Kennisbank » Overig » Jaaroverzicht: de populairste zoekopdrachten van 2014

Jaaroverzicht: de populairste zoekopdrachten van 2014

13 januari 2015

Ondanks een lichte daling in populariteit, blijft Google de markt van zoekmachines domineren. Met een marktaandeel van ruim 82% (desktop/laptop) mag Google zich ook in 2014 de meest gebruikte zoekmachine van Nederland noemen. En aangezien het nieuwe jaar al twee weken oud is, blikken we bij Proseo nog één keer terug voor een overzicht van de populairste zoekopdrachten van 2014.

Populaire onderwerpen in 2014

Veel mensen zullen 2014 vooral herinneren als een ‘rampjaar’ door de gebeurtenissen met de ramp van de MH17, Ebola en de opmars van IS. Maar 2014 was ook het jaar van de Olympische Winterspelen in Sochi, het WK Voetbal en Flappy Bird. Al deze onderwerpen zijn terug te vinden in de wereldwijde top 10 van meest gezochte zoektermen. Des te opvallender is dat één persoon deze lijst aanvoert: Robin Williams, de acteur/komiek die in 2014 kwam te overlijden.

Top 10 wereldwijd

1. Robin Williams
2. World Cup
3. Ebola
4. Malaysia Airlines
5. ALS Ice Bucket Challenge
6. Flappy Bird
7. Conchita Wurst
8. ISIS
9. Frozen
10. Sochi Olympics

Meest gezochte zoektermen in Nederland

Wanneer we deze wereldwijde lijst vergelijken met de populairste zoekopdrachten in Nederland, krijgen we een heel ander beeld van 2014: Facebook, YouTube en Google zelf zijn de drie termen waarop het meest werd gezocht. Niet echt onderwerpen die beeldbepalend waren voor 2014. Sowieso bestaat de Nederlandse lijst enkel uit bedrijfs- of merknamen. Zegt dit iets over onze manier van zoeken?

Top 10 Nederland

1. Facebook
2. YouTube
3. Google
4. Marktplaats
5. Hotmail
6. Telegraaf
7. Buienradar
8. ING
9. Gmail
10. Rabobank

Ben je benieuwd naar de snelst stijgende zoektermen van 2014 of wil je meer weten over de populairste zoekopdrachten? Neem dan een kijkje op de Top Charts pagina van Google of bekijk het jaaroverzicht.

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.