Kennisbank » SEO » Programmatic SEO

Programmatic SEO

28 april 2023

Programmatic-SEO

Als internetgebruiker ben je vast al eens terechtgekomen op pagina’s als Tripadvisor, Yelp en Zillow. Ze hebben duizenden pagina’s met content die meestal bovenaan de zoekresultaten lijken te staan. Waarom? Een SEO specialist kan hierop het antwoord geven. Het komt door SEO! Zonder het te beseffen, is programmatic SEO eigenlijk een grote praktijk in digitale marketing.

In dit artikel bespreken we:

  • Wat programmatic SEO is.
  • Hoe je programmatic SEO toepast.
  • Strategieën voor het bouwen van landingspagina’s op grote schaal.

Wat is programmatic SEO?

Programmatic SEO is een tool waarmee je grote aantallen pagina’s kunt maken met behulp van gespecialiseerde code. De pagina’s die het voor je maakt zijn gebaseerd op zoekwoorden, die je selecteert of invoert om het programma te vertellen wat voor soort pagina’s het moet maken.

Programmatic SEO kan je helpen om veel verschillende maar vergelijkbare landingspagina’s te maken die gericht zijn op specifieke zoekwoorden en/of variaties op groepen zoekwoorden. Zo kun je ervoor zorgen dat potentiële klanten hun weg vinden naar een landingspagina die is afgestemd op het zoekwoord dat zij in hun zoekmachine hebben getypt.

Tripadvisor heeft bijvoorbeeld een pagina voor bijna alles wat met reizen te maken heeft. Yelp heeft een pagina voor alle zakelijke zoekopdrachten. Dat komt omdat ze programmatic SEO gebruiken om hun doelgroep te bereiken.

Als iemand zoekt op “dingen om te doen in (stad)” bijvoorbeeld “dingen om te doen in lisse” staat Tripadvisor altijd in de bovenste resultaten.

Ook hebben ze duizenden pagina’s voor elke stad in de wereld.

Wat is het nut hiervan?

Ze weten dat massa’s mensen op deze trefwoorden zoeken en willen zoveel mogelijk gebruikers bereiken. Daarom moeten ze duizenden landingspagina’s maken zodat op hun links het meest geklikt worden. De landingspagina’s worden bereikt via mobiele, gesproken en lokale zoekopdrachten.

Er is in de SEO-gemeenschap veel gesproken over 10x content en hoe het je zoekresultaten kan laten stijgen. Hoewel 10x content het beste is, is programmatic SEO een manier om het trage SEO-proces te omzeilen. Het gaat minder om gezaghebbende en kwalitatieve content en richt zich meer op het creëren van een goede gebruikerservaring en landingspagina’s met hoge volumes en transactie-intentie.

Laten we eens kijken hoe programmatic SEO werkt.

SEO uitbesteden?

Vind een grote hoeveelheid aan zoekwoorden

Zoekwoordonderzoek is al een zeer bekende SEO strategie, maar hier gaan we deze strategie aanpassen naar een grotere schaal. Dit is wat je moet doen:

1. Vind je algemene zoekwoorden

Bij bijna elke programmatic SEO zijn er algemene zoekwoorden. Dit zijn de brede categorieën waarvoor je probeert te ranken. Hier zijn enkele voorbeelden:

  • Tripadvisor: things to do, hotels
  • Yelp: restaurants, kappers, sportscholen

Algemene zoekwoorden hebben meestal een groot zoekvolume, maar vaak wordt er gezocht met longtail zoekwoorden (later meer hierover).

Zodra je een paar algemene zoekwoorden hebt gevonden, controleer je hun zoekvolume met behulp van een tool voor zoekwoordonderzoek. Google Trends en Keyword Generator zijn goede tools om nieuwe zoekwoorden te vinden en zoekvolumes te bekijken.

Dit is wat Google Trends laat zien:

Google Trends is vooral nuttig omdat je de seizoensgebondenheid kunt zien en verschillende zoekwoorden kunt vergelijken.

2. Vind jouw longtail zoekwoorden

De algmene zoekwoorden hebben meestal het grootste zoekvolume. Maar het echte volume komt waarschijnlijk door de combinatie met een ander zoekwoord.

Je kunt dezelfde tools gebruiken (Google Trends en Keyword Generator) om het zoekvolume van jouw longtail zoekwoorden te bekijken.

Het gaat vooral om combinaties, bijvoorbeeld:

  • Koffers: koffers met wielen, leren koffers, koffers met veel zakken
  • Restaurants: Japans restaurant, Chinees eten, Indiase keuken, chique restaurant
  • Kleding: kleding voor mannen, kleding voor kinderen, bloemenkleding

Tip: Is jouw bedrijf gericht op lokale bezoekers? Zo ja, kijk dan vooral naar [hoofdterm] + [locatie] en eventueel nog een extra zoekwoord.

3. Voeg ze allemaal samen

Ten slotte wil je al jouw zoekwoorden samenvoegen in een grote lijst.

Hiervoor kun je Python gebruiken om jouw zoekwoorden te coderen en te organiseren. Het is gratis, en als je een Mac hebt, is het al gedownload in je applicaties.

