Kennisbank » SEO » Google Search Console gebruiken om SEO te verbeteren

Google Search Console gebruiken om SEO te verbeteren

30 maart 2023

Google-Search-Console

Google Search Console (GSC) is een gratis tool waarmee je de prestaties van jouw website kan bekijken, technische SEO-fouten kan identificeren, indexering voor nieuwe pagina’s kan aanvragen en informatie achterhalen over de gebruikerservaring.

In dit artikel worden een paar rapporten en functies binnen Google Search Console besproken. Deze geven inzicht hoe je website presteert en hoe deze verder verbeterd kan worden.

Belangrijke punten:

  1. Hoe je de prestaties van jouw website kunt bekijken.
  2. Hoe je de indexstatus van een webpagina kunt controleren.
  3. Hoe je indexering aan kunt vragen voor nieuwe pagina’s.
  4. Sitemap rapport. Over de geschiedenis van indiening van de sitemap en waarschuwingen van mogelijke problemen. Ook leer je hoe je met problemen moet omgaan.
  5. Het rapport “Page Experience” met informatie over de gebruikerservaring van de website.

Google Search Console-rapporten en -functies

Om met Google Search Console aan de slag te kunnen gaan, dien je eerst jouw website te activeren binnen deze tool. Daarnaast kun je gebruikers toevoegen en een sitemap indienen bij Google.
Een sitemapbestand bevat alle website-URL’s waarvan je wilt dat Google ze crawlt en indexeert. Dit is belangrijk omdat Google jouw pagina’s moet crawlen en indexeren om ze te ranken.

Hoe je jouw website kan activeren, lees je hier. Of hoe je een sitemap kan indienen, lees je hier.

Rapport Prestaties

Het rapport ‘Prestaties’ biedt gegevens over hoe jouw website presteert op Google.

Het toont vier statistieken:

  1. Totaal aantal klikken: Het aantal keren dat mensen vanuit de zoekresultaten op jouw site hebben geklikt.
  2. Totaal aantal impressies: Het aantal keren dat jouw site is verschenen in de zoekresultaten
  3. Gemiddelde CTR (click-through rate): Het percentage vertoningen dat resulteerde in een klik
  4. Gemiddelde positie: De gemiddelde positie van jouw site in de zoekresultaten

Om deze statistieken voor jouw site te bekijken, klik je op “Zoekresultaten” in de zijbalknavigatie.

GSC-prestaties

Onder de grafiek zie je een tabel die laat zien welke zoekopdrachten, pagina’s, landen en apparaten verkeer naar jouw site sturen. Plus informatie over pagina-ervaring en het aantal kliks dat je op een bepaalde datum hebt gekregen.

Hier zijn twee punten waar je op moet letten bij het analyseren van jouw Google-prestatiegegevens:

  • Lage CTR: Als jouw pagina’s goed scoren maar niet veel klikken krijgen, overweeg dan om betere title tags en meta descriptions te schrijven. Dit maakt jouw pagina’s aantrekkelijker voor gebruikers.
  • Ontbrekende zoekwoorden: Als je niet scoort op belangrijke zoekwoorden, heeft jouw site misschien niet genoeg nuttige content die daarop betrekking heeft. In dat geval moet je jouw contentstrategie verbeteren en kwalitatieve content genereren die gericht is op termen waarvoor je wilt ranken.

Als jouw website verkeer ontvangt van Discover en Google News, zie je ook specifieke rapporten voor deze twee segmenten.

De rapporten zien er allebei zo uit:

URL-inspectietool

Met de URL-inspectie tool kun je de indexstatus van een afzonderlijke pagina op jouw website controleren. Hiermee kun je problemen oplossen die kunnen voorkomen dat jouw pagina wordt weergegeven in de zoekresultaten van Google.

Open de tool via de bovenste balk of door te klikken op “URL-inspectie” in de navigatiebalk.

Om de indexstatus van een bepaalde pagina te controleren, plak je de volledige URL in het zoek vak, om deze te inspecteren, en druk je op enter.

Je krijgt resultaten te zien met de volgende informatie:

  • Indexstatus: Of de pagina al dan niet geïndexeerd is door Google.
  • Laatste crawldatum: De datum en tijd waarop Google de pagina voor het laatst heeft gecrawld.
  • Mobiele bruikbaarheid: Of de pagina voldoet aan de mobielvriendelijke criteria van Google.
  • Structured data: Of de pagina gestructureerde gegevens bevat (en eventuele gerelateerde problemen).

Met de tool kun  je ook live URL’s testen, waarmee je kunt zien hoe een pagina overkomt op Googlebot.

Klik hiervoor op “LIVE URL TESTEN” rechtsboven in het scherm.

Klik op de resultatenpagina op “GETESTE PAGINA BEKIJKEN” > “SCREENSHOT”.

Je kunt ook de URL-inspectietool gebruiken om indexering aan te vragen voor nieuwe pagina’s op jouw site.

Plak de volledige URL in het inspectie zoekvak en druk op enter. Klik vervolgens op “INDEXEREN AANVRAGEN”.

Dit kan het indexeringsproces versnellen.

Pagina-indexeringsrapport

Het rapport “Pagina-indexering” bevindt zich onder het gedeelte “Indexering”. Het laat zien welke pagina’s Google kan vinden en indexeren, plus eventuele gerelateerde problemen.

