Welke Google ranking factoren zijn van belang?

Proseo houdt je up-to-date

Google waarschuwt mobiel-onvriendelijke websites voor slechte posities

Eind november schreven we al over de introductie van het ‘mobiel-vriendelijke’ label en het nieuwe algoritme voor de mobiele zoekresultaten. Nu maakt Google serieuze stappen om de mobiele zoekresultaten te verbeteren voor gebruikers die zoeken via een smartphone of tablet. Google waarschuwt gebruikers van de Webmaster Tools namelijk voor slechte posities wanneer de website niet mobiel-vriendelijk is ingericht.

Test je eigen website op mobiel-vriendelijkheid

Eerder ontwikkelde Google al een handige tool waarmee je direct kunt zien of jouw website mobiel-vriendelijk is of niet. Nu komt Google gebruikers van de Google Webmaster Tools tegemoet door ze ook daar de mogelijkheid te bieden om hun eigen webpagina’s te laten controleren op mobiel-vriendelijkheid.

mobiel-vriendelijk

Mocht hieruit blijken dat je website (nog) niet mobiel-vriendelijk is, dan kun je van Google een waarschuwingsmail verwachten.

Waarschuwingsmail Google

In deze mail waarschuwt Google je dat jouw site niet zo goed kan scoren in de mobiele zoekresultaten, aangezien deze nog niet mobiel-vriendelijk is ingericht. De e-mail zal aangeven op welke site en welke pagina’s de problemen werden geconstateerd en welke stappen je moet ondernemen om de problemen op te lossen. Daarnaast bevat de e-mail ook een paar handige links naar documentatie over hoe je een CMS (zoals WordPress) mobiel-vriendelijk maakt.

Uitrol nieuw algoritme?

In november kondigde Google officieel het ‘mobiel-vriendelijk’ label aan om zoals zij zelf zeggen: “Een einde te maken aan de frustrerende ervaring van mobiele gebruikers om op een webpagina te eindigen die niet mobiel-vriendelijk is ingericht.” Ook werd er volop geëxperimenteerd met een nieuw algoritme. Nu worden gebruikers van de Webmaster Tools dus ook gewaarschuwd voor de gevolgen van een mobiel-onvriendelijke website.

Dit lijkt een signaal dat Google binnenkort van plan is om het nieuwe algoritme voor mobiele zoekresultaten uit te rollen. Mocht dit het geval zijn, dan krijgen site-eigenaren in ieder geval nog een eerlijke waarschuwing voordat de uitrol definitief van start gaat.

Handige SEO- en SEA tips per e-mail

Ontvang elke 3 weken bruikbare tips zodat jouw website nog beter vindbaar wordt.
Je kunt op elk moment weer uitschrijven.