Daarnaast zijn er ook nog andere codeersoftware die je kunt gebruiken. Ze geven allemaal relatief hetzelfde resultaat.

Het is mogelijk om je zoekwoorden te ordenen in Google Sheets om een extra kopie te hebben.

Hoeveel zoekwoorden moet je hebben?

100.000 of meer zoekwoorden lijkt misschien veel, maar het is eigenlijk heel normaal als je programmatic SEO doet.

Je hebt echter niet altijd zoveel zoekwoorden nodig. Slechts 2.000 geeft je al voldoende inzichten.

Doe een concurrentieanalyse van zoekresultaten op schaal

Vervolgens is het tijd om de belangrijkste concurrenten te vinden voor het zoekwoord waar je op mikt.

Meestal wil je de topresultaten analyseren, omdat dat de links zijn met de meeste zoekwoorden.

Je kunt jouw zoekwoorden in Google zoeken om te zien wie jouw grootste concurrenten zijn.

Als je het zoekwoord “vakanties” gebruikt, zijn jouw belangrijkste concurrenten Prijsvrij, Vakanties, TUI, enz.

Vind een grote hoeveelheid aan zoekwoorden

Zoekwoordonderzoek is al een zeer bekende SEO strategie, maar hier gaan we deze strategie aanpassen naar een grotere schaal. Dit is wat je moet doen:

1. Vind je algemene zoekwoorden

Bij bijna elke programmatic SEO zijn er algemene zoekwoorden. Dit zijn de brede categorieën waarvoor je probeert te ranken. Hier zijn enkele voorbeelden:

  • Tripadvisor: things to do, hotels
  • Yelp: restaurants, kappers, sportscholen

Algemene zoekwoorden hebben meestal een groot zoekvolume en worden vaak gezocht met longtail zoekwoorden(later meer hierover).

Zodra je een paar algemene zoekwoorden hebt gevonden, controleer je hun zoekvolume met behulp van een tool voor zoekwoordonderzoek. Google Trends en Keyword Generator zijn goede tools om nieuwe zoekwoorden te vinden en zoekvolumes te bekijken.

Dit is wat Google Trends laat zien:

Google Trends is vooral nuttig omdat je de seizoensgebondenheid kunt zien en verschillende zoekwoorden kunt vergelijken.

Je kunt dan het aantal zoekwoorden van elke concurrent achterhalen door hun domein in een zoekwoordentool te zoeken. Kijk ook naar de backlinks van jouw directe concurrent, gemeenschappelijke UX-patronen en de tools die zij verkiezen voor titeltags.

Hiervoor kun je de volgende tools gebruiken: Ahrefs, SEMRush, Moz en Ubersuggest.

Je kunt Ubersuggest gratis gebruiken. Je hoeft je alleen maar aan te melden als je meerdere zoekopdrachten wilt doen.

Dit is wat we zien als we een concurrentieanalyse doen voor het zoekwoord “auto lease” op Ubersuggest:

Hoewel het niet de zoekwoorden voor elke website laat zien, kun je een algemeen idee krijgen van hoeveel zoekwoorden ze scoren.

Landingspagina’s op schaal maken

Nu je weet hoe je zoekwoorden op grote schaal kunt vinden en je je concurrentieanalyse hebt gedaan, is de volgende stap het maken van landingspagina’s.

Maar hoe kun je duizenden verschillende landingspagina’s maken? Landingspagina’s bouwen is het meest lastige deel van programmatic SEO omdat de duizenden pagina’s allemaal anders moeten zijn.

Hieronder lees je hoe je een grote hoeveelheid unieke landingspagina’s kunt maken.

Maak pagina’s rond zoekintentie

Je hebt nu een groot aantal zoekwoorden verzameld. Moet je voor elk van die zoekwoorden een unieke pagina maken?

Dit is niet nodig. Omdat mensen anders zoeken, verwerken en gebruiken op basis van hun uiteindelijke doel, is het maken van pagina’s rond zoekintentie gerelateerd aan zoekwoordenonderzoek de beste strategie.

Het is belangrijk om te onthouden dat je niet kunt bepalen wat de zoekintentie is voor jouw gebruikers. In plaats daarvan gebruikt Google gebruikersalgoritmen en hun eigen gegevens om dit te bepalen. Hoewel de algoritmen niet altijd 100% accuraat zijn, is het beter dan zomaar wat gokken.

Je moet wat onderzoek doen om erachter te komen wat Google beschouwt als de zoekintentie van dat specifieke zoekwoord. Je kunt wat tijd besteden aan het doorbladeren van de zoekresultaten pagina’s om te zien welke zoekwoorden op welke termen scoren.

Tip: Kijk voor “Searches related to” onderaan de zoekpagina in de Google Search Console.

Soms licht Google bepaalde woorden ook vet op. Dit is een goede indicator dat het zoekwoord een goede keuze kan zijn.

Zelfs als je alleen landingspagina’s per zoekintentie maakt, zijn het nog steeds veel pagina’s. Hier zijn enkele strategieën om op grote schaal unieke landingspagina’s te maken.