Pagina’s moeten worden geïndexeerd om in de zoekresultaten te verschijnen. Het is dus belangrijk om indexeringsproblemen te voorkomen.

Ga naar “Indexering” > “Pagina’s” in de zijbalk.

Je ziet twee tabbladen met het aantal geïndexeerde en niet-geïndexeerde pagina’s.

Als je merkt dat het aantal geïndexeerde pagina’s plotseling daalt, kan dat een teken zijn dat er iets mis is.

Scroll naar beneden om uit te vinden waarom uw pagina’s niet zijn geïndexeerd.

Er zijn vele redenen waarom sommige van jouw pagina’s niet worden geïndexeerd.

Bijvoorbeeld, misschien retourneren jouw pagina’s ” Not found (404)” errors. Of je hebt per ongeluk de “noindex” tag toegevoegd.

Dit rapport helpt je het probleem te vinden.

Om dieper in te gaan op een bepaalde oorzaak, klik je op een item in de kolom “Reden”.

Je ziet een lijst met betrokken pagina’s.

Samen met een link naar de oplossing van het probleem bovenaan.

Als je wijzigingen voor de betreffende pagina doorvoert, kun je op “OPLOSSING VALIDEREN” klikken, om Google te laten zien dat je de wijzigingen hebt aangebracht. En hopelijk worden de getroffen pagina’s geïndexeerd.

Sitemaps-rapport

In het rapport “Sitemaps” wordt de geschiedenis van de indiening van jouw sitemap weergegeven en word je gewaarschuwd voor eventuele problemen met jouw ingediende sitemap.

Om het rapport te openen, navigeer je naar “Sitemaps” in de zijbalk.

Je vindt de volgende informatie:

  • URL: De URL die is opgegeven bij het indienen van jouw sitemap.
  • Type: Het type sitemap (bijv. XML, RSS, enz.).
  • Verzonden: De datum waarop je de sitemap oorspronkelijk heeft ingediend.
  • Laatst gelezen: De laatste datum waarop Google de sitemap heeft gecrawld.
  • Status: De crawlstatus (bijv. “Succes”, “Heeft fouten” of “Kon niet ophalen”).
  • Ontdekte pagina’s: Het totale aantal pagina’s dat Google heeft gevonden in de sitemap.
  • Ontdekte video’s: Het aantal video’s dat Google heeft gevonden.

Zorg ervoor dat de kolom “Status” “Succesvol” aangeeft. Dit betekent dat jouw sitemap zonder fouten is verwerkt.

Hier is een overzicht van wat niet-succesvolle statussen betekenen, en hoe je ermee moet omgaan:

  • Heeft fouten: Er zijn een of meer fouten aanwezig in jouw sitemap. Bekijk de vermelde fouten en lees de handleiding van Google om te leren hoe je ze kunt oplossen.
  • Kon niet ophalen: GSC kon jouw sitemap niet ophalen. Navigeer terug naar de tool “URL-inspectie” en voer een live URL-test uit om de fouten te onderzoeken.

Als je op jouw sitemap-invoer klikt, krijg je een rapport voor die specifieke sitemap.

En door te klikken op de knop “PAGINA INDEXERING BEKIJKEN” kom je bij het rapport “Page Indexering” van jouw sitemap.

Het rapport vertelt je of al jouw sitemap-pagina’s geïndexeerd zijn.

Rapport Page Experience/Paginafunctionaliteit

Het rapport “Page Experience” geeft informatie over de prestaties van een website in termen van gebruikerservaring.

De gebruikerservaring wordt gemeten aan de hand van de volgende criteria:

  • Core Web Vitals: Een reeks statistieken van Google die het laden, de interactiviteit en de visuele stabiliteit van de inhoud van webpagina’s meten.
  • Mobiele bruikbaarheid: Of jouw site bruikbaar is op mobiele apparaten
  • HTTPS: Is de verbinding van jouw site veilig?

Navigeer naar het rapport “Pagina-ervaring” in de linkerzijbalk om de gebruikerservaring van jouw site te bekijken.

De resultaten zijn verdeeld over mobiel:

En desktop:

Het percentage “goede URL’s” geeft aan hoeveel URL’s gebruikers een optimale pagina-ervaring bieden.

Bekijk elk rapport om te zien waar je tekortschiet.

Bijvoorbeeld, 15 URL’s uit deze eigenschap zijn niet geslaagd voor de Core Web Vitals test. En 224 URL’s zijn niet geslaagd voor de Mobile Usability-test.

Klik op deze cijfers voor een volledig rapport.

Hier zien we dat 15 URL’s de Core Web Vitals test niet haalden vanwege hoge LCP (Largest Contentful Paint) laadtijden.

Klik op een item om te zien welke pagina’s het LCP probleem hebben.

Om problemen met Core Web Vitals op te lossen, is het slim om een ervaren technische SEO specialist in te schakelen.

Nadat je het probleem hebt opgelost, stel je Google op de hoogte van de wijziging door op ‘VALIDATE FIX’ te klikken in het bovenste gedeelte van het foutenrapport.

Bron: https://www.semrush.com/blog/google-search-console/

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.