Kennisbank » SEO Content » Verklaring van Google over AI-content in zoekresultaten

Verklaring van Google over AI-content in zoekresultaten

23 februari 2023

 Verklaring-van-Google-over-AI-content-in-zoekresultaten

Google heeft een verklaring vrijgegeven over zijn aanpak van AI-gegenereerde content in de zoekresultaten. Leer hoe je voor hoge kwaliteit content kunt zorgen en goed kunt scoren met content waarbij de mens centraal staat.

  • Google geeft de voorkeur aan hoogwaardige content, ongeacht of deze door mensen of machines wordt gegenereerd.
  • Google adviseert uitgevers om nuttige, betrouwbare informatie die in de eerste plaats is gemaakt om mensen te helpen. Waaruit expertise, ervaring, autoriteit en betrouwbaarheid (E-E-A-T) blijkt.
  • Automatisering of AI strikt gebruiken om de ranking in de zoekresultaten te manipuleren wordt beschouwd als een schending van het spambeleid van Google.

Google heeft zijn helppagina “Creating helpful, reliable, people-first content” bijgewerkt met richtlijnen voor het beoordelen van content in termen van “wie, hoe en waarom”.

Dit is hoe AI-gegenereerde content past in de aanpak van Google om content van hoge kwaliteit te ranken in de zoekresultaten.

Kwaliteit boven productiemethode

De focus op de kwaliteit van de content in plaats van de productiemethode is al vele jaren een uitgangspunt van Google’s om te ranken in de zoekresultaten.

Een decennium geleden waren er zorgen over de toename van door mensen geproduceerde content in massaproductie.

In plaats van alle menselijk gegenereerde content te verbieden, verbeterde Google zijn systemen om kwalitatief hoogwaardige content te belonen.

De focus van Google op het belonen van kwaliteitscontent, ongeacht de productiemethode, wordt tot op de dag van vandaag voortgezet via de ranking-systemen en het vorig jaar geïntroduceerde systeem voor nuttige content.

Automatisering en AI-gegenereerde content

Het gebruik van automatisering, waaronder AI, om content te genereren met als voornaamste doel de ranking in de zoekresultaten te manipuleren, is in strijd met het spambeleid van Google.

Google’s inspanningen om spam te bestrijden, waaronder het SpamBrain-systeem, zullen dergelijke praktijken blijven bestrijden.

Google beseft echter dat niet alle gebruik van automatisering en AI-gegenereerde content spam is.

Uitgevers automatiseren bijvoorbeeld nuttige content zoals sportuitslagen, weersvoorspellingen en transcripties.

Google zegt dat het een verantwoordelijke benadering zal blijven hanteren voor AI-gegenereerde content, terwijl het de lat hoog blijft leggen voor de kwaliteit van de informatie en de behulpzaamheid in de zoekresultaten.

Bron: https://www.searchenginejournal.com/google-ai-content-in-search-results/478889/

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.