Strategieën voor het maken van landingspagina’s op grote schaal

Al jouw landingspagina’s bevatten waarschijnlijk dezelfde elementen: foto’s, lijsten, prijslijsten, reviews, et cetera. Ze hebben waarschijnlijk ook allemaal hetzelfde ontwerp en dezelfde lay-out. Maar elke pagina kan niet exact dezelfde afbeeldingen en informatie hebben. Dit is waar het een uitdaging wordt.

De beste manier om dit aan te pakken is door te kijken welke strategie andere bedrijven hebben gebruikt om landingspagina’s op schaal te bouwen. Hier zijn de top 3 landingspagina strategieën die bedrijven gebruiken voor programmatic SEO in real-time.

1. Gemeenschap

Reddit is een community forum dat een grote hoeveelheid aan unieke content genereert waar landingspagina’s van gemaakt kunnen worden.

Als iemand zoekt op “laptop best buy guide”, staat een Tweakers-forum in de bovenste zoekresultaten. En er zijn duizenden van dit soort forums die verschillende vragen beantwoorden.

De strategie van Quora en Stack Overflow is Question and Answer (Q&A) forums, wat een instroom van geschreven content creëert. Ze categoriseren hun vragen in themapagina’s om voor meer termen te ranken.

Pinterest is ook een leider op dit gebied. Mensen die zoeken naar planten, outfit ideeën, design, en meer, kunnen op Pinterest terechtkomen terwijl ze door afbeeldingen scrollen.

2. Tweezijdige marktplaats

Een tweezijdige marktplaats is een van de beste en bekendste manieren om aan programmatic SEO te doen. De verkopers vullen de pagina’s met content, waaronder afbeeldingen, lijsten, Q&A, productbeschrijvingen en meer.

Je hebt ook de klanten die beoordelingen achterlaten. Dit genereert unieke content op elke pagina.

Yelp, Rover en Expedia volgen allemaal deze strategie.

3. E-commerce

Op een e-commerce site kunnen veel van de productpagina’s dezelfde algemene informatie hebben, maar je bent verantwoordelijk voor het invullen van unieke productdetails voor elke pagina – voordelen, specificaties, prijzen, enz.

De door gebruikers gegenereerde content die elke pagina unieker maakt, is de sectie met beoordelingen. Zorg ervoor dat je een strategie hebt om reviews te verzamelen.

Amazon, Wayfair, Etsy en een miljoen andere e-commerce winkels gebruiken allemaal deze strategie.

Blijf weg van doorway pages

Google houdt niet van doorway pages. Als je niet zeker weet wat het is, volgt hier de definitie van Google:

Google definieert doorway pages als “sites of pagina’s die zijn gemaakt om hoog te scoren voor specifieke zoekopdrachten”.

De hele bedoeling van dit artikel is om je te leren hoe je op schaal kunt bouwen, terwijl je toch nuttige content maakt voor jouw gebruikers.

Zolang jouw content een echt bestaansrecht heeft, zal Google je hiervoor niet straffen.

Linkbuilding op schaal

Er is geen vaste werkwijze voor linkbuilding in programmatic SEO. Bedrijven kunnen het beste hun eigen werkwijze bepalen. Hieronder worden een paar strategieën besproken:

Ego-bait

Tweezijdige marktplaatsen zoals eBay en Yelp gebruiken een soort ego-bait om backlinks te krijgen. Backlinks komen vaak in embedded codes.

Heb je ooit een website bezocht, en heeft het een Tripadvisor-logo dat zegt: “Tripadvisor Recommended”?

Je kunt een embed-code van een visuele beloning (een badge, een ster, enz.) aanbieden aan een bedrijf op jouw platform. Het bedrijf kan zich dan gedwongen voelen om hun badge op hun website te tonen.

Deel zoveel mogelijk badges uit om je backlinks sneller te laten groeien.

Content die viraal gaat

Om met content viraal te laten gaan, moet je behoorlijk creatief zijn. Denk aan Buzzfeed. Zij begonnen niet met een groot budget, maar groeiden ineens uit tot een monsterpublicatie.

Dat deden ze door content te maken die mensen leuk vinden, delen op sociale media en likes geven. Ze kregen zoveel backlinks van andere sites dat hun content viraal ging.

Data

Statista deed aanvankelijk wat onderzoeken, en nu zijn ze een van de populairste plaatsen om naar terug te linken voor referentie.

Met data genereren ze content op massale schaal. Ze hebben originele gegevens over bijna elk onderwerp, elke staat en elk land, wat hen steeds meer content oplevert.

Wat is de volgende stap?

Programmatic SEO is niet eenvoudig. Maar elk bedrijf dat op zoek is naar organisch verkeer door op schaal te publiceren, zal de positieve impact van deze marketingstrategie zien. Vergeet niet content te creëren die nuttig is voor gebruikers. Anders ziet Google jouw pagina’s als problematisch, en is al jouw werk voor niets geweest. De strategieën in dit artikel kunnen bijdragen aan een succesvol programmatic SEO resultaat.

Bronnen: https://breaktheweb.agency/seo/programmatic-seo/, https://www.oncrawl.com/technical-seo/comprehensive-guide-programmatic-seo/

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.