Kennisbank » SEO » Zoekvolume belangrijke metric in zoekwoorden onderzoek

Zoekvolume belangrijke metric in zoekwoorden onderzoek

1 november 2021

Zoekvolume-belangrijke-metric-in-zoekwoordonderzoek

Zoekvolume is een belangrijke metric in een zoekwoorden onderzoek. In dit artikel lees je over de beperkingen ervan en hoe je het meeste uit zoekvolume voor SEO kunt halen. Zoekvolume is een van de meest gebruikte meeteenheden voor een zoekwoorden onderzoek, maar er bestaan wel misverstanden over deze metric.

Dit artikel zal een aantal misvattingen over zoekvolume bespreken en tips geven hoe je het correct kan gebruiken.

Wat is zoekvolume?

Zoekvolume is het aantal zoekopdrachten voor een bepaald zoekwoord op een bepaalde zoekmachine over een bepaalde periode van tijd.

Hoe wordt zoekvolume gebruikt?

In organische zoekmachine optimalisatie, is het primaire gebruik van zoekvolume in een zoekwoorden onderzoek voor het ontdekken van de volgende nuttige SEO informatie:

  • Bepalen of een zoekwoord voldoende organisch bezoek kan leveren.
  • De concurrerende moeilijkheidsgraad van een zoekwoord.
  • Het creëren van verkeer schattingen.
  • Het bepalen van seizoen gebondenheid.

Goed gevonden worden in Google begint bij de perfecte zoekwoordenselectie.

Hoe wordt zoekvolume bepaald?

Er zijn twee veelgebruikte manieren waarop je zoekvolume voor zoekwoorden kunt bepalen.

Google Ads zoekwoordplanner

De eerste en meest voorkomende is van wat zoekmachines zoals Google zelf rapporteren. Google rapporteert dit in zijn zoekwoordplanner.

Een paar dingen op te merken over deze bron:

  • Het is bedoeld voor het onderzoeken van Google Ads gerelateerde zoekwoorden, dus niet alle zoekwoorden worden gerapporteerd.
  • Je moet een Google Ads account hebben om toegang te krijgen tot de zoekwoordplanner.
  • Volume getallen in de zoekwoordplanner zijn brede schattingen. De getallen zijn ook afgerond.
  • Volume rapporten in de zoekwoordplanner hebben een tijdvertraging, dus het is niet nuttig voor nieuwere of opkomende zoekwoorden.

Standaard rapporteert de zoekwoordplanner een gemiddeld zoekvolume van de laatste 12 maanden. Dus het gerapporteerde cijfer is niet voor de meest recente maand, maar in plaats daarvan is het totale volume van het afgelopen jaar gedeeld door 12.

Houd ook in gedachten dat de zoekwoordplanner geen onderscheid maakt welk device is gebruikt (mobiel of desktop). De gerapporteerde aantallen zijn schattingen gebaseerd op een samenvoeging van verschillende apparaten en zoek mediums.

Google verbergt zoekvolume voor een groeiend aantal zoekwoorden die in sociaal of juridisch gevoelige gebieden kunnen liggen. Zelfs als deze zoekwoorden nog steeds Google advertenties kunnen genereren.

En Google geeft bij sommige zoekwoorden een “0” verkeer weer, terwijl je logisch zou kunnen verwachten dat er verkeer op zit. Bijvoorbeeld 30 of 100 per maand. Andere tools geven voor deze zoekwoorden bijvoorbeeld wel een inschatting van het aantal zoekopdrachten.

De tool geeft wel eens dezelfde resultaten voor enkelvoudig en meervoudige woorden, maar geeft ook wel eens een som van de zoekvolumes voor meerdere zoekwoorden. Zo verwacht je dat op een zoekwoord veel volume zit, maar eigenlijk is het maar een deel van.

Clickstream gegevens

De andere bron voor zoekvolume getallen is clickstream data. Dit is data verzameld van een steekproef van daadwerkelijke gebruikers, vaak door middel van een browser extensie die gebruikers vrijwillig installeren.
Het is belangrijk op te merken dat clickstream-gegevens nog steeds een schatting zijn. De nauwkeurigheid zal afhangen van het aantal en het soort gebruikers dat is ondervraagd, de ondervragingsmethodologie, en de wiskunde die wordt gebruikt.

De voordelen van clickstream-gebaseerde zoekvolume data ten opzichte van de zoekwoordplanner zijn onder andere:

  • Google toont niet voor alle zoekwoorden volume data. Google censureert dus bepaalde woorden, daar kun je de data niet van inzien.
  • Het kan onderscheid maken tussen subtiele varianten van een zoekwoord.
  • Het kan meer real-time zijn, het biedt meer actuele gegevens en bevat nieuwere en populaire zoekwoorden.

