Kennisbank » SEO » 4 velden in Google My Business die invloed hebben op de ranking

4 velden in Google My Business die invloed hebben op de ranking

26 november 2020

Velden-in-Google-my-Business-die-invloed-hebben-op-de-ranking

Met zoveel aanpassingsopties in jouw Google My Business-profiel kan het moeilijk zijn om te beslissen waarop je je moet focussen. Maar als het gaat om de ranking in de zoekresultaten, zijn er eigenlijk maar vier velden die invloed hebben op de ranking in de local pack (lokale resultaten) van Google.

In dit artikel bespreken we welke velden invloed hebben op de ranking en welke niet.

1. Bedrijfsnaam

Het eerste onderdeel dat invloed heeft op de ranking is de bedrijfsnaam. Van alle onderdelen die de ranking beïnvloeden, heeft deze het meeste invloed.

Als je toevallig een bedrijfsnaam hebt die veel zoekwoorden heeft, dan kan dit in je voordeel werken. Het is niet aan te raden om een heleboel zoekwoorden toe te voegen aan je bedrijfsnaam in Google. Maar het is wel slim om je concurrenten in de gaten houden. Om te zien of zij veel zoekwoorden aan hun bedrijfsnaam hebben toegevoegd. Wanneer ze dit toepassen, kun je dit aan Google melden met behulp van het zakelijke klachtenformulier van Google.

Questions & Answers (Q&A) – Geen impact

Wat de ranking helemaal niet heeft beïnvloed zijn de Questions & Answers. Bij dit onderdeel moet je een e-mail alert krijgen als iemand een vraag plaatst op je vermelding.

Door moz.com zijn veel tests gedaan op Q&A. Ondanks het feit dat ze willekeurige zoekwoorden en zeer specifieke dingen in de vragen en antwoorden hadden geplaatst, had dit geen meetbare impact op de ranking.

2. Categorieën

Het tweede onderdeel dat invloed heeft op de ranking zijn de categorieën. Er zijn 10 categorieën die je kunt toevoegen. Daarbij is het goed om te vermelden dat Google ongeveer 4.000 categorieën op dit moment heeft. Google blijft categorieën toevoegen en zullen ook weer categorieën gaan verwijderen.

Moz.com heeft bijgehouden hoe het verloop van de categorieën was. Daaruit konden ze opmaken dat er ongeveer twee tot tien (gemiddeld) veranderingen per maand zijn in de categorieën. Soms voegen ze er categorieën aan toe die voorheen niet bestonden. Zo vonden ze bijvoorbeeld in het afgelopen jaar dat er veel restaurantcategorieën zijn toegevoegd, evenals autodealercategorieën. Maar er zijn ook enkele industrieën, zoals tandartsen, die een paar maanden geleden een nieuwe categorie kregen voor tandheelkundige implantaten.

Dus het is iets dat je wilt bijhouden.

Diensten – Geen impact

Nu gaan we over naar een ander ding dat geen invloed heeft op de ranking, de diensten.

In de dienstensectie kun je er allerlei beschrijvende woorden kwijt. Je kunt Google veel vertellen over de verschillende diensten die je aanbiedt.

Moz.com heeft gemerkt dat wat je daar ook neerzet, het geen enkele invloed heeft op je ranking. Dus het is niet iets waar je veel tijd aan hoeft te besteden. Het is ook niet erg zichtbaar. Op dit moment is het helemaal niet zichtbaar op je desktop. Als je dan op een mobiel apparaat gaat, is het een beetje verborgen in een tabblad.

3. Website

Dan terug te gaan naar de dingen die impact hebben op de ranking, het websiteveld.

Het websiteveld is een onderdeel waarbij het handig is om te testen welke pagina van jouw website je in Google My Business wil plaatsen. Vaak wordt er een link gelegd naar de homepage, wat prima is. Maar bij bedrijven met meerdere locaties is het soms beter om te linken naar een locatiepagina.

Je wilt dat dus wel testen. Als je een bedrijf hebt dat veel verschillende vestigingen heeft – zoals voor elke vestiging een eigen Google My Business vermelding – wil je ook proberen om ervoor te zorgen dat je die naar verschillende (locatie)pagina’s op jouw website linken. Zo kan je er voor zorgen om jouw exposure te maximaliseren en ervoor te zorgen dat je niet probeert om alle vermeldingen te ranken voor hetzelfde onderwerp, want dat zal niet gebeuren. Ze worden gewoon gefilterd. Dus dat is een sectie waarbij je kan testen en kijken wat het beste werkt voor jou en jouw branche.

Producten – Geen impact

Het volgende onderdeel heeft geen invloed op de ranking – producten.

Dus dit is een functie die Google ongeveer een jaar geleden heeft gelanceerd en is erg visueel. Het is beschikbaar op de meeste vermeldingen. Ze zijn dit langzaam aan het uitrollen naar alle aanbiedingen, met uitzondering van een paar categorieën die het niet hebben.

Als je een bedrijf bent dat producten aanbiedt of zelfs als je diensten aanbiedt, kun je ze technisch gezien in deze sectie met foto’s opnoemen. Een van de goede dingen van de producten sectie is dat ze zeer zichtbaar zijn op het kennispaneel op zowel desktop als mobiel. Het is dus iets wat je wilt invullen, maar helaas moz.com heeft gemerkt dat het geen invloed heeft op de ranking. Het heeft echter wel invloed op conversies voor bepaalde industrieën.

Dus als je een bloemist of een autodealer bent, is het zeker zinvol om dat gedeelte in te vullen en up-to-date te houden op basis van de producten die je op dit moment aanbiedt.

4. Reviews

Dan verder naar het laatste onderdeel, de reviews. De hoeveelheid reviews hebben volgens moz.com invloed op de ranking.

Maar dat gezegd hebbende, heeft moz.com ook geconstateerd dat het een afnemende opbrengst heeft. Dus als je bijvoorbeeld een bedrijf bent en je gaat van 0 reviews naar ongeveer 20 of 30 recensies. Dan kan je je bedrijf  verder weg van je kantoor zien staan, wat geweldig is. Maar als je van, laten we zeggen, 30 naar 70 gaat, zie je misschien niet dezelfde stijging. Dus dat is iets om in gedachten te houden.

Maar er zijn natuurlijk veel redenen waarom je jouw bedrijf wilt richten op reviews, en moz.com ziet dat ze eigenlijk een directe invloed hebben op de ranking.

Er is een artikel over op Search Engine Land dat Joy Hawkins een paar jaar geleden schreef en dat nog steeds relevant is. Het gaat over de veranderingen die ze zag toen een heleboel bedrijven hun reviews verloren en alleen maar konden toekijken hoe hun ranking daadwerkelijk daalde binnen een periode van 24 tot 48 uur. Dat artikel is nog steeds relevant en is iets wat je in gedachten kunt houden.

Conclusie

Kortom, de vier onderdelen in Google My Business om jouw ranking te beïnvloeden zijn: ten eerste de bedrijfsnaam, ten tweede de categorieën, ten derde het websiteveld en ten slotte het reviewgedeelte op Google.

Bron: https://moz.com/blog/google-my-business-fields-that-impact-ranking

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.