Kennisbank » SEO » Apple lanceert mogelijk binnenkort eigen zoekmachine

Apple lanceert mogelijk binnenkort eigen zoekmachine

23 september 2020

Google-Search-krijgt-mogelijk-concurrentie-van-Apple

De onderstaande veranderingen wijzen erop dat Apple mogelijk binnenkort een zoekmachine lanceert.

  • Veranderingen in Spotlight Search op iOS en iPadOS 14 beta
  • Een belangrijke update van de Applebot-ondersteuningspagina
  • Een toename van crawlen door AppleBot

Al enkele jaren worden berichten naar buiten gebracht dat Google miljarden dollars betaalt aan Apple om de standaard zoekmachine op Safari voor iOS, iPadOS en macOS te blijven. Deze deal zorgt ervoor dat iPhone-, iPad- en Mac-gebruikers met Google zoeken als ze Safari gebruiken. Dat wil zeggen, tenzij ze de standaard zoekmachine in de voorkeuren van Safari handmatig wijzigen.

De deal tussen Apple en Google loopt mogelijk binnenkort ten einde. In juli 2020 meldde Reuters dat de Britse autoriteit voor concurrentie en markten zich op de deal richtte.

Gezien de impact van pre-installaties en wanbetalingen op mobiele apparaten en het aanzienlijke marktaandeel van Apple, zijn wij van mening dat de bestaande afspraken van Apple met Google een aanzienlijke barrière vormen voor de toegang tot en de uitbreiding van de markt voor rivalen die de concurrentie tussen de zoekmachines op mobiele telefoons beïnvloeden.
Verslag van de Britse autoriteit voor concurrentie en markten

Als de Britse regelgevende instanties actie ondernemen, kunnen er veranderingen ontstaan in de Europese Unie. Regelgevers in Europa kunnen Apple dwingen om Google als standaard zoekmachine te verwijderen en gebruikers te laten kiezen welke zoekmachine ze willen gebruiken wanneer ze Safari voor het eerst lanceren.

Waarom Apple misschien een zoekmachine lanceert

Er zijn op dit moment verschillende tekenen die erop wijzen dat Apple een zoekmachine lanceert. Regelgevingsdruk, een omstreden relatie met Google en de ontwikkeling van Apple’s Siri en iCloud bieden Apple de mogelijkheid om een zoekmachine te creëren en te lanceren.

Apple heeft het geld van Google niet nodig

Apple is nu het meest waardevolle bedrijf ter wereld. Ze willen misschien het geld dat Google hen geeft, maar ze hebben het niet persé nodig.

Apple investeert in search

Apple geeft veel geld uit aan search, zoals blijkt uit hun vacatures voor search engineers. Uit de vacatures blijkt dat ze AI, ML, NLP en meer in al hun diensten en apps opnemen.

iOS en iPadOS 14 beta omzeilt Google Search met Spotlight Search

Het is niet meer duidelijk of Apple Bing gebruikt, want de resultaten worden alleen nog maar als Siri Suggestions bestempeld. Het is duidelijk dat Apple is begonnen met het tonen van zoekresultaten binnen Spotlight Search en Google volledig omzeilt.

Apple heeft onlangs zijn Applebot-webcrawlerpagina geüpdate

In juli 2020 heeft Apple een belangrijke update gepubliceerd op de ondersteuningspagina van About Applebot. De toevoegingen zijn zeer vergelijkbaar met de details die Google aan webmasters en SEO specialisten verstrekt. Hier zijn de wijzigingen die ze hebben aangebracht op de Applebot-ondersteuningspagina.

  • Toegevoegd hoe het verkeer van Applebot kan worden gecontroleerd
  • Uitgebreide details over de Applebot gebruikersagent, inclusief verschillen tussen de desktop- en mobiele versie ervan
  • Uitgebreide robots.txt regels
  • Een sectie toegevoegd waarin staat dat ze niet alleen HTML crawlen, maar ook pagina’s renderen die vergelijkbaar zijn met Google.
  • Een sectie toegevoegd over zoekresultaten en de factoren die van invloed zijn op de rangschikking van de zoekresultaten op het web.

Applebot is druk bezig geweest met het crawlen van sites

Bij het controleren van Jon Henshaw’s server logs op WP Engine bleek dat Applebot regelmatig dagelijks zijn sites crawlt.

Wat zijn de voordelen voor Apple voor het lanceren van een zoekmachine?

Een zoekmachine van Apple zal er waarschijnlijk iets anders uitzien en functioneren dan moderne zoekmachines als Google, Bing en DuckDuckGo. Dat komt omdat Apple het historisch gezien graag anders doet en hun zoekmachine zal een ander doel dienen dan het tonen van advertenties en data mining.

Op basis van de verschillende Apple functiebeschrijvingen en de voortdurende conversies van web- en app-resultaten in Spotlight Search, zal de Apple-zoekmachine waarschijnlijk dienen als een zeer op maat gemaakt datacenter. Het zal vergelijkbaar zijn met Google’s Assistant op Android, maar anders omdat het (in eerste instantie) geen advertenties zal hebben, volledig privé zal zijn en aanzienlijk diepere integraties met het OS zal hebben.

Apple kan AI en ML gebruiken om zoekresultaten te leveren op basis van hun e-mail, berichten, kaarten, gebeurtenissen, herinneringen, notities, foto’s, bestanden, contactpersonen, muziek, nieuws, tv-programma’s en films, programma’s van derden, documenten en meer. En ze kunnen dat doen zonder advertenties en met de belofte van echte gegevens privacy.

Apple heeft veel te winnen bij dit model. Enkele van de belangrijkste voordelen zijn:

  • De promotie van apps in de zoekresultaten die de diensten van Apple ten goede komen en afbreuk doen aan het streven van Google naar Progressive Web Apps.
  • Een verzwakking van Google’s monopoliepositie op zoekopdrachten en een aanzienlijke klap voor zijn advertentie-inkomsten en datamining.
  • De promotie van Apple producten en diensten. Met inbegrip van diensten die het moeilijk hebben, zoals Apple News+ en Apple TV+.
  • Voortdurende controle en vergrendeling van het Apple ecosysteem. Gebruikers worden afhankelijk van gepersonaliseerde zoekresultaten met diepgaande service- en productintegraties die alleen mogelijk zijn via hun zoekmachine.
  • Door de uitbreiding van hun advertentie-platform kunnen app-ontwikkelaars hun apps promoten in de zoekresultaten.

Wat betekent dit voor SEO?

Als Apple genoeg marktaandeel kan veroveren, zal het SEO specialisten dwingen zich aan te passen en te optimaliseren voor hun zoekmachine. In sommige opzichten, althans op basis van hun Applebot documentatie, zal de tactiek hetzelfde blijven. Maar SEO’s kunnen ook verwachten dat ze nieuwe mogelijkheden zullen testen en ontdekken die niet mogelijk zijn met Google of andere moderne zoekmachines.

Op dit punt is alles gebaseerd op observatie en giswerk. Voor hetzelfde geld lanceren ze nooit een zoekmachine. Het is ook mogelijk dat iOS-, iPadOS- en macOS-gebruikers er gebruik van maken en zich er zelfs niet van bewust zijn. Het zou zo nauw geïntegreerd kunnen zijn in het besturingssysteem en de native apps dat alerts en Spotlight Searches langzaam zoekopdrachten beantwoorden die anders in Google zouden zijn gemaakt.

Bron: https://www.coywolf.news/seo/apple-search-engine/

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.