Kennisbank ¬Ľ Google Ads ¬Ľ 7 manieren om jouw Google Ads campagne te verbeteren

7 manieren om jouw Google Ads campagne te verbeteren

1 november 2021

Manieren-om-jouw-Google-Ads-campagne-te-verbeteren

Tijd is geld. Dus wat zijn de belangrijkste dingen om naar te kijken als we de prestaties van een Google Ads campagne willen verbeteren en snel resultaten willen boeken?

Vaak, wanneer we beginnen te werken aan een Google Ads campagne, komt het met een zekere geschiedenis. Als we een bestaande campagne overnemen, is het doel: om er met een frisse nieuwe blik naar te kijken, gebruikmakend van onze expertise en vaardigheden. We moeten er wijs uit worden – om problemen op te lossen en de prestaties te verbeteren.

In dit artikel lees je over 7 belangrijke onderdelen die je kunt optimaliseren om de prestaties van een  Google Ads campagne te verbeteren.

Belangrijke onderdelen voor het verbeteren van de prestaties van Google Ads campagnes

  1. Prestaties per locatie.
  2. Prestaties per apparaat.
  3. Prestaties per netwerk (Search vs. Search, Partners vs. Display).
  4. Publieksprestaties.
  5. Negatieve zoekopdrachten en lijsten met uitsluitingszoekwoorden
  6. Beschikbare functies (en van toepassing op de Account/Campagne) in het Platform.
  7. Conversies bijhouden.

1. Prestaties per locatie

Om de prestaties per doelgroep te segmenteren, kun je kijken waar jouw bestaande en toekomstige klanten zich bevinden.

Je zult waarschijnlijk patronen zien voor verschillende provincies, regio’s en zelfs postcodes.

Dit lijkt nogal voor de hand te liggen als we bedenken dat demografische gegevens van plaats tot plaats totaal verschillend kunnen zijn.

Gebruikers uit de zogenaamde grote steden kunnen bijvoorbeeld hogere transactiewaarden zien, die daarom een verhoging zouden rechtvaardigen van het bedrag dat we bereid zijn uit te geven om die klanten te werven (CPA).

Als de prestaties per locatie sterk verschillen is het aan te raden om deze op te splitsen, zodat advertenties daarop kunnen worden afgestemd.

2. Prestaties per apparaat

Ondanks de toenemende samenkomst tussen ervaringen op verschillende platforms en apparaten, is het gedrag van gebruikers vaak verschillend.

Het is niet alleen een kwestie van schermgrootte en -resolutie, maar ook van context en de redenen waarom we een apparaat gebruiken bijvoorbeeld: een mobiel in plaats van een desktop.

Als we onze gebruikers en klanten kennen en weten hoe ze converteren, zal het waarschijnlijk geen verrassing zijn als het ene apparaat het beter doet dan het andere. Aan de hand van cijfers kun je bepalen om biedingen te verhogen of te verlagen en de strategie aan te passen.

3. Prestaties per netwerk

Er zijn nog steeds CPC campagnes die zich richten op alle netwerken (Search, Search Partners, en Display).

We kunnen lang discussi√ęren over de kwaliteit van de impressies en kliks van de websites van partners. Maar meestal genereren deze slechts zo’n kleine hoeveelheid verkeer dat in de bredere context van een account de uitgaven echt te verwaarlozen kunnen zijn.

En gezien het feit dat er geen manier is om alleen Search Partners te targeten, is het een andere zaak of we de Search Partners aan of uit houden.

Dat kan echter niet gezegd worden voor het Display Netwerk – je moet Search en Display campagnes altijd opsplitsen.

Om te beginnen, met Search is een pull medium van reclame. Dit houdt in dat de consument actief op zoek gaat naar de inhoud. Terwijl Display een push medium is. Wat betekent dat ze inhoud zenden naar het publiek, ongeacht of het publiek die inhoud daadwerkelijk wil hebben of niet. Zelfs wanneer ze zeer gericht zijn, zijn display-advertenties een vorm van verstoring van de gebruikerservaring, en daarom moeten we dat altijd erkennen in onze creativiteit en berichtgeving.

Bovendien is het waarschijnlijk dat we de twee netwerken moeten gebruiken om ons te richten op klanten en prospects in verschillende stadia van hun gebruikerstraject, met verschillende strategie√ęn, key performance indicators en doelstellingen die daarop zijn afgestemd.

4. Publieksprestaties

Vaak zien we dat Search een aanzienlijke hoeveelheid verkeer van bestaande klanten aanjaagt die de engines gebruiken om snel naar een website te “navigeren” om toegang te krijgen tot hun account.

Deze navigatie kliks, indien de juiste maatregelen niet zijn genomen, kunnen vrij duur zijn wanneer ze afkomstig zijn van CPC advertenties.

