Kennisbank » SEO » Google gaat live met nieuwe sitenamen, favicon en gesponsord label in Desktop Search

Google gaat live met nieuwe sitenamen, favicon en gesponsord label in Desktop Search

30 maart 2023

Google-gaat-live-met-nieuwe-sitenamen-favicon-en-gesponsord-label-in-desktop-search

Google heeft de sitenamen, bijgewerkte favicon en het ‘Gesponsord’ label uitgerold op Desktop Search. De lancering van deze update op Mobiel Search was afgelopen oktober. De desktopversie heeft Google sinds november vorig jaar getest, en is nu ook officieel live.

Belangrijkste punten uit het artikel

  • Hoe sitenamen in Google Search getoond worden en hoe je jouw sitenaam kunt aanpassen.
  • Hoe je een Favicon toevoegt aan je website, volgens de laatste richtlijnen van Google.
  • Reden voor de update van Google.

Hoe ziet een sitenaam, favicon en gesponsord label eruit?

Onderstaand een screenshot van de nieuwe sitenaam en bijgewerkte favicon in Desktop Search. De oude interface toonde alleen de URL, niet de sitenaam of de favicon:

Sitename Google search desktop

Hieronder zie je het “Gesponsord” label, dat het “Advertentie” label vervangt:

Gesponserd label in Google search desktop

Controle over sitenamen

Google heeft in oktober uitgelegd, dat Google Search een aantal manieren gebruikt om de sitenaam voor het zoekresultaat te identificeren. Maar als je wilt, kun je de structured data op jouw homepage gebruiken om Google te laten weten wat de sitenaam voor jouw site moet zijn. Google heeft richtlijnen hoe je een sitenaam voor Google Search maakt.

Hierbij een paar tips voor het aanmaken van een sitenaam:

  • Kies een unieke naam die past bij de identiteit van jouw site. Kies geen naam die door een andere site wordt gebruikt, want dat kan misleidend zijn voor gebruikers. De naam die je kiest, moet passen bij de zoekterm.
  • Gebruik een beknopte, algemeen erkende naam voor jouw site. Maak je sitenaam niet te lang, omdat op sommige apparaten lange sitenamen mogelijk afgekapt worden. Als je een alternatieve naam hebt die algemeen wordt herkend, kun je de eigenschap alternateName gebruiken om die naam te specificeren (bijvoorbeeld een acroniem).
  • Gebruik jouw sitenaam consistent op jouw homepage. De sitenaam in de structured data en op jouw homepage moet je gelijk houden.

Favicon upgraden

Om je favicon te vernieuwen, kun je rekening houden met de onderstaande punten:

  • Google Search ondersteunt slechts één favicon per site, waarbij een site wordt gedefinieerd door de hostnaam. Bijvoorbeeld, https://www.voorbeeld.nl/ en https://nieuws.voorbeeld.nl/ zijn twee verschillende hostnamen, en kunnen daarom twee verschillende favicons hebben. Maar https://www. voorbeeld.nl/sub-site is een subdirectory van een site, en je kunt slechts één favicon instellen voor https://www. voorbeeld.nl, die geldt voor de site en zijn subdirectories.
  • Zowel het favicon-bestand als de homepage moeten door Google kunnen worden gecrawld (dat wil zeggen dat ze niet voor Google moeten worden geblokkeerd).
  • Om mensen te helpen jouw site snel te herkennen wanneer ze door zoekresultaten scannen, moet je ervoor zorgen dat jouw favicon visueel representatief is voor het merk van jouw website.
  • Jouw favicon moet een vierkant van 48px zijn, of een veelvoud daarvan. Bijvoorbeeld: 48x48px, 96x96px, 144x144px enz.
  • Houd de URL van de favicon bij voorkeur hetzelfde.
  • Plaats geen ongepaste favicon. Als er een ongepaste afbeelding in een favicon wordt aangetroffen, vervangt Google het door een standaardpictogram.

Advertenties

Dit wordt ook uitgerold naar de Google zoekadvertenties op Desktop, zodat de grootte van de sitenaam, favicons en ook het advertentielabel prominenter zullen zijn bij Mobiel Search. In feite heeft Google afgelopen oktober het label “Gesponsord” uitgerold in Mobiel Search en 8 maart op Desktop.

Reden voor deze verandering

Google zei afgelopen oktober dat het verschil is om te helpen “nog meer informatie te bieden over de sites die je ziet, zodat je vertrouwen kunt hebben in de websites die je bezoekt.” Hieronder lees je meer berichten van Google, over deze veranderingen:

Waarom is dit belangrijk?

Bij elke wijziging in Google Search en het ontwerp van de zoekresultaten kunnen zoekers anders klikken. Controleer dus jouw click-through rate in Google Search Console en kijk of je wijzigingen moet aanbrengen in jouw sitenaam en/of favicon om jouw click-through rate vanuit Google Search te verbeteren.

Deze wijziging is enkele maanden geleden live gegaan op mobiel, maar er is een mogelijkheid dat het een andere impact heeft op Search voor Desktop.

Bronnen: https://searchengineland.com/google-rolled-out-new-site-names-favicon-and-sponsored-label-on-desktop-search-394084, https://developers.google.com/search/docs/appearance/site-names,
https://developers.google.com/search/docs/appearance/favicon-in-search

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.