Kennisbank » SEO » Nieuw algoritme schudt mobiele zoekresultaten door elkaar

Nieuw algoritme schudt mobiele zoekresultaten door elkaar

3 februari 2015

De laatste Google Panda– en Penguin-updates staan bij menig site-eigenaar nog vers in het geheugen gegrift. Zeker bij diegenen die te maken kregen met forse positiedalingen. Deze week lijkt er echter een nieuwe uitdaging bij gekomen, nu meerdere site-eigenaren aanzienlijke verschuivingen in de mobiele zoekresultaten hebben geconstateerd. Het nieuwe algoritme, waarbij mobiel-vriendelijke websites hoger scoren in de mobiele zoekresultaten, lijkt daarmee definitief te worden uitgerold.

Bewijs

Het zat er al tijdje aan te komen en Google heeft in de afgelopen maanden meerdere (1) waarschuwingssignalen (2) afgegeven dat mobiel-vriendelijke websites gaan profiteren van het nieuwe algoritme. David Naylor, van het Britse Bronco, publiceerde afgelopen weekend een verhaal waarin bewijs wordt geleverd dat duidelijk wijst in de richting van het mobiel-vriendelijke algoritme. Zeker gezien het feit dat de meeste site-eigenaren die hun posities zagen dalen ook grote mobiele usability problemen hebben. Bovendien is het nog maar twee weken geleden dat Google waarschuwingsmails verstuurde naar site-eigenaren waarvan de website (nog) niet mobiel-vriendelijk is. Deze waarschuwing lijkt voor deze websites nu werkelijkheid te worden.

Is jouw website al mobiel-vriendelijk?

Het volledig uitrollen van een algoritme-update duurt normaal gesproken wel een aantal weken en begint eigenlijk altijd in de Verenigde Staten. Rond 24 januari j.l. zagen Amerikaanse websites die nog niet mobiel-vriendelijk zijn een forse daling van het mobiele verkeer. Nederlandse websites lijken vooralsnog niet getroffen, maar dit zal niet heel lang meer duren.
Group of Business People Using Digital Devices

Als jouw website nog niet mobiel-vriendelijk is en je wilt weten of je bent getroffen door deze update, dan kun je het beste de verkeerspatronen van de afgelopen maand controleren. Als je een opmerkelijke daling van het mobiele verkeer ziet dan is dat een duidelijk teken dat je bent getroffen.

Zorg voor een mobiel-vriendelijk design

Voor zover bekend worden de positieverschuivingen alleen waargenomen in de mobiele zoekresultaten (op smartphones en tablets). Deze hebben dus géén effect op de resultaten van de desktop-versie. Mocht je nog niet zijn getroffen door deze update, dan kun je het beste zo spoedig mogelijk je site upgraden naar een mobiel-vriendelijk ontwerp. Voorkomen is immers altijd beter dan genezen.

Controleer hier of jouw website al mobiel-vriendelijk is.

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.