Voeg uitsluitingszoekwoorden toe om (waar mogelijk) extra kosten te vermijden die geen extra conversies zullen opleveren.

Andere logische toepassingen van doelgroepen zijn het segmenteren van het gebruikersbestand in clusters gedefinieerd door gedrag (d.w.z. paginabezoekers), en/of betrokkenheid (hoge consumptie van content), en dus voor remarketing doeleinden.

Maar doelgroepen kunnen ook worden gebruikt voor observatie in plaats van targeting, zoals in het bovenstaande voorbeeld.

Aangezien deze geen invloed hebben op de prestaties van de campagnes, is het sterk aan te raden om zoveel mogelijk relevante doelgroepen toe te voegen.

Zodra de gegevens zijn verzameld, zal dit waardevolle inzichten opleveren in welke segmenten het meest waardevol zijn en welke doelgroepen ondermaats presteren. Dit zal je in staat stellen om de juiste aanpassingen te doen aan biedingen en andere elementen van de campagne.

5. Ongewenste zoekopdrachten en lijsten met uitsluitingszoekwoorden

Zoekwoorden zijn nog steeds het sterkste signaal. Maar door de complexiteit van natuurlijke taal en de verschillende (vaak unieke) manieren waarop mensen zoeken, zelfs met de meest geavanceerde machine learning, kunnen machines nog steeds moeite hebben om de intentie volledig te begrijpen.

Daarom is het even belangrijk als altijd om de kans te verkleinen dat zoekwoorden overeenkomen met ongewenste zoekopdrachten. U moet de beschikbare gegevens over zoekopdrachten voortdurend evalueren en analyseren.

Zelfs met de huidige beperkingen, kunnen zoekopdrachtrapporten je echt helpen te begrijpen waar Google denkt dat een website of een pagina over gaat.

Als zodanig kan het ons helpen om de kosten voor ongewenste, minder relevante zoekopdrachten te verlagen, terwijl het tegelijkertijd mogelijk ook helpt om de kwaliteitsscore te verhogen.

6. Beschikbare functies (en van toepassing op de Account / Campagne) in het platform

Voortbordurend op het punt hierboven, een van de redenen om extra functies zoals de advertentie-extensies te gebruiken is het voordeel dat deze kunnen hebben op de kwaliteitsscore.

Als we betalen om daar te staan, dan willen we ervoor zorgen dat het de moeite waard is. Hoe meer ruimte we kunnen innemen, hoe minder er beschikbaar zal zijn voor concurrenten en andere adverteerders.

Extra functies omvatten ook minder gebruikte opties, zoals de mogelijkheid om offline conversies te uploaden (meer daarover in een moment) of experimenten en A / B testen uit te voeren.

7. Conversie bijhouden

Tenslotte is het essentieel om conversies bij te houden en ervoor te zorgen dat we de juiste doelen bijhouden.

In digitale marketing moet alles meetbaar zijn en moeten marketeers verantwoording afleggen over de prestaties van hun reclamecampagnes. Conversie tracking moet altijd de hoeksteen zijn van het plannen en uitvoeren van media-inkoop.

We zien echter vaak voorbeelden van CPC-accounts en -campagnes waarin conversietracking helemaal ontbreekt of waarin de verkeerde eindpunten worden getrackt.

Ervan uitgaande dat we onze conversies op de juiste manier registreren, enkele tips:

  • Gebruik de segmentatieoptie vanuit Google Ads om eenvoudig en snel een uitsplitsing van de conversietypen per campagne te zien (zie onderstaand voorbeeld). In feite is de segmentatieweergave een uiterst nuttig hulpmiddel.
  • Stel de juiste conversiedoel(en) in voor elke campagne wanneer je Target CPA of Target ROAS biedstrategie√ęn gebruikt.
  • Stel aangepaste kolommen in en maak daar gebruik van om de verschillende conversiepunten en/of prestatiemetrics zoals CPA, ROI of ROAS toe te voegen.

Laatste overwegingen

In een ideale wereld zouden marketeers alle tijd hebben om zich te concentreren op de analyse van de gegevens en het werken aan de oplossingen.

In werkelijkheid staan we allemaal vaak onder druk om resultaten te leveren – en snel.

Het is gemakkelijk om te verdwalen in de cijfers, vooral wanneer we moeten werken aan honderden campagnes, advertentiegroepen, advertenties, en misschien wel duizenden zoekwoorden.

Begin dus daar waar je meteen een verschil kunt maken. Kijk voor die campagnes en termen die verantwoordelijk zijn voor de meerderheid van de advertentie-uitgaven.

Als die campagnes of zoekwoorden jouw doelstellingen raken, kan het verbeteren van hun prestaties je echt helpen om dingen naar het volgende niveau te tillen.

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.