Kennisbank » SEO Tools » Hoe je Google Trends kunt gebruiken voor een zoekwoorden analyse

Hoe je Google Trends kunt gebruiken voor een zoekwoorden analyse

21 januari 2021

 Google-Trends

Aangezien online content zich blijft ontwikkelen als de primaire bron van informatie voor veel mensen, is het relevanter dan ooit om te weten welke zoekwoorden je in je tekst moet plaatsen. Of het nu gaat om een officiële zakelijke webpagina of een sociale-mediaplatform, voor elke site is het van belang om een zoekwoorden analyse uit te voeren om een goed presterende website te krijgen.

Door een zoekwoorden analyse uit te voeren kom je erachter welke woorden bezoekers gebruiken. Wat zijn goede tips als het gaat om het maken van een zoekwoorden analyse? Je kunt Google Trends gebruiken om jouw prestaties in de zoekmachines te optimaliseren. Google Trends is een gratis tool waarmee je de populariteit van zoekwoorden kan opzoeken in een land, taal of regio.

Dit artikel gaat over hoe je de kracht van Google Trends kan benutten ten behoeve van de zoekmachine optimalisatie van jouw website.

Wat is Google Trends?

Google Trends verzamelt gegevens van Google-zoekopdrachten. Hiermee kunnen gebruikers het zoekvolume van zoekwoorden vergelijken met andere vergelijkbare zoekwoorden voor verschillende geografische regio’s.

De gegevens van Google Trends kunnen worden getoond over een bepaalde periode. Zo kan je bijvoorbeeld de populariteit van een zoekwoord bekijken over de laatste 6 maanden, maar ook over de laatste 7 dagen of zelfs de laatste 4 uur. Daarnaast kan je selecties maken op regio of gerelateerde onderwerpen.

De beste zoekwoorden selecteren om specifieke klanten te targeten.

Hoe gebruik ik Google Trends?

Google Trends kan worden gebruikt voor technologische voorspellingen tot SEO optimalisatie. Hoe je Google Trends gebruikt is afhankelijk van wat je er uit hoopt te halen. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld inzicht krijgen hoeveel vraag  ernaar producten en diensten er is in verschillende landen.

Bijvoorbeeld, hier is een screenshot van Google Trends voor “Taylor Swift” sinds 29 december 2019. Je zult een piek zien tegen het einde van juli 2020 toen ze haar “Folklore” album uitbracht.

 Google-Trends-Taylor-Swift

Je kunt de gegevens sorteren op categorie, type, regio of tijdsperiode. Naarmate je je meer bekend bent Google Trends, kun je gebruik maken van trending topics, trendvoorspellingen en gerelateerde vragen om je lokale SEO te optimaliseren.

Bijvoorbeeld, het gebruik van het platform om het zoekvolume te analyseren over een periode van tijd kan je helpen bij het identificeren van de seizoen gebondenheid van onderwerpen binnen jouw branche. Dit kan je helpen bij het plannen van een redactionele kalender die de inhoud rond dat onderwerp tijdens het hoogseizoen promoot.

Hieronder bekijken we hoe je Google Trends kunt gebruiken voor zoekwoorden analyse.

Begrijp het zoekvolume op zoekwoorden

Het zoekvolume op zoekwoorden verwijst naar het aantal keren dat er binnen een bepaalde tijd op een term is gezocht. Voor degenen die zich bezighouden met SEO, is dit van vitaal belang, want het zoekvolume is uiteindelijk wat zorgt voor het nieuwe verkeer naar een website. Met Google Trends kun je een willekeurig zoekwoord invoeren om te zien hoe de interesse in dat onderwerp in de loop van tijd is toegenomen of afgenomen. Je kunt ook de regionale interesse van een bepaald onderwerp of bedrijf bekijken en landkaarten inspecteren die plaatsen weergeven waar het meest of het minst waarschijnlijk wordt gezocht.

Ook is het belangrijk om te weten dat Google Trends een relatieve zoekwoordpopulariteit heeft. Dit betekent dat de lijngrafiek die je ziet voor elke term een verhouding weergeeft van het aantal keren dat er naar een woord of zin is gezocht in verhouding tot het totale aantal zoekopdrachten op een bepaalde plaats en op een bepaald moment.