Echter, zoals hierboven opgemerkt, moet je in gedachten houden dat alle volume schattingen gebaseerd op clickstream data slechts zo goed zijn als de gegevensbronnen en hun methodologieën.

Hoe betrouwbaar zijn de gegevens over zoekvolumes?

Zoals beschreven in de vorige sectie, alle beschikbare zoekvolume gegevens zijn gebaseerd op schattingen en uitbreidingen van een reeks getallen. Er is geen precieze zoekvolume data beschikbaar. Met dat gezegd, zelfs geschatte zoekvolume kan nuttig zijn. Het is niet nodig om exacte zoekvolume getallen te hebben om een vergelijking te maken tussen zoekwoorden. Als de volume schattingen afkomstig zijn van dezelfde bron en met behulp van dezelfde methodologie, dan is de relatieve afstand tussen twee zoekwoorden nauwkeurig genoeg om een goed oordeel te kunnen vellen. Houd er ook rekening mee dat zoekvolume vaak seizoensgebonden is; het blijft niet noodzakelijk constant.

Moet je zoekwoorden met een laag zoekvolume negeren?

Zoals bij alles wat SEO betreft, hangt het af van de situatie. Hoewel het misschien zinvol lijkt om zoekopdrachten met een laag volume te negeren, gebaseerd op de veronderstelling dat ze weinig verkeer genereren, blijkt die veronderstelling in de praktijk niet op te gaan.

Ten eerste, vergeet niet dat het een mythe is dat zoekvolume en verkeer met elkaar samenhangen. Ten tweede, zoekwoorden met een lager volume kunnen waardevol zijn in content strategieën.

Laag volume zoekwoorden

Laag volume zoekwoorden zijn vaak ook longtail zoekwoorden, wat betekent dat ze betrekking hebben op een veel specifiekere intentie van de zoeker dan hoofd termen. Dat betekent dat terwijl pagina’s geoptimaliseerd voor een long-tail zoekwoord misschien niet enorme traffic drivers in en van zichzelf, kunnen ze:

Wanneer ze samen worden bekeken, brengen ze veel verkeer binnen die de site anders misschien niet zou hebben getrokken.
Meer conversies genereren omdat ze gericht zijn op een bepaalde gebruikers intentie, in plaats van alleen algemene informatie.

Laag zoekvolume van zoekwoorden voor niche bedrijven

De andere toepassing waar zoekwoorden met een laag volume belangrijke spelers worden, is voor bedrijven waar er simpelweg niet veel zoekvolume is om te hebben, zogenaamde “niche” bedrijven of onderwerpen.

Terwijl we in SEO de neiging hebben om te focussen op en het vieren van de grote winsten, de optimalisaties die resulteren in enorme verkeersaantallen, zijn er in werkelijkheid een groot aantal bedrijven die afhankelijk zijn van en zelfs gedijen op het winnen met lager, maar zeer gericht, verkeer.

Echter, omdat Google’s zoekwoordplanner de neiging heeft om veel zoekwoorden met een lager volume onder te waarderen of zelfs uit te sluiten of een waardering van 0 aan te geven, kan het nodig zijn voor SEO pro’s in niche-bedrijven om zich te wenden tot meer geavanceerde zoekwoord tools die hun eigen bronnen en berekeningen voor zoekvolume gebruiken.

Concurrentieonderzoek met behulp van gevestigde sites in jouw niche kan ook helpen bij het vinden van waardevolle maar moeilijker te vinden zoekwoorden die je wilt richten.

Is Google Trends een zoekvolume tool?

Google Trends is een handige gratis tool die de relatieve populariteit van een zoekterm over een bepaalde tijd weergeeft. Dat klinkt misschien als hetzelfde als “zoekvolume”, maar er zijn subtiele maar belangrijke verschillen.

De belangrijkste metric in Google Trends is niet het werkelijke volume van zoekopdrachten voor een onderwerp. Het is een genormaliseerde “score” op een schaal van 0-100 die de relatieve zoekfrequentie van een onderwerp weergeeft in vergelijking met het aandeel van alle zoekopdrachten voor het onderwerp in de tijd.

Toch kan Trends nog steeds een waardevolle aanvulling zijn op jouw zoekwoord onderzoek, omdat het je helpt te begrijpen hoe populair jouw onderwerpen zijn en of je kunt verwachten een stijgende golf voor een bepaald onderwerp mee te maken.

Lees meer over Google Trends.

Hoe het zoekvolume te gebruiken voor SEO

Nu dat je een beter begrip hebt van wat zoekvolume is, hoe het wordt bepaald, en de verschillende beperkingen die erbij betrokken zijn, laten we overgaan tot de praktische toepassingen ervan.

Hier zijn de belangrijkste toepassingen van zoekvolume gegevens voor SEO.

