Posted in Nieuws

Meest gestelde SEO vragen – Algemeen

Meest-gestelde-SEO-vragen-Algemeen

Als je begint met SEO en op zoek bent naar verbetering van de prestaties van je website, dan is de kans groot dat je veel vragen hebt.

Om je te helpen, vind je in dit artikel de drie meest gestelde vragen over SEO beantwoord.

Ranking in Google uitgelegd
Google keyword ranking is de positie die jouw website in Google krijgt wanneer een gebruiker naar die zin of dat zoekwoord zoekt. Een ranking van 1 betekent dat je bovenaan staat. Als je nummer 11 bent, betekent dit vaak dat je op pagina 2 van Google staat, aangezien de meeste zoekresultaten 10 vermeldingen per pagina hebben.

Waarom staat mijn website niet in Google?

Wanneer jouw website niet in Google staat, kunnen daar een paar redenen voor zijn.

Om te controleren of jouw site is opgenomen in de zoekmachine resultaten ga je naar Google. Hier voer je de sitenaam van je website in en klik op Search.

Als je de webpagina’s van jouw site ziet staan, weet je dat jouw site geïndexeerd is.

Redenen waarom jouw site niet wordt gerankt kunnen zijn:

  • Je site is nieuw en heeft niet voldoende autoriteit opgebouwd om een positie in de zoekresultaten te krijgen voor populaire zoekopdrachten. Wanneer je een website lanceert kun je niet verwachten dat je meteen voor jouw doelgerichte zoekopdrachten kunt ranken; je moet aantonen dat je het verdient om te ranken.
  • De inhoud van je site komt niet overeen met de intentie van de bezoeker. Ook kan je websitepagina’s belangrijke informatie of kwaliteit missen in vergelijking met  pagina’s van andere websites. Je moet er zeker van zijn dat de pagina’s die je plaatst ten minste zo goed zijn als of beter dan wat er al is gerankt.

Als je geen van de pagina’s van jouw website ziet staan, betekent dit dat deze niet geïndexeerd zijn. Redenen hiervoor kunnen zijn:

  • In jouw robots.txt-bestand kan een “no index” tag staan. Met deze tag worden zoekmachines geblokkeerd om jouw site te crawlen. Verwijder deze “no index” tag en je site zou nu geïndexeerd moeten worden.
  • Zeer recentelijk is je site online geplaatst (sinds een paar dagen), en je hebt de site nog nergens bij Google ingediend of ernaar gelinkt, wat betekent dat hij nog niet geïndexeerd is. Stel de Google Search Console in en vraag de indexering aan.
  • Je site heeft een penalty ontvangen voor het overtreden van de Webmaster richtlijnen van Google. Dit is zeldzaam en onwaarschijnlijk. Je moet echter wel een aantal serieuze slechte SEO-tactieken hebben gebruikt om dit te laten gebeuren.

Waarom is mijn organisch verkeer gedaald?

Wanneer het organische verkeer op jouw website in de loop van de tijd plotseling of geleidelijk is afgenomen, kun je het volgende doen:

Als dit opeens gebeurt:

  • Controleer of er op jouw website per ongeluk een “no index” tag is toegevoegd. Dit kan gebeuren wanneer een website ontwikkelaar een site van een testomgeving naar een live-omgeving verplaatst. Waarbij ze vergeten zijn de “no index” tag te verwijderen. Als je WordPress gebruikt, controleer dan:

Settings > Reading > Search Engine Visibility

Instellingen > Lezen > Zoekmachine zichtbaarheid

Dit vakje moet niet aangevinkt zijn.

Zoekmachine-zichtbaarheid

  • Controleer Google Search Console om te zien of jouw site is verwijderd uit de zoekmachine resultaten als gevolg van malware. Als Google van mening is dat jouw site schadelijk kan zijn voor gebruikers, kan het zijn dat dit gebeurt, meestal als de site is gehackt. Je kunt hier meer informatie vinden over hoe je een beoordeling kunt aanvragen als je de problemen hebt opgelost.
  • Jouw site kan zijn beïnvloed door een handmatige actie, hoewel dit onwaarschijnlijk is. Het rapport van de handmatige acties kun je in Google Search Console bekijken door te gaan naar:

Beveiligingsproblemen en handmatige acties > Handmatige acties

Als je een probleem ziet staan, is dit mogelijk de reden voor het verkeersverlies van jouw site. Wanneer er geen probleem wordt genoemd, kun je er zeker van zijn dat dit niet het probleem is.

Google-Search-Console-probleem-gedetecteerd

Als dit geleidelijk is gebeurd:

  • Google kan een kernalgoritme-update hebben uitgerold waardoor andere websites meer verkeer naar hun site hebben gekregen dan jouw website. Zoals Google zegt: “Er is niets mis met pagina’s die mogelijk minder goed presteren in een core-update. De veranderingen gaan over het verbeteren van de manier waarop onze systemen de inhoud in het algemeen beoordelen. Deze wijzigingen kunnen ervoor zorgen dat sommige pagina’s die voorheen onderbelicht waren, het beter doen. Het advies hier is om te analyseren wat de top-sites doen wat jij niet doet.
  • De meest waarschijnlijke reden is dat jouw concurrenten een agressievere SEO-strategie gebruiken, en ze hebben jouw organische zichtbaarheid ingehaald. In dit geval is het zinvol om een volledige analyse te maken van de strategieën van jouw concurrent om te begrijpen waar je kunt verbeteren.

Hoe lang duurt het om te ranken op Google?

Om een positie te krijgen in de zoekresultaten van Google is afhankelijk van verschillende factoren. Die factoren bepalen hoe lang het duurt om te ranken.

Het is een tijd geleden dat door het lanceren van een site en optimaliseren van title-tags een site in een paar weken in de zoekresultaten van Google wordt getoond. Je kunt een website niet lanceren en verwachten dat dit over een nacht ijs gaat voor concurrerende zoekopdrachten. Het kost tijd om een website organisch te laten presteren, want Google rankt relevante sites die autoriteit hebben opgebouwd.

Je moet de topposities binnen Google verdienen. Het duurt tussen gemiddeld tussen de zes maanden en een jaar om een goede positie in de ranking te bemachtigen. Maar dit is wel afhankelijk van het niveau van de middelen die je toewijst aan jouw strategie. Daarnaast hangt het af van het niveau van de concurrentie, en wat anderen die strijden voor dezelfde zoekopdrachten doen.

Het kan slechts een paar maanden duren om op een lokale term te ranken (bijvoorbeeld loodgieter in [locatie]). Maar het kan jaren duren om een nieuwe website te ranken voor bijvoorbeeld de term “laptops”.

Google’s John Mueller zei onlangs dat het tot een jaar kan duren voordat ze weten op welke positie een nieuwe site moet worden geplaatst. Ook kunnen er gedurende deze periode schommelingen in positie verwacht worden.

Bron: https://www.semrush.com/blog/seo-faq/

Houd je kennis op peil

Ontvang elke 4 weken handige SEO- en SEA tips.
Je kunt op elk moment uitschrijven.