Haalbaarheid meten

Naast het onderzoeken van het zoekvolume is het ook essentieel om naar de haalbaarheid van een zoekwoord te kijken. Deze haalbaarheid kun je bijvoorbeeld laten berekenen in Longtail Pro. Met de Keyword Competitiveness (KC) meet je hier hoe moeilijk het is met een bepaald zoekwoord te ranken. Houd er wel rekening mee dat de aangegeven KC een zeer ruwe indicatie is die regelmatig geen recht doet aan de daadwerkelijke moeilijkheidsgraad en haalbaarheid. Het kan verstandig zijn om ook via tools als Majestic te kijken naar de mate waarin bepaalde zoekwoorden in linkbuilding gebruikt worden. Dit geeft een beter beeld over de haalbaarheid.

Identificeer de seizoensgebonden trends

De meeste contentmarketeers willen de contentkalenders ruim van te voren inplannen en op de hoogte blijven van updates op het gebied van zoekwoordpopulariteit. Daarom kan het bijhouden van seizoensgebonden trends via Google Trends je helpen om te weten wanneer je content moet produceren die waarschijnlijk sterk wordt gezocht in combinatie met bepaalde tijden van het jaar, zoals de feestdagen. Google Trends toont wanneer en hoeveel er op een bepaald zoekwoord is gezocht in vergelijking met hoe vaak er doorgaans op andere tijden van het jaar wordt gezocht.

Vermijd tijdelijk populaire zoekwoorden

Wanneer je wil weten of een zoekwoord voor een langere periode of alleen een dag “hot” is, kan je Google Trends gebruiken. De linker zijbalk van de tool toont een “Jaar in Zoeken” tabblad waar je de zoekinteresse voor populaire onderwerpen in de afgelopen 12 maanden kunt verkennen. “Spikes” zijn duidelijk zichtbaar en komen over het algemeen voor rond unieke momenten.

Bij het kiezen van zoekwoorden is het beter om te voorkomen dat de zoekresultaten van Google slechts gedurende een speciale of beperkte periode (zoals Kerstmis) populair zijn. Omdat zoekwoorden voor specifieke periodes niet voor veel nieuwe bezoekers op jouw website zullen zorgen.

Relevante onderwerpen vinden

Sterke contentmakers moeten altijd vooruitdenken aan de toekomstige inhoud. Google Trends helpt daarbij, want een basisonderzoek naar Google-woordtrends zal ook gerelateerde onderwerpen aanreiken. Er verschijnt een tabel naast elke term die je zoekt, waarin de top vijf van gerelateerde zoekopdrachten is opgenomen. Je kunt deze onderwerpen gebruiken om jouw inhoud te informeren en links op te bouwen.

Trendvoorspellingen gebruiken

Het gebruik van Google Trend voorspellingen kan een eenvoudige manier zijn om je te helpen met jouw zoekwoorden analyse. Google heeft de afgelopen jaren voorspellings- en trendgegevens voor bestaande zoekwoorden toegevoegd aan de Google Trends tool.

Zoek gerelateerde zoekopdrachten om de concurrentie voor te zijn

Naast de gerelateerde onderwerpen in een Google Trends zoekopdracht, zijn er ook gerelateerde zoekopdrachten. Hiermee kun je zien welke soorten zoektermen mensen gebruiken in combinatie met de zoektermen die je invoert en kun je een populaire zoekopdracht analyseren tegen het totaal van de zoekopdrachten voor jouw interessegebied. Dit soort informatie kan zeer waardevol zijn bij het opzoeken van zoekwoorden of het maken van contentkalenders voor marketing- of sociale-mediacampagnes.

Optimaliseer jouw lokale SEO-strategie

Omdat Google Trends kan worden verfijnd om te filteren op specifieke locaties en subregio’s, kun je het gebruiken om lokale trends te ontdekken om jouw lokale SEO-strategie te optimaliseren.

Bron: https://www.semrush.com/blog/google-trends/

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.