Kennisbank » Overig » YouTube Analytics rapporteert nu over Verkeersbronnen

YouTube Analytics rapporteert nu over Verkeersbronnen

20 november 2020

YouTube Analytics wordt bijgewerkt met een nieuw rapport dat de makers laat zien hoe de kijkers hun video’s vinden.

In het laatste nieuwsbulletin voor kanaaleigenaren op het Creator Insider-kanaal legt het YouTube-team uit hoe dit nieuwe rapport de gegevens over verkeersbronnen veel duidelijker maakt.

Eigenaren van een YouTube-kanaal kunnen het nieuwe rapport vinden in het tabblad Analytics in YouTube Studio. In het overzichtsgedeelte is er nu een gedeelte met de titel: “Hoe de kijkers deze video hebben gevonden”. Verkeersbronnen die in het verslag zijn opgenomen zijn:

  • Meldingen
  • Abonnementen feed
  • YouTube-aanbevelingen
  • YouTube Home
  • Volgende
  • Kanaalpagina’s
  • Andere

Het YouTube-team legt niet uit wat ‘Andere’ bronnen zouden kunnen bevatten, maar ik denk dat kijkers die op een link klikken naar een video uit de commentaarsectie van een andere video zouden klikken. Of andere willekeurige plaatsingen zoals dat.

Naast elke verkeersbron zal er ofwel een groene pijl, een grijze pijl of een streepje staan. Als het rapport een groene pijl toont die naar boven wijst, betekent dit dat de verkeersbron beter presteert dan normaal, volgens de historische gegevens van het kanaal. Een grijze pijl die naar beneden wijst, betekent dat de verkeersbron ondermaats presteert in vergelijking met het aantal kijkers dat normaal gesproken door die bron wordt gegenereerd.

Een streepjesindicator, of helemaal geen indicator, betekent dat YouTube niet genoeg historische data van die verkeersbron heeft om te weten of de prestaties omhoog of omlaag gaan. Het is normaal dat kijkers een video op verschillende manieren en op verschillende plaatsen vinden. Het is dus gebruikelijk om veel verschillende verkeersbronnen te zien in dit rapport.

Wanneer een video uitzonderlijk goed presteert met een bepaalde verkeersbron kan het zijn dat hij minder views of impressies van anderen krijgt. Als veel kijkers een video op hun homepage zien, bijvoorbeeld, dan kan het zijn dat het minder impressies van andere bronnen krijgt omdat gebruikers het al hebben gezien. Deze update is nu beschikbaar in YouTube Studio.

Nog een update: YouTube Audiobibliotheek

In hetzelfde nieuwsbulletin kondigde het YouTube-team de lancering aan van een andere functie die het leven van de maker zeker zal vergemakkelijken. YouTube Studio krijgt een eigen audiobibliotheek, die bestaat uit duizenden gratis nummers en geluidseffecten die de makers in hun video’s kunnen bewerken.

Dit vereenvoudigt niet alleen het proces van het mixen in extra audio, maar zorgt er ook voor dat de video geen auteursrechtaanval krijgt voor het gebruik van gelicentieerde geluiden. Verder kunnen in aanmerking komende makers hun video’s nog steeds volledig te gelde maken wanneer muziek en geluidseffecten van de YouTube-audiobibliotheek worden toegevoegd. Deze update is nu ook beschikbaar in YouTube Studio.

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.