1. Het bepalen van de potentiële waarde van een zoekwoord

Hoewel het lijkt dat hoe meer zoekvolume een zoekwoord krijgt hoe meer verkeer het kan opleveren, in werkelijkheid zijn er veel andere factoren die van invloed zijn verkeer-drijvende potentieel met inbegrip van:

  • De relevantie van het zoekwoord voor jouw site en publiek.
  • De werkelijke click-through rate op zoekopdrachten.

Dit laatste kan sterk worden beïnvloed door functies op de zoekpagina die de zoekopdracht van een gebruiker kunnen bevredigen zonder dat ze doorklikken naar een site.

Dus de hoeveelheid zoekvolume getoond voor een zoekwoord zou slechts één factor moeten zijn om te overwegen bij het beoordelen van prioriteiten voor zoekwoord targeting.

2. Beoordeling van de relatieve moeilijkheidsgraad van een zoekwoord

Over het algemeen, hoe hoger het volume van een zoekwoord hoe meer concurrentie ervoor is in de zoekresultaten.

Dat betekent het veel meer inspanning zal kosten om een zoekwoord met een hoger volume hoog te laten scoren.

Veel zoekwoord onderzoek tools drukken dit uit in termen van een zoekwoord moeilijkheidsgraad score, met zoekvolume als een van de verschillende factoren bij het bepalen van die score.

Eigenlijk kan een goed geconstrueerde zoekwoordmoeilijkheidsscore waardevoller zijn dan zoekvolume alleen, simpelweg omdat het rekening houdt met die andere factoren.

Het kan zijn dat een hoog volume zoekwoord een relatief lage moeilijkheidsgraad heeft, maar als dat gebeurt is het moeilijker om erachter te komen waarom.

Het kan zijn dat je op een kans bent gestuit die je concurrentie nog niet heeft ontdekt, maar het kan ook betekenen dat dit zoekwoord simpelweg geen bruikbaar verkeer voor je zal creëren.

3. Het creëren van potentiële verkeer schattingen

We gebruikten met opzet het woord “creëren” hierboven omdat het een mythe is dat een hoger zoekvolume samenhangt met een hoger verkeerspotentieel.

Het kan betekenen dat, omdat natuurlijk (alle andere voorwaarden gunstig zijn) meer mensen in de zoek pijplijn betekent meer mensen die potentieel kunnen klikken op jouw resultaat.

Maar dat “alle andere voorwaarden” voorbehoud in de vorige zin is niet onbelangrijk.

Bijvoorbeeld, kan het geval zijn dat de top paar resultaten voor een hoog volume zoekwoord zo goed en zo relevant zijn, zodat vrijwel iedereen alleen op deze resultaten klikt. Zelfs als je dan in de top tien resultaten staat, krijg je misschien maar enkele klikken. .

Een andere mogelijkheid die het verkeerspotentieel van een populaire zoekopdracht ondermijnt zijn functies zoals Featured Snippets. Deze kunnen voldoen aan de behoefte van veel zoekers, wat resulteert in een zogenaamde zero-click situatie voor de organische web resultaten op de pagina.

Om die redenen gebruiken zoekwoord research tools vaak formules die zoekvolume combineren met geschatte click-through rate, en soms andere factoren, om de potentiële traffic van een zoekwoord te bepalen.

4. Het bepalen van seizoen gebondenheid

Een tool die de maand-per-maand trend laat zien van het zoekvolume van een zoekwoord kan jouw beste gids zijn om te zien hoeveel de tijd van het jaar de interesse in jouw zoekwoord beïnvloedt.

Vergeet niet dat het aantal gerapporteerd door de Google Ads zoekwoordplanner een 12-maands gemiddelde is, dus het geeft geen indicatie van seizoensgebonden variaties.

In het geval van een e-commerce site, kan die kennis met name van onschatbare waarde zijn om te weten wanneer de inspanningen voor een bepaald product of categorie op te voeren.

Bijvoorbeeld, hier is een 24-maanden zoekvolume trend voor “winterjas.”

Google Trends grafiek

Niet verrassend, zoekopdrachten voor winterjas beginnen te klimmen in de herfst en piek in november.

Echter, niet alle seizoen gebondenheid is zo intuïtief, dus een tool die het laat zien kan verborgen inzichten blootleggen die van waarde kunnen zijn buiten SEO.

Conclusie: De waarde van zoekvolume in SEO

Zoekvolume is zonder twijfel een belangrijke metric voor effectief zoekwoorden onderzoek .

Echter, de onderzoeker moet zich bewust zijn van de beperkingen van zoekvolume metrics, alsmede manieren om de informatie die zoekvolume gegevens biedt te verbeteren om meer nauwkeurige beoordelingen mogelijk te maken.

Als je al deze nuances over zoekvolume begrijpt, zal het een waardevoller onderdeel worden van jouw eigen onderzoek en zoekwoord beoordelingsproces.

Bron: https://www.searchenginejournal.com/keyword-search-volume/421907/

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.