aanbiedt.

Als u zich bijvoorbeeld concentreert op het maken van geweldige blauwe widgets en uw website op BestBlueWidgets.com bouwt, wat doet u dan als u rode widgets gaat aanbieden?

In plaats van de nadruk te leggen op de domeinnaam van jouw site, en of het je zal helpen bij het rangschikken van een bepaald trefwoord, kan jij je beter concentreren op de vraag of het de tand des tijds zal doorstaan.

Een domeinnaam die op lange termijn kan worden gebruikt, ongeacht hoe het bedrijf zelf verandert, is waardevoller dan een domein met een sleutelwoord erin.

Zo zegt Mueller het:

“Dus in plaats van te veel tijd te besteden aan de domeinnaam, of de top-level domeinnaam, richt je je op het bouwen van een site die je kunt blijven gebruiken voor de lange termijn.”

Zie de volledige video hieronder:

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.